Lukket / oksygenfri overføring

Har tenkt på dette med lukket overføring fra gjæringskaret til corneliusfat, både for mindre søl, potensiell oksidering og minske faren for infeksjoner.

Har sett en del forslag bl.a på YouTube, men ser at «ingen» tar med i beregningen at volumet av væsken som går ut av gjæringskaret må erstattes med noe. De tar ut vannlåsen og fyller med slange rett i fatet, enten via ut-porten eller luken. De fleste fyller CO2 i fatet, så den er grei.

Jeg tenker at hvis man fyller fatet med CO2, blåser av x-antall ganger for å få ut oksygen, og tilslutt står igjen med CO2-fylt fat uten trykk. Deretter kobler man mellom utgangen på gjæringskaret (væske) og ut-porten på fatet.
Inn-porten på fatet kobler man så til toppen av gjæringskaret hvor vannlåsen normalt står (CO2).
Plasserer man gjæringskaret høyere enn fatet, vil man da ha et lukket system hvor væske vil renne inn i fatet, og væsken vil presse CO2 opp og inn i gjæringskaret igjen.

Dette må da være utprøvd?
 
Har tenkt på dette med lukket overføring fra gjæringskaret til corneliusfat, både for mindre søl, potensiell oksidering og minske faren for infeksjoner.

Har sett en del forslag bl.a på YouTube, men ser at «ingen» tar med i beregningen at volumet av væsken som går ut av gjæringskaret må erstattes med noe. De tar ut vannlåsen og fyller med slange rett i fatet, enten via ut-porten eller luken. De fleste fyller CO2 i fatet, så den er grei.

Jeg tenker at hvis man fyller fatet med CO2, blåser av x-antall ganger for å få ut oksygen, og tilslutt står igjen med CO2-fylt fat uten trykk. Deretter kobler man mellom utgangen på gjæringskaret (væske) og ut-porten på fatet.
Inn-porten på fatet kobler man så til toppen av gjæringskaret hvor vannlåsen normalt står (CO2).
Plasserer man gjæringskaret høyere enn fatet, vil man da ha et lukket system hvor væske vil renne inn i fatet, og væsken vil presse CO2 opp og inn i gjæringskaret igjen.

Dette må da være utprøvd?

Hehe. Du har helt rett i at det er utprøvd og er vel standard. Men fatet bør være fult av noe(star san) og så presses ut. Purging med trykksetting flere ganger er lite effektivt.
 
Hehe. Du har helt rett i at det er utprøvd og er vel standard. Men fatet bør være fult av noe(star san) og så presses ut. Purging med trykksetting flere ganger er lite effektivt.
Da prøver jeg det :-D
Jeg skjønte lite hva de holdt på med i disse videoene, måtte jo være en bedre metode tenkte jeg.
 
Det der er en veldig bra illustrasjon av en klassisk overføring. Det jeg vil legge til er å klakke på både svart og hvit ball-lock samtidig, da er det litt mindre farlig med trykket i fatet. Koble til begge ender i gjæringskar-enden først, på svart side så kobler til dul først, åpner kranen, ha en gjenget del på svart utløpsside, slik at du kan fylle slangen helt med vørter og evt tappe ut det første gunket som samler seg inni kranen som da er det første som fyller slangen, hev slangen til det ikke renner mer, skru på svart ball lock, klakk på begge samtidig. Det er iallefall min måte.
 
Don't get too hung up with 'closed systems'. It complicates life. You purge most air when starsan or similar is tapped off before filling the keg. The beer is saturated with CO2. As it fills (from the bottom of the keg) the pressure pushes out any remaining air. No need to fear air at this stage. I purge the full keg a few times with CO2, mainly due to paranoia.
 
Vis vedlegget 37115
En klassiker fra forumet. @msevland tror jeg.
Var nok jeg som laget denne i sin tid.

En liten kommentar: Jeg setter nå på den sorte ballocken først. Det skal ikke være mer trykk en at man kan holde igjen med fingrene. Så slipper jeg opp litt slik at silikomslangen også fylles med CO2 før jeg trer den på krana. Åpner krana og presser ned hvit ballock samtidig.

