Brygging av pils - temperaturer og tid

Whitelabs gjærnæring WLN1000 i 5 min, og O2 på full åpning i ett minutt er fast rutine :)

Syns forøvrig skrekkhistorier om at pils er så vanskelig, er sterkt overdrevet. Har aldri fått dårlig pils. Så lenge du har lav nok temperatur og nok tid, så kan det liksom ikke gå gæærnt:)

WLN 1000 skal visstnok ikke inneholde sink (i motsetning til den tilsvarende fra Wyeast). Så da holder det nok med det som finns i maltet du har brukt.

Jeg synes det er temmelig langt mellom de virkelig gode pilsene - mine egne inkludert. Jeg sliter med å bli kvitt svovellukta. Det er hovedproblemet mitt.
 
WLN 1000 skal visstnok ikke inneholde sink (i motsetning til den tilsvarende fra Wyeast). Så da holder det nok med det som finns i maltet du har brukt.

Jeg synes det er temmelig langt mellom de virkelig gode pilsene - mine egne inkludert. Jeg sliter med å bli kvitt svovellukta. Det er hovedproblemet mitt.
Svovel?
Brygger du med egg?:p
 
Syns forøvrig skrekkhistorier om at pils er så vanskelig, er sterkt overdrevet. Har aldri fått dårlig pils. Så lenge du har lav nok temperatur og nok tid, så kan det liksom ikke gå gæærnt:)

Lever inn en flaske til dommerbedømming, så får du nok også du forslag til områder å forbedre deg på. ;)
 
WLN 1000 skal visstnok ikke inneholde sink (i motsetning til den tilsvarende fra Wyeast). Så da holder det nok med det som finns i maltet du har brukt.

Jeg synes det er temmelig langt mellom de virkelig gode pilsene - mine egne inkludert. Jeg sliter med å bli kvitt svovellukta. Det er hovedproblemet mitt.

Bruker du sink i lagerne? Har selv aldri hatt det problemet egentlig, bruker god tid.
 
Svovel?
Brygger du med egg?:p

Det virker sånn, ja. Ikke er de ferske, heller:(.

Jeg gjør det du sier. Rikelig med fersk gjær fra stor starter, og nok oksygen, lav, stabil temperatur, godt med tid. God utgjæring. Jeg hadde ikke dette problemet med de første jeg brygget, men plutselig begynte det. Og nå blir jeg ikke kvitt det. Det spiller ingen rolle hvilken gjær jeg bruker, eller hvilket malt.

Det truer med å bli et eksistensielt problem:p.

Nå er det vel normalt at lagergjær produserer en god del svovel underveis, men den skal jo bli skrubbet ut etter hvert, eller omdannet under lagering - skjønt det siste visst er mer omdiskutert.
 
Du kan forsøke å flushe ut CO2 fra ølet. Vanskelig når du bruker flaske. Lett med fat. Flere øltyper har godt av å bli kvitt CO2 fra produksjonen
 
Du kan forsøke å flushe ut CO2 fra ølet. Vanskelig når du bruker flaske. Lett med fat. Flere øltyper har godt av å bli kvitt CO2 fra produksjonen
Hvilke øltyper gjelder dette, undergjærede eller andre også?
Hvordan flusher du, rister bare på fatet noen ganger?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Det er et litt ukjent triks på Kveik, men også på lyse øl.
Riste og sette i romtemp.
Du kan også kjøpe Corny lokk med egen hurtigkobling. Da kobler du på brusestein og flusher gjennom ølet.
Du mister aroma, så mange øl tjener ikke på dette
 
Du kan forsøke å flushe ut CO2 fra ølet. Vanskelig når du bruker flaske. Lett med fat. Flere øltyper har godt av å bli kvitt CO2 fra produksjonen

Jeg har fundert på å kjøre CO2 inn gjennom krana til gjæringsfatet, ja. Hvis noen kan fortelle meg at de har gjort det, og at det har gått bra, burde det være en quick fix. Hva med å bruke brusestein, forresten?
 
Jeg har fundert på å kjøre CO2 inn gjennom krana til gjæringsfatet, ja. Hvis noen kan fortelle meg at de har gjort det, og at det har gått bra, burde det være en quick fix. Hva med å bruke brusestein, forresten?

Brusestein er nok ikke vits i en slik setting da du ikke trenger å få co2'en absorbert i ølet, du vil bare gasse ut headspace. Men hvis ølet fortsatt produserer svovel så må du gjøre det flere ganger. Noen grader opp mot slutten bør frigjøre nok co2 i et så kaldt øl til at det bør kunne skrubbe headspace av seg selv.
 
Ok, ser du foreslår brusestein, så da bør det vel gå å lirke den nedi gjæringskaret - eller kanskje i forbindelse med tappinga? Men det forstyrrer vel beregninga av CO2 i ølet når du tilsetter sukker/vørter for karbonering? Eller vil det holde å la det stå en kort stund?
 
Brusestein er nok ikke vits i en slik setting da du ikke trenger å få co2'en absorbert i ølet, du vil bare gasse ut headspace. Men hvis ølet fortsatt produserer svovel så må du gjøre det flere ganger. Noen grader opp mot slutten bør frigjøre nok co2 i et så kaldt øl til at det bør kunne skrubbe headspace av seg selv.

