Bryggelogg - Jeg er klar for hugg!! ;)

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Så var en ny bryggedag gjennomført. Jeg hadde fått en mistanke om at speidelen min ikke viste riktig temperatur. Så i går lånte jeg et steketermometer fra naboen. Og ganske riktig, mens mitt og naboens steketermometer var samstemte, viste speidelen ganske konsekvent ca.2 grader høyere. Dette kan jo forklare noen av problemene jeg har hatt... :mad: Utrustet med denne kunnskapen gjøv jeg løs på nytt brygg, som for annen gang på rad gikk mer eller mindre etter plan (de 4 før dette gjorde ikke!). Legger ut bryggeloggen, og negative tilbakemeldinger mottas med takk! :cool:

BLOND ALE - BM20 med kort maltrør
OG 1053
IBU 17
EBC 7
ABV 4

Kl. 0930 Tilsetter vannjustering til 12,5L vann på temp 2-3 grader under innmesk, og begynner å tilsette malt
Kl. 0935 Traff innmesk på 53-54 grader (55 på speidel justert for feilvisning), steg=20min
Kl. 0945 Tar vørt til måling av PH, nedkjølt viser denne PH=5.3. Spot on!
Kl. 0955 Øker til steg 2 65 grader (67 på speidel, justert for feilvisning)
Kl. 1000 Starter steg 2 45 min (Oppvarming tok 6 min)
Kl. 1010 Tar ut prøve for måling av SG og ny PH prøve. SG=1032, PH=5.2 (vipper mellom 5.2 og 5.3, men lander på 5.2)
Kl. 1030 Tar Jodprøve og måler SG på ny. Jod= Brun SG=1040
Kl. 1045 Øker til steg 3 (15min) på 72 grader (74 på speidel)
Kl. 1050 Tar ny Jod prøve. Jod=Brun
Kl. 1100 Øker til utmesk 76 grader (78 på speidel) og lar stå i 10 min
Kl. 1110 Tar prøve til måling av SG før Skylling SG=1046
Kl. 1120 Batchsparge ca.75-80 grader - 1L om gangen, Totalt 5,7L (måtte vente 5 min på skyllevannet)
Kl. 1140 Tar prøve til måling av BG. Tilsetter vannjustering for meskevann (ikke laktol) og øker til kok.
BG=1040 (target 1037), tilsetter 1 L vann for å kompensere litt.
Kl. 1200 Begynner å koke.
Følger tilsetningsplan for humle, gjærnæring og protafloc
Kl. 1300 Kok ferdig, starter kjøling
Kl. 1315 Avslutter kjøling ved ca.20grader. Fjerner kjølespiral og har lokk på kjele. Nå skal protafloc jobbe i 45 til 60min.
Koker silikonslange og humlepose til tapping til gjæringskar i 15min
Fyller gjæringskar med Starsan, har i gjærlås og stein/slange til oksygenering
Måler OG=1043. Target=1043
Måler PH=5,3
Kl. 1400 Overfører til gjæringskar og setter til kjøling i gjæringsskap på 17 grader sammen med slurry før pitch.
Totalt 12,5L med vørter
Effektivitet 84,4%
Kl. 1500 Alt er vasket, tørket og satt på plass.
Kl. 1730 Vørteren blir tilsatt oksygen, og gjær pitchet ved 17 grader. Ca.100mil (0,8L) gjærceller høstes fra starteren.
 
Du trenger ikke det steget på 55C.

Protaflocken har sluttet å virke idet du når 60C.

Ellers veldig bra notater. Men du nevner ikke hvor mye gjær du pitchet, eller data om alder på slurry, eller hvilken batch slurryen kom fra,

Du skriver følger "tilsetningsplan". Hvis alt gikk etter planen er det greit, men ved avvik så antar jeg at du hadde notert det.
 
Hei igjen Miguel og takk for svar!

Du trenger ikke det steget på 55C.

Ja, Finn Berger sa det samme til meg her om dagen...... Samtidig leser jeg om flere som skriver at dette steget gir klarere vørt. I tillegg inneholdt oppskriften tilsammen nærmere 20% hvete og flaket ris, og da hjelper det vel i hvertfall på klarheten? Bruker også dette steget fordi jeg føler at det gir meg bedre kontroll. Ny som jeg er, har jeg noen ganger kommet for høyt på innmesk. Da gir dette meg litt slingringsmonn :)

Protaflocken har sluttet å virke idet du når 60C.
Dette var jeg ikke klar over! Men jeg kjører pumpa på speidelen under hele nedkjølingen (med lokk lagt over som også er på siste 15min av kok) da dette kjøler dobbelt så fort. Slår av pumpa ved 20 grader og fjerner kjølespiral og legger tett lokk. Venter 45 min, og da ligger alt klistret til bunnen og jeg får ut mesteparten av vørten.

