Brygging av pils - temperaturer og tid

Dersom du ikke kan overføre O2 fritt, og trykksette, vil jeg ikke anbefale denne prosessen.
Da ville jeg heller flasket en dag og brygget påfølgende dag

Da gjør jeg det sånn og lar det være igjen litt øl i gjæringskaret som beskyttelse over gjæren..
 
Trykksetter.? Jeg har ikke annet en en dunk med skrukork - det holder vel det også? Og neste spørsmål blir da.. hvor mye sukker pr liter bruker du til å karbonere når du kommer dit?
OK, fikk inntrykk av at du hadde fat. Enig med msevland at det er best å la det være hvis du ikke har fat.
 
(....) Nytter ikke å stresse med lagerøl, det må uansett stå kaldt 6-8 uker før det blir drikkeklart.
Eller i hvertfall én uke, etter min smak. :)
Drikker nå (på kveldstid) på en krystallklar helles som ble tappet på fat 25.12 etter 14 dager i gjærkaret. Klar uten gelatin. Jeg tviler ikke på at jeg vil ha et litt annet øl om ytterligere 4-6 uker, men jeg kjenner ingen usmaker eller særlige avvik fra kommersielle brygg.
 
Eller i hvertfall én uke, etter min smak. :)
Drikker nå (på kveldstid) på en krystallklar helles som ble tappet på fat 25.12 etter 14 dager i gjærkaret. Klar uten gelatin. Jeg tviler ikke på at jeg vil ha et litt annet øl om ytterligere 4-6 uker, men jeg kjenner ingen usmaker eller særlige avvik fra kommersielle brygg.
Men det skal jo bli MYE bedre enn kommersielle brygg :)
 
Jobben min er jo å påpeke hva Palmer har å si om saken:):

The lagering time can be 2-4 weeks, although I recommend shorter times (1-2 weeks) if you plan on priming and bottle condtioning to carbonate the beer. There is no difference between lagering times for different strength beers. The yeast should have cleaned up the byproducts during the diacetyl rest, so all that is left to do is to allow the yeast and haze to settle, which is purely physical, not biological. (How to Brew, s.174)

Så altså: Hvis du har kjørt en diacetylrast, er modningsprosessen ferdig. Palmer sier at den bør få fire dager (ei uke eller to på dette temperaturnivået skader ikke ølet, men egentlig er mer enn fire dager unødvendig).

Dette stemmer jo med @AndyHagen sine erfaringer. Ikke noe poeng i en lang lageringsperiode hvis ølet er klart.

Jeg har en dunk Wienerøl som har stått på 10 grader og nå, etter 8 dager, ser ut til å ha gjort seg ferdig. Fra 1.049 til 1.012. 4,9%, 75% utgjæring, w-34/70. Den har en anelse svovel (og sikkert diacetyl, også - men det er jeg ikke følsom for), så nå tenker jeg å sette den opp på 17 grader, og så til slutt opp på 20. (Forhåpentligvis vil en dobling av temperaturen hjelpe til å få drevet ut hydrogensulfiden). Siden den er gjæret ut, trenger den sikkert ei uke, tenker jeg. Så flasker jeg, karbonerer i romtemperatur, senker temperaturen gradvis, og plasserer flaskene i kjøleskap.

Grei plan?
 
Jobben min er jo å påpeke hva Palmer har å si om saken:):

The lagering time can be 2-4 weeks, although I recommend shorter times (1-2 weeks) if you plan on priming and bottle condtioning to carbonate the beer. There is no difference between lagering times for different strength beers. The yeast should have cleaned up the byproducts during the diacetyl rest, so all that is left to do is to allow the yeast and haze to settle, which is purely physical, not biological. (How to Brew, s.174)

Så altså: Hvis du har kjørt en diacetylrast, er modningsprosessen ferdig. Palmer sier at den bør få fire dager (ei uke eller to på dette temperaturnivået skader ikke ølet, men egentlig er mer enn fire dager unødvendig).

Dette stemmer jo med @AndyHagen sine erfaringer. Ikke noe poeng i en lang lageringsperiode hvis ølet er klart.