Jeg er ikke så sikker på det. Jeg kan ikke si at jeg skjønner mekanikken/kjemien i dette - jeg er fremdeles ingen fysiker eller kjemiker:( - men hvis det som vanligvis skjer i den normale gjæringsprosessen, er at CO2 "skrubber" hydrogensulfiden ut av ølet, må vel poenget nettopp være å få absorbert mest mulig CO2 i ølet - som så kan ta med seg hydrogensulfiden når det går ut av ølet igjen?
 
Jeg er ikke så sikker på det. Jeg kan ikke si at jeg skjønner mekanikken/kjemien i dette - jeg er fremdeles ingen fysiker eller kjemiker:( - men hvis det som vanligvis skjer i den normale gjæringsprosessen, er at CO2 "skrubber" hydrogensulfiden ut av ølet, må vel poenget nettopp være å få absorbert mest mulig CO2 i ølet - som så kan ta med seg hydrogensulfiden når det går ut av ølet igjen?

Mulig. Men det er bundet så mye co2 i ølet ved god lagertemperatur at selv ser ikke jeg poenget med det ekstra steget ved å måtte bruse, når man kan bruke co2'en som allerede er i ølet. Men jeg vet jo ikke stort bedre om dette temaet da jeg aldri har måttet gjøre slike triks.
 
Mulig. Men det er bundet så mye co2 i ølet ved god lagertemperatur at selv ser ikke jeg poenget med det ekstra steget ved å måtte bruse, når man kan bruke co2'en som allerede er i ølet. Men jeg vet jo ikke stort bedre om dette temaet da jeg aldri har måttet gjøre slike triks.

Jeg har brukt det som er i ølet når jeg setter det opp i temperatur - og det hjelper ikke. (Du frigjør i overkant av en fjerdedel av CO2'et i ølet når du hever temperaturen fra 10 til 20 grader. Om du karbonerer for å tilføre en tilsvarende mengde, får du et relativt flatt øl. Men jeg aner jo ikke hva det egentlig sier.)
 
Jeg har brukt det som er i ølet når jeg setter det opp i temperatur - og det hjelper ikke. (Du frigjør i overkant av en fjerdedel av CO2'et i ølet når du hever temperaturen fra 10 til 20 grader. Om du karbonerer for å tilføre en tilsvarende mengde, får du et relativt flatt øl. Men jeg aner jo ikke hva det egentlig sier.)

Du karbonerer vel etter det du "vet" er i ølet fra før av, og det leser man lett av på et skjema. Med 0 trykk så har du ved 10grader 2.3g/l co2, ved 20 grader har du 1.7g/l co2. Og så har du tap av co2 siden du stikker om, og at ølet blir litt varmere mens det flaskes. Som er ukjente faktorer.

Men hvis det ikke funker så funker det ikke, da er det jo ikke dumt å prøve andre ting nei.
 
J
Forrige vinter kjørte jeg en serie med 6 pils-/lagerbrygg med W-34/70. Alle sammen på gjærkaka fra forrige brygg.
Fant ut at ca halvparten av slurry var passe mengde. Alt ble gjæret på 9 gr, og med diacetylrest på 15 gr.
Stort sett brygget samme dag som tapping, eller dagen etter. Greit med en cm eller to med øl oppå gjærkaka, som andre nevner her.

Opplevde null infeksjon eller gjærsmak. Bare masse deilig pils :)

Keep it simple, som det heter ;)

Jeg tenker at det blir mye pes å flaske og å brygge på samme dag. Brygging skal vel være slow.. Men gjør vel ikke noe å tappe det ferdige ølet over på et egnet fat og la det stå noen dager før det blir flasket( hvor lenge kan den stå sånn?). Da blir den gamle gjærkaka klar for bruk samtidig som bryggeprosessen er ferdig?
 
Det går veldig bra. La det være på fat så lenge du vil. Betingelsene er selvsagt at fatet trykksettes slik at det er tett, og at det ikke er luft i headspace. Jeg behandler alle mine plsnere på denne måten - først på fat, så overføre til et nytt fatt (i lukket system) etter noen ukers kaldlagring. Så karbonere på fat nr 2 før flasking. Det er omstendelig, men resultatet er krystallkart øl og ikke noe bunnfall. Nytter ikke å stresse med lagerøl, det må uansett stå kaldt 6-8 uker før det blir drikkeklart.
 
Det går veldig bra. La det være på fat så lenge du vil. Betingelsene er selvsagt at fatet trykksettes slik at det er tett, og at det ikke er luft i headspace. Jeg behandler alle mine plsnere på denne måten - først på fat, så overføre til et nytt fatt (i lukket system) etter noen ukers kaldlagring. Så karbonere på fat nr 2 før flasking. Det er omstendelig, men resultatet er krystallkart øl og ikke noe bunnfall. Nytter ikke å stresse med lagerøl, det må uansett stå kaldt 6-8 uker før det blir drikkeklart.


Trykksetter.? Jeg har ikke annet en en dunk med skrukork - det holder vel det også? Og neste spørsmål blir da.. hvor mye sukker pr liter bruker du til å karbonere når du kommer dit?
 
Dersom du ikke kan overføre O2 fritt, og trykksette, vil jeg ikke anbefale denne prosessen.
Da ville jeg heller flasket en dag og brygget påfølgende dag
 
Tilbake
Topp