Juleøl 2018

Aas juleøl kl.D
Den har et litt metallisk preg mot slutten
Fin farge
Vurderer den til 3,5/6
dc7c2bebfb8378aa7506196d4e02b648.jpg
 
ac2637957e560732ed8210e69d00622e.jpg

Nydelig. Vet ikke oppskriften, men virker som en en helt glidende overgang fra basemalt til karamell, munich, kanskje en touch sjokolade og ørlite røyk. En av de få juleølene jeg liker.
 
Ringnes Julebokk og klone

Julebokken er selve gullstandarden for juleøl. År etter år leverer Ringnes varene. De to siste sesongene har den også vært å få som ølsett hos Bryggselv. Mange spekulerer på maltbasen, og forumet har en egen tråd om dette. Basert på opplysninger derfra har jeg etter beste evne forsøkt å klone dette fantastiske juleølet.

Har virkelig gledet meg til denne sammenligningen. Min klone – Holmens Julebokk – er en anelse lysere og lettere enn originalen. Alkoholnivået er også litt lavere: 8,1 mot originalens 9 %. Skummet er lavt på begge – og legger seg fort. Smaken er faktisk forbløffende lik. Tilnærmet samme sødme, samme bitterhet og en god rund maltfylde uten store krumspring mot verken sjokolade eller ristet malt.

Forskjellen ligger i aromaen. Julebukken har en herlig duft av tørket mørk frukt og rosiner. Der når ikke klonen helt opp, dessverre. Originalen har nok fått noen måneder mer på baken enn klonen (brygget i september) – uten at jeg tror det har stort å si for aromaen.

Så neste batch vil få en anelse mørkt krystallmalt, kanskje i form av Special B. Ellers må jeg si meg ekstremt fornøyd med denne.

DSC_1737.jpgDSC_1739.jpgDSC_1742.jpg
 
Sist redigert:
Ringnes Julebokk og klone

Julebokken er selve gullstandarden i klassen for tradisjonelt norsk juleøl. År etter år leverer Ringnes varene. De to siste sesongene har den også vært å få som ølsett hos Bryggselv. Mange spekulerer på maltbasen, og forumet har en egen tråd om dette. Basert på opplysninger derfra har jeg etter beste evne forsøkt å klone dette fantastiske juleølet.

Har virkelig gledet meg til denne sammenligningen. Min klone – Holmens Julebokk – er en anelse lysere og lettere enn originalen. Alkoholnivået er også litt lavere: 8,1 mot originalens 9 %. Skummet er lavt på begge – og legger seg fort. Smaken er faktisk forbløffende lik. Tilnærmet samme sødme, samme bitterhet og en god rund maltfylde uten store krumspring mot verken sjokolade eller ristet malt.

Forskjellen ligger i aromaen. Julebukken har en herlig duft av tørket mørk frukt og rosiner. Der når ikke klonen helt opp, dessverre. Originalen har nok fått noen måneder mer på baken enn klonen (brygget i september) – uten at jeg tror det har stort å si for aromaen.

Så neste batch vil få en anelse mørkt krystallmalt, kanskje i form av Special B. Ellers må jeg si meg ekstremt fornøyd med denne.

Vis vedlegget 39187Vis vedlegget 39188Vis vedlegget 39189
Høres ut som du har laget et meget godt øl der. Jeg tror du vil bli meget fornøyd med Special-B i gristen. Det vil nok gi deg noe av de aromaene fra tørket frukt og rosiner som du savner. Special-B anser jeg som mitt fairydust i juleøl.
 
Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men i følge Norbrygg sine definisjoner er jo julebokken en doppelbock. #flisespikking
Hehe, ja du sier noe. Men det er litt vanskelig å klemme den inn som dobbelbock (selv om den er nevnt som eksempel) også. Den ligger jo på 9 %. Trippelbock, kanskje?
 
Du vil forsåvidt også få en del av disse plommegreiene, hvis du bruker mer munich, og også koker lengre. Som en annen tilnærming.
 
Du fant den reviderte oppskriften. Brygger den slik neste gang!

Jeg har ingen erfaring med Special B, men har brukt en del Cararoma/Red Crystal 400. Skumle saker, og det blir ikke godt hvis bruken overdrives, men det vil antakelig gi den dimensjonen du etterlyser. Jeg brygget en bokkøl for snart et år siden der Caraaroma fikk dominere, og det ga en enorm aroma. (Jeg brygger ikke det ølet om igjen med samme mengde Caraaroma, men det var ikke helt ille.)

Men etter beskrivelsen er Special B noe i samme gate - men ikke riktig like mørkt.

Det finnes flere malterier som lager noe de kaller special B, men det er vel Castle som har originalen? (Og det er ikke den Bryggselv og Ila/Strømmen Hjemmebrygg selger nå.)
 
Jeg har ingen erfaring med Special B, men har brukt en del Cararoma/Red Crystal 400. Skumle saker, og det blir ikke godt hvis bruken overdrives, men det vil antakelig gi den dimensjonen du etterlyser. Jeg brygget en bokkøl for snart et år siden der Caraaroma fikk dominere, og det ga en enorm aroma. (Jeg brygger ikke det ølet om igjen med samme mengde Caraaroma, men det var ikke helt ille.)

Men etter beskrivelsen er Special B noe i samme gate - men ikke riktig like mørkt.

Det finnes flere malterier som lager noe de kaller special B, men det er vel Castle som har originalen? (Og det er ikke den Bryggselv og Ila/Strømmen Hjemmebrygg selger nå.)
Det stemmer nok. Bryggselv sin er belgisk – men den er ikke fra Castle. Har brukt den i veldig mange belgiske øl gjennom årene. Synes mange mørke malt kan gi litt beske/harde smaker, men Special B er trygg om man ikke overdriver.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp