Asrtringens, pH og temperatur .

Hvis man bare har litt forforsyre i skyllevannet så får man ikke for høy pH ved slutten av skyllingen. Man trenger ikke skylle med så uhorvelig mye skyllevann. Anbefalingen er vel noe sånt som dobbelt så mye skyllevann som meskevann. Jeg bruker like mye skyllevann som meskevann, har ca. 1.013- 1.015 på siste skylledråper. Trenger ikke bruke så lang tid på skyllingen heller, altså la det renne veldig lite vann inn og vørter ut. En halv time på å tømme skyllevannstanken er ok (da er man samtidig klar til å varme opp til kok i kokekjelen som er halvfull), deretter går det nok en halvtime på å la mesketanken renne helt tom for vørter. Jeg setter en kritt strek på mesketanken ved siktglasset for å se væskestanden ved skyllestart, så åpner jeg for skyllevann inn og vørter ut til kokekjel. Kontrollerer væskestanden en gang i blant. Ellers gjør jeg ingenting, slapper av , funderer eller noterer i Beersmith, veier opp humle, gjør klart andre ting etc. Synes dette er en mye roligere arbeidsprosess enn partiskylling som jeg har gjort før. At en høyere effektivitet skal gi dårligere øl enn ved lavere effektivitet hvis ting gjøres riktig, synes jeg høres ut som spekulasjoner.
 
Dobbelt så mye skyllevann uten å syrne skyllevannet = astringens med vanlig norsk vann og lyst øl. Prøvd og erfart med kontrinuerlig skylling.
 
Mesker med 50-60 liter og skyller med 30-40 liter. Da er det rundt 1.010 mot slutten hvis det er øl på rundt 5.5%. svakere øl brygger jeg nesten ikke men da blir det mindre skyllevann og litt top-up.
 
... At en høyere effektivitet skal gi dårligere øl enn ved lavere effektivitet hvis ting gjøres riktig, synes jeg høres ut som spekulasjoner.

Det er sjølsagt en absurd påstand, og jeg håper du ikke tillegger meg den. Det jeg sa, var " ... jeg tror jeg får bedre øl med partiskylling:). Den mulige forskjellen er antakelig heller liten - så lenge vi ikke snakker om kontnuerlig skylling som drives til det ytterste, da." Og ja; det er en formulering av spekulasjon, om du vil. Jeg gir det ikke ut for noe annet.

Det er vel en relativt utbredt mening at no sparge gir et øl med bedre "maltfylde". Derfor er det en god del bryggere som tyr til no parge når de brygger for konkurranser. Men jeg er slett ikke sikker på at det er riktig at no sparge gir bedre øl. Jeg tror det er en av disse mytene - antakelig skapt av det enkle faktum at den tynneste vørteren du tar ut når du skyller, sjøl om du ikke går veldig langt ned i SG før du stopper, smaker ganske trist. Jeg klarte - som sagt - aldri å oppfatte noen bedret kvalitet fra partiskylling til no sparge.

På den annen side, så er det grenser for hvor mye du kan ta ut før det går ut over kvaliteten når du skyller. Tallene dine forteller vel at du har lagt inn en god sikkerhetsmargin, og jeg ser ingen grunn til å tro at vørteren du lager, er noe dårligere enn den jeg lager.

Jeg kjører bare én ekstra runde med utskylling, og kunne fått høyere utbytte (2-3% mer, antakelig) om jeg hadde lagt til en tredje utskylling. Det er mye mulig at det ikke hadde gått ut over kvaliteten, heller, men jeg gidder ikke.
 
Jeg brygger nosparge og liker smaken jeg får av det. Men om det er bedre enn om jeg hadde perfeksjonert skylling vet jeg ikke. Men ett av de punktene som tiltalte meg med no sparge er enkeltheten, og det at man kutter ut en haug med variabler.