Jeg har en dunk Wienerøl som har stått på 10 grader og nå, etter 8 dager, ser ut til å ha gjort seg ferdig. Fra 1.049 til 1.012. 4,9%, 75% utgjæring, w-34/70. Den har en anelse svovel (og sikkert diacetyl, også - men det er jeg ikke følsom for), så nå tenker jeg å sette den opp på 17 grader, og så til slutt opp på 20. (Forhåpentligvis vil en dobling av temperaturen hjelpe til å få drevet ut hydrogensulfiden). Siden den er gjæret ut, trenger den sikkert ei uke, tenker jeg. Så flasker jeg, karbonerer i romtemperatur, senker temperaturen gradvis, og plasserer flaskene i kjøleskap.

Grei plan?
Hm, jeg alltid tenkt at Palmer var etterrettelig, men dette ser litt suspekt ut. Du tolker det altså dit hen at et lagerøl like godt kan flaskes etter 2 uker?

Kall meg gammeldags, men jeg følger Kai Troeste sine råd når det gjelder undergjæret øl: http://braukaiser.com/wiki/index.php/Fermenting_Lagers
 
BTW: @AndyHagen – du brukte vel hurtigmetoden da du lagde den Hellesen du nevnte? Den som ”Tasty” McDole har fått æren for – og som Brülosophy og Bryggselv har artikler om?
 
Hm, jeg alltid tenkt at Palmer var etterrettelig, men dette ser litt suspekt ut. Du tolker det altså dit hen at et lagerøl like godt kan flaskes etter 2 uker?

Kall meg gammeldags, men jeg følger Kai Troeste sine råd når det gjelder undergjæret øl: http://braukaiser.com/wiki/index.php/Fermenting_Lagers

Du er nok gammeldags, ja;). Men Troester beskriver jo flere mulige måter å gjøre det på - inkludert en som likner Palmers (alt. F). Og han sier det samme som Palmer om kaldlageringen etter en diacetylrast: "With that the beer has been almost completely fermented before the temperature is lowered to near freezing and no particular care needs to be taken to avoid shocking the yeast since no significant further yeast activity is required." (Min understrekning.)

Hvis lageringsperioden ikke har noen annen funksjon enn å klarne ølet, ser jeg egentlig ingen problemer med å la klarningen foregå på flaske etter at karboneringsgjæringen er unnagjort. Jeg bruker Clarex som tar seg av kjøletåka, så egentlig regner jeg med at ølet er temmelig klart allerede noen få dager ut i karboneringsperioden. Det bruker det å være.

Men jeg hiver ikke de ferdig karbonerte flaskene rett inn i kjølskapet, jeg lar dem passere flere temperatursoner på veien, så gjæren ikke skal sendes i dvale av kuldesjokk. Jeg er åpen for at det kan skje ting over tid. Palmer har antydet - et annet sted - at det kan hende (han snakker om anekdotisk bevis:)) det foregår en omdanning av svovelforbindelser ved lav temperatur, og den muligheten ser jeg lyst på.:)
 
@Holmentoppen, Ja, Jeg har sett den hurtigpilsartikkelen. Men leste opprinnelig om det et annet sted, husker ikke hvor. Trolig flere kilder. Jeg ble trigget til å grave i dette av at jeg begynte å bruke Tilt, og innså at jeg måtte starte TIDLIG med diacetylhvile hvis jeg skulle bruke 2/3-regelen. Kan sjekke sammenliking med ale, men inntrykket er at lagergjær ikke jobber voldsomt mye tregere enn alegjær. Dette litt i strid med hva man tenker, i lys av lav temperatur og laang anbefalt gjæring.

Testet derfor et opplegg der jeg starter lavt og normalt og er oppe i 15*C allerede etter en uke. Nøyaktig 14d etter pitch er ølet på 1*C (coldcrash). Ølet er litt ferskt rett fra dunken (fatet og hurtigkarbonert på 2 bar og risting), men jeg mener en uke på fat og kanskje en liten dråpe gelatin er alt som skal til for å tilfredsstille både øyet og ganen. Dog avhengig av hvem sin gane, sikkert.
Jeg har en helles (-ish) gående nå også. Den er nesten halvveis til FG på snart tre døgn fra pitch, og da var mye av første døgnet lagfase. Så da økes temperaturen sakte fra i kveld.
 
Hm, jeg alltid tenkt at Palmer var etterrettelig, men dette ser litt suspekt ut. Du tolker det altså dit hen at et lagerøl like godt kan flaskes etter 2 uker?