Noen tenker kanskje at dette er mye styr, men med litt øvelse er det en veldig renslig og grei måte å overføre til fat på.
 
Var nok jeg som laget denne i sin tid.

En liten kommentar: Jeg setter nå på den sorte ballocken først. Det skal ikke være mer trykk en at man kan holde igjen med fingrene. Så slipper jeg opp litt slik at silikomslangen også fylles med CO2 før jeg trer den på krana. Åpner krana og presser ned hvit ballock samtidig.

Noen tenker kanskje at dette er mye styr, men med litt øvelse er det en veldig renslig og grei måte å overføre til fat på.
Jeg prøvde dette på et standard gjæringskar fra bryggselv. Lokket fløy av med et kjempesmell! [emoji23][emoji23] Trykket var ikke veldig høyt, mener jeg og huske. Går det an å si noe om ca trykk?
 
Jeg prøvde dette på et standard gjæringskar fra bryggselv. Lokket fløy av med et kjempesmell! [emoji23][emoji23] Trykket var ikke veldig høyt, mener jeg og huske. Går det an å si noe om ca trykk?
Trykket skal være 0. Dra i sikkerhetsventilen på fatet til det bare en svak hissing. Så kobler du på svart ballock. Du skal lett kunne holde igjen trykket med fingrene. Slipp ut slik at silikonslangen fylles med CO2. Dra slangen over krantuten - åpne krana og koble på gass ballock samtidig.
 
Tar spørsmålet mitt i denne tråden.
Dagens klassiker:
Hva gjør eg feil eller skal det være slik?
Overførte i dag en IPA til fat. Så skjer det som har skjedd hver gang, (det er alltid noe...). :rolleyes:
Som bildet illustrerer, så har eg ingen slange (enda) å tilbakeføre Co2 i gjæringskaret. Lar derfor lokket være litt på gløtt slik at vakumet opphører.
Irritasjonsmomentet:
Det tar forbasket lang til å få fylt et 9 liters fat! Skal det virkelig være mulig å høre Counting Crows - Round Here i forlenget konsertversjon, som er ca 12 minutt og fortsatt ikke være ferdig fylt?
49564129_401136234028005_3000541827469148160_n.jpg
 
Tar spørsmålet mitt i denne tråden.
Dagens klassiker:
Hva gjør eg feil eller skal det være slik?
Overførte i dag en IPA til fat. Så skjer det som har skjedd hver gang, (det er alltid noe...). :rolleyes:
Som bildet illustrerer, så har eg ingen slange (enda) å tilbakeføre Co2 i gjæringskaret. Lar derfor lokket være litt på gløtt slik at vakumet opphører.
Irritasjonsmomentet:
Det tar forbasket lang til å få fylt et 9 liters fat! Skal det virkelig være mulig å høre Counting Crows - Round Here i forlenget konsertversjon, som er ca 12 minutt og fortsatt ikke være ferdig fylt?
Vis vedlegget 39438
Du har sikkerhetsventilen eller lignende åpen på corneliusfatet? Slik at luften i fatet kan forsvinne lett ut etter hvert som ølet renner inn.
Ser ut som du har trub som står nesten over inntaket til kranen. Stemmer det? I så fall kan det jo være at det er veldig lite øl som slipper ut kranen. Om det er tilfelle kan du legge noen under gjæringskaret under kranen de siste dagene før du skal tappe, da vil gjær/trub "skli" ned slik at det ikke sperrer for inntaket til kranen.
 
Du har sikkerhetsventilen eller lignende åpen på corneliusfatet? Slik at luften i fatet kan forsvinne lett ut etter hvert som ølet renner inn.
Ser ut som du har trub som står nesten over inntaket til kranen. Stemmer det? I så fall kan det jo være at det er veldig lite øl som slipper ut kranen. Om det er tilfelle kan du legge noen under gjæringskaret under kranen de siste dagene før du skal tappe, da vil gjær/trub "skli" ned slik at det ikke sperrer for inntaket til kranen.
Glemte å nevne dette med sikkerhetsventilen. Den trekker eg ofte i, sånn veldig ofte. Ser jo selvfølgelig at det har et poeng. Lar dere den v
være åpen hele tiden, vil ikkje det tilføre O2?
Ang. gjær så ligger all truben under kranen (med mindre noe har lurt seg inni i. Kan selvfølgelig prøve å la det renne motsatt vei neste gang.
Hvor lang tid bruker du? Lar du sikkerhetsventilen stå åpen?
 