Selv synes jeg 1.010 høres veldig lavt ut, men som nevnt tidligere, det spørs hvis man vet hva man driver med.
 
pH <6 og gravity under 1.010 tror jeg eg lesta i Palmer bok, husker ikke. Mye man ikke husker når man må det ihvertfall helt klart at jeg synes dagens produksjon på 85% eff. Ikke er noe dårligere enn den jeg lagde for 2 år siden med 65% eff. Dessuten virker det vel unektelig logisk å bruke de ressursene bøndene bruker mye ressurser på og produsere brukes mest mulig effektivt Hvis hele verden kjører no-sparge så får vi det inn i klimeregnskapet via Krf og alle under 75% må betale 20% i no-sparge avgift...så begynner ballen og rulle og alle hjemmebryggere må skatte for alt mulig rart., nei la oss holde vår sti ren og skyll skikkelig. NUF said...
 
pH <6 og gravity under 1.010 tror jeg eg lesta i Palmer bok, husker ikke. Mye man ikke husker når man må det ihvertfall helt klart at jeg synes dagens produksjon på 85% eff. Ikke er noe dårligere enn den jeg lagde for 2 år siden med 65% eff. Dessuten virker det vel unektelig logisk å bruke de ressursene bøndene bruker mye ressurser på og produsere brukes mest mulig effektivt Hvis hele verden kjører no-sparge så får vi det inn i klimeregnskapet via Krf og alle under 75% må betale 20% i no-sparge avgift...så begynner ballen og rulle og alle hjemmebryggere må skatte for alt mulig rart., nei la oss holde vår sti ren og skyll skikkelig. NUF said...

Du har jo et poeng når det gjelder å bruke ressursene på en best mulig måte. Og en no sparge-avgift ville vært en god ide hvis problemet var stort nok, og det var mulig å kontrollere maltbruken og kreve inn avgiften på en enkel måte:).

Effektiviteten varierer jo ganske kraftig med OG, men når jeg brygger butikkstyrkeøl ligger effektiviteten med partiskylling på 82-83%. Så jeg går klar av avgiften:p.
 
Jeg bruker malten etter brygging som gjødsel til planter i hagen. Vokser som om det ikke var noen morgendag. "søler jeg f.eks" en skvett brukt malt på plenen så er den flekken mer frodig enn gresset rundt etter en liten tid.
 
Jeg bruker malten etter brygging som gjødsel til planter i hagen. Vokser som om det ikke var noen morgendag. "søler jeg f.eks" en skvett brukt malt på plenen så er den flekken mer frodig enn gresset rundt etter en liten tid.

Det må jo være en del nitrogen (FAN), bl.a., i masken din. Sikkert reine kunstgjødsla. Og på denne måten slipper du sjølsagt no sparge-avgift;).

Takk for tipset. Vi prøver å få til noe urter, så til våren skal jeg spa ned en del mask i det bedet. Forøvrig burde jeg kanskje tenke på å gjøre noe for å få til effektiv kompostering. Nå bare hiver jeg alt i en haug.
 
Det må jo være en del nitrogen (FAN), bl.a., i masken din. Sikkert reine kunstgjødsla. Og på denne måten slipper du sjølsagt no sparge-avgift;).

Takk for tipset. Vi prøver å få til noe urter, så til våren skal jeg spa ned en del mask i det bedet. Forøvrig burde jeg kanskje tenke på å gjøre noe for å få til effektiv kompostering. Nå bare hiver jeg alt i en haug.

Etter at ting er høstet i hagen, så hiver jeg det bare i en haug, og på vårparten så prøver jeg å blande det i jorden så godt jeg kan uten å "ødelegge" noe som lever under der. Ellers bare sprer jeg det utover under vekstsesongen. Men uansett med regn så vil næringen renne ned i jorden. Men det kan lukte skikkelig dritt, bokstavelig talt, hvis det er mye på ett sted.
 