Kall meg gammeldags, men jeg følger Kai Troeste sine råd når det gjelder undergjæret øl: http://braukaiser.com/wiki/index.php/Fermenting_Lagers
Med erfaringen jeg har med lagerøl på 14 dager nå, så ville jeg heller latt være å brygge lager resten av mitt liv enn å legge til det jeg oppfatter som 14 dagers meningsløs ørkenvandring etter at ølet er ferdig, slik Kai innledningsvis anbefaler (leste ikke videre). Skulle kanskje testet dette på noen øldommere for å få et endelig svar. Jeg tror jeg fikk en uoffisiell femteplass eller deromkring i Oslomesterskapet i pils/lager med en märzen, og den hadde vel bare vært en uke eller to ute av dunken. Så det kan ikke være helt feil metode.

@Finn Berger du snakket om en svovellukt, du har ikke hatt dette i 833 også? Jeg kjenner intet i min kultur. Har du sjekket vannet ditt? Den planen din lenger opp. Du har ikke mulighet til å rampe opp temperatur tidligere slik at det ikke blir diacetylhvile på ferdig fermentering?
 
Hvis lageringsperioden ikke har noen annen funksjon enn å klarne ølet, ser jeg egentlig ingen problemer med å la klarningen foregå på flaske etter at karboneringsgjæringen er unnagjort.:)
Overså du ”mellowing of flavours”? Det er ganske viktig i en lager, da. Men det oppnås selvsagt i flasken også.

Jeg tror det er fullt mulig å produsere en anstendig lager på kort tid om man bruker ”Tasty” McDole metoden – slik som @AndyHagen. Har ikke testet det selv, men det er mye anekdotisk bevis på det. Det er vel ikke ulikt slik flere kommersielle bryggerier gjør det (mange bruker trykk også). Selv har jeg det slett ikke så travelt. Mine lagere er på topp etter 8 uker (og i lang tid framover). I følge Narziss kan det ta opptil 12 uker før det er optimalt – men da har dessverre mange hjemmebryggere drukket det opp for lenge siden.

Er du sikker på at 75 % utgjæring er ferdig arbeid, forresten? Dataarket til W34/70 sier opp til 83 % tilsynelatende utgjæring for denne gjæren.
 
Sist redigert:
Jeg tror ikke nødvendigvis man trenger å bruke hurtiglagermetoden så lenge man bruker en stor nok pitch. Noe av det er omtalt her http://www.lowoxygenbrewing.com/brewing-methods/cold-fermentation-and-spunding-results/.

Har prøvd en lager med denne metoden selv, med gjæring under svakt trykk, og da opplevde jeg utgjæring ned mot 1012 på èn uke, uten å kjenne noen usmaker.

Selvsagt for tidlig å si noe om dette er noe som vil gi samme resultat over flere forsøk, men de som driver med LODO-brygging sverger til denne metoden.
 
Men, når all hurtigbryggingscockiness legges tilside et øyeblikk, @Holmentoppen, så har jeg en veldig sterk magefølelse av at det skjer ting med ølet de påfølgende uker på lav temperatur som gjør det bedre. All erfaring fra vin og andre øltyper (som ikke er veldig tørrhumlerike) tilsier at litt venting vil slå heldig ut.
Ølet mitt står på 1-2 *C kontinuerlig etter at det er karbonert, slik at lagerforløpet kan følges til det er drukket opp. Men likevel, det er ikke dramatiske nok forskjeller til at jeg hittil har tenkt at jeg må vente lenger.
 
Overså du ”mellowing of flavours”? Det er ganske viktig i en lager, da. Men det oppnås selvsagt i flasken også.

Jeg tror det er fullt mulig å produsere en anstendig lager på kort tid om man bruker ”Tasty” McDole metoden – slik som @AndyHagen. Har ikke testet det selv, men det er mye anekdotisk bevis på det. Det er vel ikke ulikt slik flere kommersielle bryggerier gjør det (mange bruker trykk også). Selv har jeg det slett ikke så travelt. Mine lagere er på topp etter 8 uker (og i lang tid framover). I følge Narziss kan det ta opptil 12 uker før det er optimalt – men da har dessverre mange hjemmebryggere drukket det opp for lenge siden.

Er du sikker på at 75 % utgjæring er ferdig arbeid, forresten? Dataarket til W34/70 sier opp til 83 % tilsynelatende utgjæring for denne gjæren.

