Så det går to rør gjennom proppen, et til co2 inn og et til øl ut?
Se på det øverste bildet i linken. Så følger du røret mot proppen. Inn mot proppen forsvinner røret inn i et annet og mye kortere rør, der kommer co2en inn. Det er rør-i-rør
Så det går to rør gjennom proppen, et til co2 inn og et til øl ut?
Fristende å starte et projeto barrica selv. Guiden her i Quinta de Bacalhôa i Setúbal, Portugal trodde de koster under 50€. Lurer på hva transport koster?
Disse på bildet inneholder moscatel.
Hvilken valuta er det?Åååååååååpøøøøøpppppaåååååååååå
Hvilken valuta er det?
Du har jo så mye, kan ikke alle få?Takk!
Noen får en flaske i secret Santa i år.
Har bare flaska 18 liter til nå, men gitt nok tid kommer sikkert alle til å ha fått.Du har jo så mye, kan ikke alle få?
Nå har jeg bare såååå lyst på en liten tønne på rundt 20 liter. Sukk!Har bare flaska 18 liter til nå, men gitt nok tid kommer sikkert alle til å ha fått.
Den hadde nok blitt litt tåkete av turen nordover, for den er mye klarere som kortreist. Kult du likte den! Nå er du veldig snill med meg som mener fatet kamuflerer smakene man forventer i en dobbel, for de var merkelig nok aldri til stede. Jeg skjønner ikke hva som skjedde i produksjonen, men det var forsvinnende lite preg av både gjær og kandissirup før det gikk på tønna. Jeg håper å få til noe bedre i de neste rundene og med det trekke opp smaksbildet litt. @msevland foreslo å underpitche litt for å tvinge fram mer gjærpreg. Det kan absolutt være en idé.Etter å ha lest denne tråden med en enorm entusiasme er det en stor glede å sitte med ett glass av denne ølen i hånden.
Dyp rød i glasset, lett tåket med holdbart skum. Litt lite kullsyre ihht typedefinisjon, men jeg er ingen fan av høy karbonering så det passer meg utmerket. Aroma av eik og rødvin, masse. Ingen tvil om at dette er fatlagret fra første sniff. Og det samme går igjen i smak. Massiv eik og rødvin. Har aldri smakt ett øl med ett slikt preg. Og det er nok i overkant mye, for de delikate kandis-, gjær- og tørket fruktsmakene man forventer av en dubbel blir godt kamuflert av det massive eikepreget. Avslutter tørt med ett syrlig anslag. Vis vedlegget 39893 Alt i alt synes jeg dette var ett meget godt øl, unikt og interessant. Den siste flasken skal jeg lagre i kjellern til jul, står jo tross alt "god jul" på korken. Tror den blir fenomenal med lengre lagring.