Brygging av pils - temperaturer og tid

Jeg har akkurat brygget min første pils; ølsettet "Jegerpils" fra Bryggselv. Selger i Bryggselv forklarte at han ville ha satt ølet på 12 grader de første 10 dagene, øke temp til 16 dag 11 og øke temp til 18 på dag 12-14. Deretter cold crash et par dager, før flasking.

Holder dette mtp tid? Jeg har brukt 3 rehydrerte pakker gjær av typen Saflager W34/70, og tilsatt ren oksygen.

Et annet punkt, bør jeg måle SG et par ganger FØR cold crash?
 
Dropp coldcrash. Tilfører luft i headspace som reduserer kvaliteten på ølet. Klart blir det uansett etter ølet er kondisjonert.

The Impact of Cold Crashing on Various Beer Characteristics | exBEERiment Results!

Enig. Nå bruker jeg Brewer's Clarex, som skal ta kjøletåka, og som faktisk gjør det, om vi gir ølet tid, så jeg veit ikke hvordan det ville sett ut uten den. Om jeg sammenligner med en industripils, så er det en forskjell, men den er ikke stor, og så lenge jeg ikke sammenligner med industripilsen, er ølet klart nok i massevis.

Jeg veit ikke; får noen øl som er like klart som en industripils bare ved å kjølekræsje? Altså uten å ty til gelatin og/eller filtrering i tillegg?
 
Jeg har en speidel plastdunk 30 L med kran også på topplokket. Da har jeg blowoff-slange fra denne, samtidig som jeg lukker krana når det er tid for coldcrash. Deretter setter jeg bare på litt CO2 på krana når jeg åpner den igjen. Dermed ingen O2 inn.
For meg handler CC også om å få minst mulig grums inn i fatet, mtp senere håndtering.
Ølet blir klart. Har sluttet med gelatin, men bruker clarex.
 
Hmm. Ser ut som om jeg ikke har forberedt meg godt nok for en lager øl. Jeg visste ikke at det var enda mer krav til ingen oksygen/luft med lager enn ale. Status nå, er at jeg tror FG er nådd (viser 1,010 uncalibrated på Tilt og 1,016 calibrated, tror jeg kalibrerte det feil). 2 uker i morgen. Jeg har ikke kran på denne gjæringsdunken. Bør jeg cold-crashe på 2 grader i 2 dager først, eller bare ta det over på fat nå?
 
Sist redigert:
Hvis du ikke har noe måte å stoppe suck back gjennom gjærlås så unngå kaldkræsj. Strengt tatt lite nødvendig på pils som skal kaldkræsjes på fat i lengre tid etterpå uansett.
 
Så du mener altså jeg kan cold crashe på fat nå istedenfor på gjæringsdunk? Hvorfor spiller det en rolle hvor jeg cold crasher? Noen her mener jo også det ikke er bra med cold crash.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 
Hva med en BrüLoonLocks?
7 Methods For Reducing Cold-Side Oxidation When Brewing Beer

coldsideo2methods_postcoldcrash.jpg
 
Virker det riktig å sette 1.0 bar trykk for en lager som kjøles på 5 grader? Har du beregnet CO2 til å være 2.7 vol-%, som for øvrig er 0.7 vol% høyere enn det Bryggselv anbefalte for Utepils.
 
Tilbake
Topp