Overså nok glatt det, ja. Men jeg tenker at det er et generelt trekk ved flaskemodning, som du sier.

Det er mange veier som fører til godt lagerøl - og den klassiske veien krever åpenbart lang tids lagering ned mot null. Men jeg er ikke overbevist om at en vinner noe ved å gå den veien.

Jeg mistenker at wiener'n kan droppe et poeng til, men neppe mer. Den er mesket på på 67 + 72, og jeg har alltid fått 73-75% med denne gjæren med det meskeskjemaet. Men du har rett; jeg har vært over 80 med pils.
 
Med erfaringen jeg har med lagerøl på 14 dager nå, så ville jeg heller latt være å brygge lager resten av mitt liv enn å legge til det jeg oppfatter som 14 dagers meningsløs ørkenvandring etter at ølet er ferdig, slik Kai innledningsvis anbefaler (leste ikke videre). Skulle kanskje testet dette på noen øldommere for å få et endelig svar. Jeg tror jeg fikk en uoffisiell femteplass eller deromkring i Oslomesterskapet i pils/lager med en märzen, og den hadde vel bare vært en uke eller to ute av dunken. Så det kan ikke være helt feil metode.

@Finn Berger du snakket om en svovellukt, du har ikke hatt dette i 833 også? Jeg kjenner intet i min kultur. Har du sjekket vannet ditt? Den planen din lenger opp. Du har ikke mulighet til å rampe opp temperatur tidligere slik at det ikke blir diacetylhvile på ferdig fermentering?

Sist jeg sjekket - det er ei god stund siden - ble det sagt at det ikke tilsettes klor av noe slag i vannet mitt. Jeg ville vel fått problemet med annet øl, også, da? (Jeg får det forresten gjerne med wlp013 til en viss grad noen ganger. Men da gir det seg før flasking.)

Jeg fikk det da jeg gikk fra 34/70 til 833. Og jeg har hatt det i Imperial L17, også (samme som wlp860). Og da har jeg rampet opp etter at 3/4 av gjæringen er unnagjort.

Jeg har lett nokså desperat etter årsaker, og i dag fant jeg dette: "the more trub and dissolved oxygen in the chilled wort, the higher the concentrations of hydrogen sulfide" i denne artikkelen https://www.morebeer.com/articles/sulfur_compounds_in_beer. Opplysningen er i sin tur tatt fra denne artikkelen ac George Fix: “Sulfur Flavors in Beer,” Zymurgy 15, pp. 40–44 (Fall 1992).

Jeg tror jeg rett og slett skal prøve å kutte kraftig ned på oksygentilførselen. Kan hende jeg er for raus. Om jeg bruker nyoppdyrket gjær, dyrket etter alle kunstens regler, skulle i teorien oksygen egentlig ikke være nødvendig, heller. (Se konklusjonen i denne: https://www.morebeer.com/articles/oxygen_in_fermentation).
 
Sist jeg sjekket - det er ei god stund siden - ble det sagt at det ikke tilsettes klor av noe slag i vannet mitt. Jeg ville vel fått problemet med annet øl, også, da? (Jeg får det forresten gjerne med wlp013 til en viss grad noen ganger. Men da gir det seg før flasking.)

Jeg fikk det da jeg gikk fra 34/70 til 833. Og jeg har hatt det i Imperial L17, også (samme som wlp860). Og da har jeg rampet opp etter at 3/4 av gjæringen er unnagjort.

Jeg har lett nokså desperat etter årsaker, og i dag fant jeg dette: "the more trub and dissolved oxygen in the chilled wort, the higher the concentrations of hydrogen sulfide" i denne artikkelen https://www.morebeer.com/articles/sulfur_compounds_in_beer. Opplysningen er i sin tur tatt fra denne artikkelen ac George Fix: “Sulfur Flavors in Beer,” Zymurgy 15, pp. 40–44 (Fall 1992).

Jeg tror jeg rett og slett skal prøve å kutte kraftig ned på oksygentilførselen. Kan hende jeg er for raus. Om jeg bruker nyoppdyrket gjær, dyrket etter alle kunstens regler, skulle i teorien oksygen egentlig ikke være nødvendig, heller. (Se konklusjonen i denne: https://www.morebeer.com/articles/oxygen_in_fermentation).

Hvor lenge gjærer du lagerne?
 
Tilbake
Topp