Ellers veldig bra notater. Men du nevner ikke hvor mye gjær du pitchet, eller data om alder på slurry, eller hvilken batch slurryen kom fra.

Takk! Jeg skrev vel at det var slurry, men du har helt rett. Skal oppdatere loggen i BS! Uansett så pitchet jeg 3 generasjons slurry (WLP002), ca.2 uker gammel, omtrent 150mill celler (nesten dobbelt så mye som jeg trenger), satt på magnetrører tirsdag kveld, og stått i kjøleskap siden torsdag.

Du skriver følger "tilsetningsplan". Hvis alt gikk etter planen er det greit, men ved avvik så antar jeg at du hadde notert det.

Det stemmer! Takk for at du tar deg tid til å gi tilbakemelding. Lærer mye av dere som har vært i gamet en stund :)
 
Hei igjen Miguel og takk for svar!



Ja, Finn Berger sa det samme til meg her om dagen...... Samtidig leser jeg om flere som skriver at dette steget gir klarere vørt. I tillegg inneholdt oppskriften tilsammen nærmere 20% hvete og flaket ris, og da hjelper det vel i hvertfall på klarheten? Bruker også dette steget fordi jeg føler at det gir meg bedre kontroll. Ny som jeg er, har jeg noen ganger kommet for høyt på innmesk. Da gir dette meg litt slingringsmonn :)


Dette var jeg ikke klar over! Men jeg kjører pumpa på speidelen under hele nedkjølingen (med lokk lagt over som også er på siste 15min av kok) da dette kjøler dobbelt så fort. Slår av pumpa ved 20 grader og fjerner kjølespiral og legger tett lokk. Venter 45 min, og da ligger alt klistret til bunnen og jeg får ut mesteparten av vørten.



Takk! Jeg skrev vel at det var slurry, men du har helt rett. Skal oppdatere loggen i BS! Uansett så pitchet jeg 3 generasjons slurry (WLP002), ca.2 uker gammel, omtrent 150mill celler (nesten dobbelt så mye som jeg trenger), satt på magnetrører tirsdag kveld, og stått i kjøleskap siden torsdag.



Det stemmer! Takk for at du tar deg tid til å gi tilbakemelding. Lærer mye av dere som har vært i gamet en stund :)


20% flaket, da er det jo en grunn til det.

Protaflock feller ut ved 60 grader. Jeg gjør det samme som deg, prota og pumpe, det funker jo egentlig, så det trekker jeg tilbake. Protaflock feller ut ved 60 grader, men når jeg tenker meg om så funker den nok under det, selv om bunnfellingen skjer på 60C. I stand corrected. Men med pumpe så mister man mye av den gode effekten da pumpe river opp igjen flokkene.
 
Men med pumpe så mister man mye av den gode effekten da pumpe river opp igjen flokkene.
Ja den må nok funke også ved 20 grader hvor jeg stopper pumpa. Har prøvd å tappe etter å ha venta 30min, og det funka så der. Etter 45min derimot er det som kommer ut helt klart. Bruker en finmasket sil eller humlepose over enden på slangen til å fange "bøsset", som etterhvert kommer når jeg begynner å helle på speidelen. Da stopper jeg selvsagt, men da er speidelen også så godt som tom. Jeg har testet ut dette når jeg brygger med det korte maltrøret, men ikke det lange. Da må jeg kanskje vente litt til?
 
Ja den må nok funke også ved 20 grader hvor jeg stopper pumpa. Har prøvd å tappe etter å ha venta 30min, og det funka så der. Etter 45min derimot er det som kommer ut helt klart. Bruker en finmasket sil eller humlepose over enden på slangen til å fange "bøsset", som etterhvert kommer når jeg begynner å helle på speidelen. Da stopper jeg selvsagt, men da er speidelen også så godt som tom. Jeg har testet ut dette når jeg brygger med det korte maltrøret, men ikke det lange. Da må jeg kanskje vente litt til?

Det du ikke vet er hvor stor effekten av 30 min vs 45 min er tilskrevet protaflock, hvis du ikke har testet samme oppskrift uten protaflock.
 