Glemte å nevne dette med sikkerhetsventilen. Den trekker eg ofte i, sånn veldig ofte. Ser jo selvfølgelig at det har et poeng. Lar dere den v
være åpen hele tiden, vil ikkje det tilføre O2?
Ang. gjær så ligger all truben under kranen (med mindre noe har lurt seg inni i. Kan selvfølgelig prøve å la det renne motsatt vei neste gang.
Hvor lang tid bruker du? Lar du sikkerhetsventilen stå åpen?
Når først ølet renner inn i fatet kan du bare la sikkerhetsventilen stå åpen, ølet som kommer inn i fatet presser hele tiden ut luften fra fatet så det kommer ikke noe O2 inn i fatet i den fasen.

Jeg har ikke tatt tiden, men jeg har aldri tenkt at "fy, dette gikk veldig tregt"
 
Når først ølet renner inn i fatet kan du bare la sikkerhetsventilen stå åpen, ølet som kommer inn i fatet presser hele tiden ut luften fra fatet så det kommer ikke noe O2 inn i fatet i den fasen.

Jeg har ikke tatt tiden, men jeg har aldri tenkt at "fy, dette gikk veldig tregt"
Da skal eg la karet stå litt på skrå når eg CC'er neste gang og la sikkerhetsventilen stå åpen ved overføring.

Lurte på om dette tilbakeføringstrykket var viktig for fartens del.
 
Lurte på om dette tilbakeføringstrykket var viktig for fartens del.
Det er vel mer "viktig" at det føres CO2 (dersom du har purret fatet) inn i toppen av gjæringsbøtten i stede for at det slipper inn vanlig luft med O2 etter hvert som du tapper ølet over på fatet.

Når du tapper, selv med tilbakeføringslange, er systemet i balanse og det er tyngdekraften (og hevertprinsippet) som gjør at ølet renner ned i fatet.
 
Da skal eg la karet stå litt på skrå når eg CC'er neste gang og la sikkerhetsventilen stå åpen ved overføring.

Lurte på om dette tilbakeføringstrykket var viktig for fartens del.
Det skal ikke være trykk. Da blåser lokket av gjæringskaret. Dette tar litt tid, ja. Passasjen gjennom en ballock er ikke allverden.
 
Dersom du bruker ballock både på øl og CO2, kan du gå fra hele greia. Når fatet er fylt, vil det stoppe. Da er det naturligvis viktig at sikkerhetsventil er lukket
 
Dersom du bruker ballock både på øl og CO2, kan du gå fra hele greia. Når fatet er fylt, vil det stoppe. Da er det naturligvis viktig at sikkerhetsventil er lukket
Kan du ikke forklare prosedyra litt nøyere eller linke meg? Jeg har en del øl jeg skulle hatt på fat nå, og jeg har lurt litt på hvordan jeg skulle gjøre det, blant annet fordi det er mye mer på gjæringskarene enn fatene rommer.
 
Det finnes et bilde i en eller annen tråd, men det hele er veldig enkelt. Lag to slanger med hhv. CO2 og øl ballock. Øl kobles på gjæringskarets kran, og CO2 puttes i hullet i lokket hvor gjærlåsen vanligvis står. Påse at Corneliusfatet er O2 fritt ved å fylle det med vann og presse det ut med CO2. Slipp ut overtrykket i fatet før du kobler det til gjæringskaret, ellers vil du blåse av lokket og/eller virvle opp gjær via kranen. Denne gassen bruker du til å blåse ut luft i slangene. Det er lite O2 der, men når du først har et overtrykk, kan du like godt benytte det...
Når nivået når stigerøret på gass, vil overføringen stoppe
 
Tilbake
Topp