Jobben min er jo å påpeke hva Palmer har å si om saken
:
The lagering time can be 2-4 weeks, although I recommend shorter times (1-2 weeks) if you plan on priming and bottle condtioning to carbonate the beer. There is no difference between lagering times for different strength beers. The yeast should have cleaned up the byproducts during the diacetyl rest, so all that is left to do is to allow the yeast and haze to settle, which is purely physical, not biological. (
How to Brew, s.174)
Så altså: Hvis du har kjørt en diacetylrast, er modningsprosessen ferdig. Palmer sier at den bør få fire dager (ei uke eller to på dette temperaturnivået skader ikke ølet, men egentlig er mer enn fire dager unødvendig).
Dette stemmer jo med
@AndyHagen sine erfaringer. Ikke noe poeng i en lang lageringsperiode hvis ølet er klart.
Jeg har en dunk Wienerøl som har stått på 10 grader og nå, etter 8 dager, ser ut til å ha gjort seg ferdig. Fra 1.049 til 1.012. 4,9%, 75% utgjæring, w-34/70. Den har en anelse svovel (og sikkert diacetyl, også - men det er jeg ikke følsom for), så nå tenker jeg å sette den opp på 17 grader, og så til slutt opp på 20. (Forhåpentligvis vil en dobling av temperaturen hjelpe til å få drevet ut hydrogensulfiden). Siden den er gjæret ut, trenger den sikkert ei uke, tenker jeg. Så flasker jeg, karbonerer i romtemperatur, senker temperaturen gradvis, og plasserer flaskene i kjøleskap.
Grei plan?