Hva tåler WLP002 av temperatur(gjærstartertabbe! )?

Skulle vel krysspostet til bryggertabber...

Jeg lurer på hva WLP002 tåler. Satte gjærstarter i går kveld, og det var fin aktivitet på den i dag tidlig. Men under inspeksjonen falt tempproben ut av gjærskapet. Dette fant jeg ut når jeg kom hjem fra jobb. Det var da ganske varmt i skapet, dessverre målte jeg ikke i fortvilelsen. Gjæren hadde bunnfelt, i ganske gode mengder, så noe har foregått.

Er det noe poeng i å se om det er liv i den? Jeg tenkte å sette den kjølig over natten, og sette ny starter til den i morgen. Men er det slik at om den lever så er den helt ok, eller har jeg da en gjær som er skadet og gjør jobben feil?

Alternativt får jeg bestille ny gjær, og utsette bryggingen en uke.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
 
Ta litt av den og gi den litt vørter og god temperatur. Da ser du fort om det er liv i den. Det skal mye til å ta livet av den - opp mot 50 grader? - men uten å ane noe om hvor varmt det var, er det vanskelig å mene noe om gjæren din.
 
Skulle vel krysspostet til bryggertabber...

Jeg lurer på hva WLP002 tåler. Satte gjærstarter i går kveld, og det var fin aktivitet på den i dag tidlig. Men under inspeksjonen falt tempproben ut av gjærskapet. Dette fant jeg ut når jeg kom hjem fra jobb. Det var da ganske varmt i skapet, dessverre målte jeg ikke i fortvilelsen. Gjæren hadde bunnfelt, i ganske gode mengder, så noe har foregått.

Er det noe poeng i å se om det er liv i den? Jeg tenkte å sette den kjølig over natten, og sette ny starter til den i morgen. Men er det slik at om den lever så er den helt ok, eller har jeg da en gjær som er skadet og gjør jobben feil?

Alternativt får jeg bestille ny gjær, og utsette bryggingen en uke.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Om den har vært utsatt for temperaturer over 40 grader over tid, kan den ha mutert, slik at den ikke lenger er kapabel til respirasjon (vekst i oksygen), eller at denne funksjonen er svekket. Hvilken effekt det vil ha for fermenteringen er jeg mer usikker på, men starteren din vil i så fall gå meget langsomt, og det er liten til ingen vits i å bruke magnetrører.
Gjær er mer robust på høye temperaturer enn man tror, men det kan ødelegge de egenskapene vi ønsker oss. Det finnes eksempler på gjær som har overlevd omtrent 20 minutter på 58 grader, men det er ikke dermed sagt at den er brukbar etter dette.
Følg med på om den oppfører seg normalt på røreren. Hvis den gjør det, er det sannsynligvis greit å bruke den. Hvis starteren blir ualminnelig treg, kan det være et tegn på mitokondrieskade og mutasjon.
Denne gjæren ville jeg i hvert fall ikke brukt om igjen om du klarer å bruke den i brygget ditt.

Mål gravitet i vørteren, så vet du i alle fall hva den har gjort (du vet hvilken gravitet den hadde i utgangspunktet, ikke sant?). Ideelt burde du ha målt da du oppdaget dette, samt igjen neste morgen, så hadde du hatt en bedre pekepinn på om den lever.
Det er umulig å si hva du står overfor. Observér, vurdér, og handle deretter.
 
Tilbake
Topp