Oksidering, tørrhumling og flasking

evo

 
Hei,

har på de siste bryggene mine oppdaget at jeg sliter med oksidering.

Har antageligvis alltid hatt et problem, men ble veldig synlig etter at jeg brygget et par brygg med kun pale malt og en pils. Ser at ølet har blitt brunt etter noen uker på flaske. Har ikke oppdaget det før siden jeg vanligvis har i litt spesialmalt som gir farge. Bryggene smaker fortsatt greit, bortsett fra pilsen som ble litt for søt, men dette skyldes muligens dårlig kontroll på mesketemp.

Det er sikkert mange måter å forbedre prosessen min på, men jeg har en ide som jeg ønsker å lufte med dere :)

Gjær bruker jo o2+sukker og slipper ut co2. Vil det være en ide og tilsette litt sukker før man gjør ting som eksponerer vørteren for luft? F.eks. å helle litt sukkerlake oppi bøtta sammen med tørrhumling? Eller tilsette karboneringssukkeret direkte i bøtta noen timer før flasking? Vil gjæren da kunne ta seg av o2et som man tilfører?

Jeg brygger biab og har gjæringsbøtter av simpleste sort. Skjønner at jeg kan forbedre mye ved innkjøp av utstyr, men har først lyst til å undersøke hva som er mulig å gjøre uten å tømme lommeboka.
 
Så lenge du ikke plasker med ølet i omstikking og flasking så skal det gå for det meste greit. En bra hevert med tett pakning som ikke suger inn luft, kraner og tappestaver som ikke tilfører luft og plask, og så lenge du ikke bruker en hel kveld på å flaske så burde det gå problemfritt.
 
Hei,

har på de siste bryggene mine oppdaget at jeg sliter med oksidering.

Har antageligvis alltid hatt et problem, men ble veldig synlig etter at jeg brygget et par brygg med kun pale malt og en pils. Ser at ølet har blitt brunt etter noen uker på flaske. Har ikke oppdaget det før siden jeg vanligvis har i litt spesialmalt som gir farge. Bryggene smaker fortsatt greit, bortsett fra pilsen som ble litt for søt, men dette skyldes muligens dårlig kontroll på mesketemp.

Det er sikkert mange måter å forbedre prosessen min på, men jeg har en ide som jeg ønsker å lufte med dere :)

Gjær bruker jo o2+sukker og slipper ut co2. Vil det være en ide og tilsette litt sukker før man gjør ting som eksponerer vørteren for luft? F.eks. å helle litt sukkerlake oppi bøtta sammen med tørrhumling? Eller tilsette karboneringssukkeret direkte i bøtta noen timer før flasking? Vil gjæren da kunne ta seg av o2et som man tilfører?

Jeg brygger biab og har gjæringsbøtter av simpleste sort. Skjønner at jeg kan forbedre mye ved innkjøp av utstyr, men har først lyst til å undersøke hva som er mulig å gjøre uten å tømme lommeboka.

Jeg brygger mye lyst øl, og flasker alt. Jeg skal ikke si at ølet mitt overhodet ikke oksiderer, men det blir i alle fall ikke så ille at det forandrer farge. Ultralys pils er like lys etter et år. Ser heller ingen fargeforandring i NEIPA, som visst skal være ekstra utsatt for det.

Egentlig tror jeg gjæren som er i suspensjon i ølet er nokså klar for å ta seg av det som måtte komme av oksygen - så lenge du ikke har latt det stå alt for lenge før du flasker. La det ikke stå lenger enn nødvendig - sjøl om det ikke skader ølet om det får stå lenge. Det er også viktig at du har brukt nok frisk gjær som har krefter til å holde det gående.

Det kan ha noe for seg å karbonere med gjærende øl, enten laget på DME eller på vørter du sparer fra bryggedagen. Dette kalles kräusening, og er litt arbeidskrevende. Sjekk denne kakluatoren for å beregne mengde vørter: https://www.brewersfriend.com/gyle-and-krausen-priming-calculator/ Jeg skal ellers ikke si at ideen med å fore ølet litt før du flasker, for å klargjøre gjæren, ikke har noe for seg, men jeg ville ikke brukt sukker.

Ellers formulerer vel @Steinar Huneide essensen av hva du du bør passe på. Jeg ville tro du har litt mer kontroll om du bruker kar med kran, men jeg har aldri prøvd med kar uten + hevert, så jeg skal ikke si det for sikkert. Bare pass på at det aldri plasker.

Vær obs på at det kan sprute ganske kraftig fra tappestaven i det du starter fyllinga av ei flaske, så vær lett på labben og sørg for at det renner forsiktig fra den i starten.

Jeg fyller flaskene så å si helt opp for å få minimalt med luft i headspace - lar det bare være igjen en centimeter eller to opp til korken.
 
Du kan holde flaska på skrå slik at du trykker svakt inn ventilen mot sida av flaskehalsen.

Jepp, det er det jeg gjør.

Jeg holder forøvrig flaska på skrå i starten av fyllinga, også. Du må ha en liten silikonslangestuss som overgang mellom kran og tappestav, sånn at du kan bøye staven sidelengs, for å få det til. Da har du god kontroll på hvor mye du åpner ventilen, og kan la de første milliliterne sive rolig ut. Jeg tror det hjelper når det gjelder å minimalisere luftopptaket gjennom plasking.
 
Og bryge tynne tappestaver, ikke de fra SS Brewtech i rustfritt (eller hva de heter). Provde en slik på vanlige bjørnunger, men av og til glapp staven ut mot kanten av flaska med et lite smell (knapt merkbart dog). Under karbonering sprakk så flere av flaskene rundt bunnen, antakelig fått skade av tappestaven. I tillegg lav fyllningsgrad.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
@Finn Berger hvorfor ikke sukker? Er jo det jeg vanligvis karbonerer med når jeg flasker.

Pleier å ha sukkerlake i en bøtte for så å overføre ølet over i denne ved hjelp av hevert. Har ikke inntrykk av at det plasker, men kan jo være. Har sånn hevert som man pumper igang. Etter dette bruker jeg vanlig flaskefyller. Er nok litt rask i begynnelsen. Trykker inn helt fra begynnelsen av. Starter ikke rolig.

Tenkte å gjøre litt forandringer denne gangen. Skal prøve å tappe rett fra gjæringsbøtta. Da unngår jeg ihvertfall ett steg som kan føre til trøbbel. Skal stille bøtta litt på skrå slik at tuten forhåpentligvis går klar av gjær og trub.

Har også lyst til å prøve å tilsette karboneringsukkeret (eller vørter) noen timer før flasking slik at gjæren har våknet litt og er klar for å ta seg av o2. Blir ikke dette litt som krausening? Har lest litt om low oxygen brewing og disse sverger jo til denne metoden.
 
@Finn Berger hvorfor ikke sukker? Er jo det jeg vanligvis karbonerer med når jeg flasker.

Pleier å ha sukkerlake i en bøtte for så å overføre ølet over i denne ved hjelp av hevert. Har ikke inntrykk av at det plasker, men kan jo være. Har sånn hevert som man pumper igang. Etter dette bruker jeg vanlig flaskefyller. Er nok litt rask i begynnelsen. Trykker inn helt fra begynnelsen av. Starter ikke rolig.

Tenkte å gjøre litt forandringer denne gangen. Skal prøve å tappe rett fra gjæringsbøtta. Da unngår jeg ihvertfall ett steg som kan føre til trøbbel. Skal stille bøtta litt på skrå slik at tuten forhåpentligvis går klar av gjær og trub.

Har også lyst til å prøve å tilsette karboneringsukkeret (eller vørter) noen timer før flasking slik at gjæren har våknet litt og er klar for å ta seg av o2. Blir ikke dette litt som krausening? Har lest litt om low oxygen brewing og disse sverger jo til denne metoden.

Det med sukkeret er nok ikke så farlig. Jeg karbonerer med vørter, og mener det blir bedre. Men det blir uansett ingen dramatisk forskjell.

Trøbbelet med den måten å gjøre det på den måten som du foreslår, er vel at det blir veldig vanskelig å beregne karboneringsgraden?
 
Å karbonere med sukker eller vørter har vel ikke noe å si på potensiell oksidering? Jeg ser ikke logikken i det. Begge deler gjør samme jobben på flasken, men er enig i at speise oppleves mer behagelig enn sukker.
 
Har noen brygg som har varierende karbonering. Bruker å stikke om med hevert med slange ned i bøtte med sukkerlake og vørteren lager en sakte virvel slik at sukkerlaken blir blandet. Har av og til rørt veldig forsiktig uten at jeg vet om det hjelper. Pleier å fylle flaskene i løpet av en time. Har hørt at noen lar bøtten med vørter blandet med sukkerlake stå over natten for så å tappe på flasker. De påstår at man får gjevnere karbonering av dette. Noen som har prøvd dette?
 
Har noen brygg som har varierende karbonering. Bruker å stikke om med hevert med slange ned i bøtte med sukkerlake og vørteren lager en sakte virvel slik at sukkerlaken blir blandet. Har av og til rørt veldig forsiktig uten at jeg vet om det hjelper. Pleier å fylle flaskene i løpet av en time. Har hørt at noen lar bøtten med vørter blandet med sukkerlake stå over natten for så å tappe på flasker. De påstår at man får gjevnere karbonering av dette. Noen som har prøvd dette?

Jeg tviler ikke på at de får jevnere karbonering. Men dette ser jeg for meg inviterer til oksidert øl, og så kan de ikke vite karboneringen, da mye av sukkeret er spist opp dagen derpå. Denne mengden er ukjent med mindre de måler, men da er det for sent å kompensere hvis de gjør det for jevn utblanding.Da kunne de likesågodt bare flasket med en gang.
 
Straks det er bevegelse i overflaten av væsken vil utvekslingen av oksygen skje vesentlig raskere. Det er derfor vi akvarister har minimal overflatebevegelse da vi tilsetter CO2 på dagtid, mens vi om natta gjør det motsatte for å få inn mest mulig oksygen og samtidig lufte ut CO2.
Så å stikke om vil helt klart tilsette mer oksygen.
Jeg hadde noen batcher tidlig i "karrieren" som ble oksiderte, mens nå som jeg ikke stikker om men heller på forhånd tilsetter sukkerlake/speise i flaskene før tapping, har jeg ikke hatt èn batch jeg har merket oksidering på. Bruker dunker, hevert og tappestav.
 
Straks det er bevegelse i overflaten av væsken vil utvekslingen av oksygen skje vesentlig raskere. Det er derfor vi akvarister har minimal overflatebevegelse da vi tilsetter CO2 på dagtid, mens vi om natta gjør det motsatte for å få inn mest mulig oksygen og samtidig lufte ut CO2.
Så å stikke om vil helt klart tilsette mer oksygen.
Jeg hadde noen batcher tidlig i "karrieren" som ble oksiderte, mens nå som jeg ikke stikker om men heller på forhånd tilsetter sukkerlake/speise i flaskene før tapping, har jeg ikke hatt èn batch jeg har merket oksidering på. Bruker dunker, hevert og tappestav.

Jeg lurer på om det er en mulig strategi å stikke om mens det fremdeles er en noenlunde grei aktivitet i dunken, f.eks. etter at 3/4 av den forventende utgjæringen er unnagjort. Vil det da fremdeles være nok gjæringsaktivitet på gang til at oksygenet vil bli tatt hånd om av gjæren?

Jeg gjorde dette av rein nød før helga. Jeg hadde beregnet at jeg skulle kunne tappe opp en NEIPA på torsdag, men det klukket fremdeles for friskt til at jeg ville ta sjansen. Og da jeg skulle være borte hele helga og ikke ville la humla ligge i til mandag, så stakk jeg om til tappekaret. På mandag tappet jeg så fra dette karet uten å gjøre noe annet enn å blande inn kraboneringsvørteren.

Så langt ser det bra ut. Ingen instant katastrofe, i alle fall - som man visst lett kan oppleve med en NEIPA.
 
Drar opp en gammel tråd. Jeg har de siste åra blitt en dårligere brygger...
Sliter endel med oksidering på bryggene mine, ølet blir brunlig etter en ukes tid og får litt "jordbær" feeling.

Prosessen til nå har vært som følger: Coldcrash rundt 3grd. Stor hevert over til flaskekar, med kran og tappestav montert. Karbonerer med sukkerbiter og bokser herligheten rett etterpå. Har ofter kludra litt med heverten men ikke så voldsomt, gjærer på PET 11liters og har funnet ut at den store plastheverten fungerer best.

Har i desperasjon bestilt meg ei kone på 13l fra SS brewtech for å kunne kvitte meg med heverten... Andre tips?
 
Drar opp en gammel tråd. Jeg har de siste åra blitt en dårligere brygger...
Sliter endel med oksidering på bryggene mine, ølet blir brunlig etter en ukes tid og får litt "jordbær" feeling.

Prosessen til nå har vært som følger: Coldcrash rundt 3grd. Stor hevert over til flaskekar, med kran og tappestav montert. Karbonerer med sukkerbiter og bokser herligheten rett etterpå. Har ofter kludra litt med heverten men ikke så voldsomt, gjærer på PET 11liters og har funnet ut at den store plastheverten fungerer best.

Har i desperasjon bestilt meg ei kone på 13l fra SS brewtech for å kunne kvitte meg med heverten... Andre tips?

Trekker du inn luft under cold crash? Kanskje montere kran på peten så slipper du stikke om
Har du prøvd flasker for å se om det er forskjell

Det er litt mange faktorer her som kan føre til oksidasjon tenker jeg. Jeg Cold crasher ikke og når jeg flasker IPA stikker jeg heller ikke om
 
Sist redigert:
Trekker du inn luft under cold crash? Kanskje montere kran på peten så slipper du stikke om
Har du prøvd flasker for å se om det er forskjell

Det er litt mange faktorer her som kan føre til oksidasjon her tenker jeg. Jeg Cold crasher ikke og når jeg flasker IPA stikker jeg heller ikke om
Mulig det trekkes inn litt luft når jeg flytter dunken fra vinskap og over til benken for tapping? Droppe CC også da kanskje...
Flasker gidder jeg ikke kjøpe inn utstyr for igjen siden jeg har boksmaskin stående.
 
Mulig det trekkes inn litt luft når jeg flytter dunken fra vinskap og over til benken for tapping? Droppe CC også da kanskje...
Tviler på at akkurat det har noe å si. Men heverter lekker luft notorisk. Pakninga i heverten er sjeldent/aldri tett og funker bortimot som brusestein for luft når du overfører. Få på kran og bruk tappestav. Cold crash er litt lite mening i når du likevel flaske karbonerer og får sedimenter fra det.
 
Tilbake
Topp