Prosjekt barrique

Fristende å starte et projeto barrica selv. Guiden her i Quinta de Bacalhôa i Setúbal, Portugal trodde de koster under 50€. Lurer på hva transport koster?

Disse på bildet inneholder moscatel.
b3049dfc93cd7bc516d6cf24b4ebd584.jpg
7dd9e5beb759d82ee7171d7cb2513f8b.jpg

Åååååååååpøøøøøpppppaåååååååååå
 
Belgisk gjær er fascinerende saker. Det blei et fat med øl til overs i sommer, og et med noen få liter igjen i bånn. De har ikke blitt flaska enda, så de står nå her i kjelleren. Og jaggu bobler det ikke rolig og pent i gjærlåsene enda. Ikke noe bobling fra tønna, men det er overtrykk i låsen der også.
15382509930517053452958481355411.jpg
 
Vi er hvert øyeblikk i november, og hvis ølet fra tønna skal rekke å flaskekarbonere og sette seg litt før jul er det ikke sånn kjempelenge til jeg må begynne å tenke på det. I den anledning leste jeg igjennom tråden her, og jeg ser nå at mens det sto på som verst har jeg rett og slett glemt å takke alle som kom med støtte og oppmuntrende kommentarer underveis. Det sømmer seg ikke, for all støtta var en helt sentral komponent i å holde humøret oppe når jeg var som mest sliten. Derfor sier jeg det nå: Tusen takk til alle som bidro med support når jeg holdt på. Dere er en fin gjeng. :)
 
Da er 18 liter tappa av tønna og flaska med søte små "god jul"-korker, og tønna er fylt opp igjen med det siste fra sommerens bryggemaraton. Satser på å holde meg og ta første smak 1. desember.
 
I dag er det første desember, og som jeg lova meg sjøl har jeg holdt meg fra å smake på tønneølet fram til i dag. Nå er stua full av lukta av røkelse (og vørter og humle, siden jeg koker to brygg) og blinkende lys i alle farger markerer starten på epilepsimåneden. Det er rett og slett på tide å smake på årets juleøl.

Førsteinntrykket på skjenkinga var litt skuffende. Jeg trodde jeg hadde karbonert høyt, men neida. Det er ganske forsiktig karbonert. Ikke helt engelsk, men ihvertfall ikke belgisk. Lukta er fruktig og søt, og smaken det samme, med litt syre. Jeg regner med at syra kommer fra tønna, og nå er den mild, men det kan jo endre seg over de neste åra. Ellers er det egentlig ganske nært julebrus. Må nok ta noen glass til for å bli klokere.
 
En av tingene jeg lå våken om natta og bekymra meg for i tida fram mot at jeg skulle smake på dette ølet var at jeg hadde flaskegjæra det for varmt. Jeg var bekymra for tilstanden til gjæra, så jeg satte kassene inntil radiatoren. Det kan se ut som det har slått til, for lukta av det glasset jeg drakk nå hadde et klart preg av neglelakkfjerner når det hadde varma seg opp litt.

Ellers er smaken fortsatt julebrus. Fruktig, ikke så mørkt som jeg ønska og littegrann syrlig. Kan være det på tønna blir bra om noen år? Skal ihvertfall lage sirupen en god del mørkere i de neste rundene.
 
Fant ut at jeg måtte oppdatere denne tråden med siste utvikling. Jeg skreiv det vel i en annen tråd, men det er greit å samle det som handler om tønna her.

Jeg var, som det kanskje framgår av tidligere poster, ikke veldig imponert over ølet når jeg drakk et par flasker i desember. Siden da har det bare blitt stående i kjøleskapet i kjelleren. Et par flasker blei delt ut til kompiser, som ikke ulikt meg ikke var videre entusiastiske. Og sånn sto det.

Så, for en ukes tid sia, kanskje litt lenger, tikka det inn en melding fra en kamerat. Han hadde åpna en flaske han trodde var fra meg og var over seg av begeistring. Korken på bildet han sendte avslørte at det var tønneølet, men beskrivelsen av innholdet stemte heller dårlig med sånn jeg huska det. Nå kan jo lagring gjøre mye rart med et øl, så jeg gikk ned i kjelleren og fant fram en flaske, og lo and behold, som de sier over der, det hadde skjedd mye! Vel var det fortsatt ikke noe jeg hadde giddi å juble nevneverdig over, men det hadde gått i riktig retning med sjumilssteg. Hans flaske hadde stått en måneds tid i kjelleren før den havna på kjøl mens min hadde stått på kjøl hele tida, så hans hadde nok utvikla seg litt mer. Uansett er det lovende i massevis. Prosjektet lever enda. Nå gleder jeg meg til sommeren da jeg skal brygge opp en ny batch. Kanskje jeg skal fate neste runde?

Hvis noen er kin på å smake, så send meg en pm, men som sagt, jeg holder entusiasmen på avstand enda en stund. :)
 
Etter å ha lest denne tråden med en enorm entusiasme er det en stor glede å sitte med ett glass av denne ølen i hånden.
Dyp rød i glasset, lett tåket med holdbart skum. Litt lite kullsyre ihht typedefinisjon, men jeg er ingen fan av høy karbonering så det passer meg utmerket. Aroma av eik og rødvin, masse. Ingen tvil om at dette er fatlagret fra første sniff. Og det samme går igjen i smak. Massiv eik og rødvin. Har aldri smakt ett øl med ett slikt preg. Og det er nok i overkant mye, for de delikate kandis-, gjær- og tørket fruktsmakene man forventer av en dubbel blir godt kamuflert av det massive eikepreget. Avslutter tørt med ett syrlig anslag. Screenshot_20190301-222444_Gallery.jpg Alt i alt synes jeg dette var ett meget godt øl, unikt og interessant. Den siste flasken skal jeg lagre i kjellern til jul, står jo tross alt "god jul" på korken. Tror den blir fenomenal med lengre lagring.
 
Etter å ha lest denne tråden med en enorm entusiasme er det en stor glede å sitte med ett glass av denne ølen i hånden.
Dyp rød i glasset, lett tåket med holdbart skum. Litt lite kullsyre ihht typedefinisjon, men jeg er ingen fan av høy karbonering så det passer meg utmerket. Aroma av eik og rødvin, masse. Ingen tvil om at dette er fatlagret fra første sniff. Og det samme går igjen i smak. Massiv eik og rødvin. Har aldri smakt ett øl med ett slikt preg. Og det er nok i overkant mye, for de delikate kandis-, gjær- og tørket fruktsmakene man forventer av en dubbel blir godt kamuflert av det massive eikepreget. Avslutter tørt med ett syrlig anslag. Vis vedlegget 39893 Alt i alt synes jeg dette var ett meget godt øl, unikt og interessant. Den siste flasken skal jeg lagre i kjellern til jul, står jo tross alt "god jul" på korken. Tror den blir fenomenal med lengre lagring.
Den hadde nok blitt litt tåkete av turen nordover, for den er mye klarere som kortreist. Kult du likte den! Nå er du veldig snill med meg som mener fatet kamuflerer smakene man forventer i en dobbel, for de var merkelig nok aldri til stede. Jeg skjønner ikke hva som skjedde i produksjonen, men det var forsvinnende lite preg av både gjær og kandissirup før det gikk på tønna. :( Jeg håper å få til noe bedre i de neste rundene og med det trekke opp smaksbildet litt. @msevland foreslo å underpitche litt for å tvinge fram mer gjærpreg. Det kan absolutt være en idé.
 
Jeg har nå gleden av å ha fått smake på dette absolutt unike brygget.....
Det er en meget interessant opplevelse, ulikt alt jeg til nå har forbundet med øl - allikevel er det utvilsomt øl, og det er ganske godt.

Ved åpning av flasken, kom overraskende lite lyd fra karboneringen (men det er absolutt nok gass i selve brygget), efterfulgt av observasjonen av en mindre mengde bunnfall som var skremmende mørkt....Selve brygget er dybt brunrødt, og relativt klart. Det ser helt enkelt veldig godt ut.
Bouquet: Dufter av sherrylignende toner med appelsinskal/sitrus og fuktig jord, muligens et svakt preg av nellik.
Smak: Ligger godt i munnen. Fløyels-/ferskenaktig preg dominert av en sherry- og karamell-lignende sødme, med et hint av veldig modne røde bær og en liten læraktig smak jeg ikke klarer å definere. Ettersmaken er snerpete og fatpreget, men et litt julete fruktpreg henger igjen.

Dette var veldig spennende! Jeg har fått én flaske til, som jeg skal smake på til sommeren.
 
Tilbake
Topp