... Samtidig leser jeg om flere som skriver at dette steget gir klarere vørt. I tillegg inneholdt oppskriften tilsammen nærmere 20% hvete og flaket ris, og da hjelper det vel i hvertfall på klarheten? Bruker også dette steget fordi jeg føler at det gir meg bedre kontroll. Ny som jeg er, har jeg noen ganger kommet for høyt på innmesk. Da gir dette meg litt slingringsmonn :)
...

Det er nok råd fra litt eldre litteratur som stadig flyter rundt, som du har fått. Palmer sier at du ikke trenger et proteinsteg med mindre du har mer enn 20% umaltet korn, og at det gjør mer skade enn gagn om du bruker det unødig. Det stemmer med mine egne erfaringer, men det skal sies at det er mange som holder fast ved denne praksisen, og mener den gir bedre skum.

Hvis det var hvetemalt, og ikke flaket hvete, du brukte,er dette steget altså - etter min mening, da - unødvendig. (Og det er vel litt overkill å kjøre et steg på 55 for å unngå å komme for høyt ved innmesk;). Bruker du en kalkulator, og legger inn en margin på en grad eller to, skulle det gå greit.)

Dette gjelder så lenge vi snakker om moderne, velmodifisert malt. Og det er vel heller sjelden vi kommer borti noe annet.
 
Det er nok råd fra litt eldre litteratur som stadig flyter rundt, som du har fått. Palmer sier at du ikke trenger et proteinsteg med mindre du har mer enn 20% umaltet korn, og at det gjør mer skade enn gagn om du bruker det unødig. Det stemmer med mine egne erfaringer, men det skal sies at det er mange som holder fast ved denne praksisen, og mener den gir bedre skum.

Hvis det var hvetemalt, og ikke flaket hvete, du brukte,er dette steget altså - etter min mening, da - unødvendig. (Og det er vel litt overkill å kjøre et steg på 55 for å unngå å komme for høyt ved innmesk;). Bruker du en kalkulator, og legger inn en margin på en grad eller to, skulle det gå greit.)

Dette gjelder så lenge vi snakker om moderne, velmodifisert malt. Og det er vel heller sjelden vi kommer borti noe annet.

Hei igjen Finn!
Ja jeg leste det samme i Palmer sin bok. Samtidig leser jeg bl.a. her på forumet noen som har testet både med og uten dette steget, og hevder hardnakket at det gir klarere vørt. Vanskelig dette for en nybegynner vet du som enda ikke har nok brygg i magen til å få så mange egne meninger :p. Du har rett i at "sikkerhetsmarginen" ved innmesk var stor nok! Det var ikke flaket hvete, men 7,5% hvetemalt i oppskriften, sammen med 10% flaket ris. Selv om Palmer hevder 20% som en grense på umaltet korn, vil vel dette steget uansett gi klarere vørt gitt dette?
 
Hei igjen Finn!
Ja jeg leste det samme i Palmer sin bok. Samtidig leser jeg bl.a. her på forumet noen som har testet både med og uten dette steget, og hevder hardnakket at det gir klarere vørt. Vanskelig dette for en nybegynner vet du som enda ikke har nok brygg i magen til å få så mange egne meninger :p. Du har rett i at "sikkerhetsmarginen" ved innmesk var stor nok! Det var ikke flaket hvete, men 7,5% hvetemalt i oppskriften, sammen med 10% flaket ris. Selv om Palmer hevder 20% som en grense på umaltet korn, vil vel dette steget uansett gi klarere vørt gitt dette?

"A short protein rest will aid head retention, but it will also promote the formation of haze active proteins. The proteins that really enhance foam (i.e. head retention) are released attemperatures greater than 140F (60 C). Unless you are using less-modified malt or moderately modified malt, the calrity and head retention of your beer will be better without a protein rest." (Palmer, s.246)

Jeg tror ikke ris bidrar i særlig grad til uklart øl?

Jeg tror ikke dette spiller all verdens rolle, men jeg mener det er langt mer grunn til å stole på Palmer enn på hva enkelte hjemmebryggere rapporterer om.

Min erfaring var at ølet mitt fikk bedre munnfølelse da jeg kutta ut proteinsteget, som jeg brukte fast i en lang periode. Nå er jeg, som sagt, dypt skeptisk til alle utsagn av denne typen, og altså også til mine egne:) - så ta det med så mange klyper salt du finner rimelig.
 
Tilbake
Topp