Det er vel en relativt utbredt mening at no sparge gir et øl med bedre "maltfylde". Derfor er det en god del bryggere som tyr til no parge når de brygger for konkurranser. Men jeg er slett ikke sikker på at det er riktig at no sparge gir bedre øl. Jeg tror det er en av disse mytene - antakelig skapt av det enkle faktum at den tynneste vørteren du tar ut når du skyller, sjøl om du ikke går veldig langt ned i SG før du stopper, smaker ganske trist. Jeg klarte - som sagt - aldri å oppfatte noen bedret kvalitet fra partiskylling til no sparge.

Det er nok en myte, ja. Vinnerølet til Andreas Högfeldt fra NM var andrevørteten fra en parti gyle mesking.
 
Det er nok en myte, ja. Vinnerølet til Andreas Högfeldt fra NM var andrevørteten fra en parti gyle mesking.

Jeg tror ikke det representerer noen egentlig innvending. Jeg går ut fra at det ikke var et ekstremt lettøl. Hvis det var et øl med normal styrke (fra 3,5% og oppover?), så var det jo fremdeles en vørter med et solid innhold av sukker i forhold til det du får på slutten av en skylling. Den var sånn sett "finere" enn den vørteren jeg brygger av når jeg lager et tilsvarende øl med partiskylling.

Jeg tror ikke poenget er at den aller tjukkeste vørteren er en slags supervørter. Jeg antar derimot at det som er viktig, er å unngå å få med den tynne halen som du får når du skyller. Og så blir spørsmålet hvor tynn den vørteren er som du helst ikke skal ha med om du ønsker topp kvalitet. Jeg tror du kan gå en god del lengre ned enn f.eks. 1.035-1.040, som er det jeg ofte sikter mot som SG til kok. Jeg har altså veldig vondt for å tro at det er noen vits i å sikre seg at en ikke tapper ut noe som har lavere SG enn det.

Men dette er spekulasjoner. For all del. Jeg har ikke klart å google fram noen form for forskning på det. (Fant et exbeeriment fra bryggosofene som representerer et absolutt lavmål fra deres side:p.)
 
Herremann dette tok en ny vending, jeg må nå begynne å skylle plenen forstår jeg, med mask. Kornet som blir igjen etter mesk heter ihvertfall mask, hentet det på Hansa i lastebil lass i yngre dager, uansett kor fort du fikk Ford Transitt'en med lasteplan oppi fart, så kjørte du ikke fra lukten. Gjenbruk av mask i plen bør gi skattefritak for mva på malt. Såfremt du skyller kontinuerlig
 
Vil nok tro at andre skylling i batch sparga ligger ganske lavt. Engelskmennene og resten av Europa serverte dette som arbeidsøl, og hvis du hadde stått og høsta korn med sigd så tipper jeg at det har fått ett ufortjent godt rykte
 
Vil nok tro at andre skylling i batch sparga ligger ganske lavt. Engelskmennene og resten av Europa serverte dette som arbeidsøl, og hvis du hadde stått og høsta korn med sigd så tipper jeg at det har fått ett ufortjent godt rykte

Med litt flaks husker jeg å måle det i morra:). Litt sterkere øl enn jeg vanligvis brygger - 6% - men ikke dramatisk.
 
Med litt flaks husker jeg å måle det i morra:). Litt sterkere øl enn jeg vanligvis brygger - 6% - men ikke dramatisk.

Hadde flaks:). pH på andre tapping var 1.022. Jeg vil holde muligheten åpen for at det er en forskjell fra kontinuerlig skylling som kan bety noe. Samtidig tror jeg også at det er en såpass høy SG at jeg har vondt for å tro at kvaliteten blir dårligere enn ved no sparge.

Men igjen: Her er det mye "tro" ute og går. Og enhver er som kjent salig i sin tro. Unntak for grisen, som bryr seg lite om hvilken tro den eter av. (Jada. Stjålet fra Darwin P. Erlandsen, om noen er gammel nok til å kjenne den litteraturen:).)
 
Tilbake
Topp