Det må ha å gjøre med at du ikke får den tynne vørteren medlavhøy pH som du får til slutt når du skyller. Den er prisen for den høyere effektiviteten du får.
.
Fixed it
Det må ha å gjøre med at du ikke får den tynne vørteren medlavhøy pH som du får til slutt når du skyller. Den er prisen for den høyere effektiviteten du får.
.
Fixed it
... At en høyere effektivitet skal gi dårligere øl enn ved lavere effektivitet hvis ting gjøres riktig, synes jeg høres ut som spekulasjoner.
pH <6 og gravity under 1.010 tror jeg eg lesta i Palmer bok, husker ikke. Mye man ikke husker når man må det ihvertfall helt klart at jeg synes dagens produksjon på 85% eff. Ikke er noe dårligere enn den jeg lagde for 2 år siden med 65% eff. Dessuten virker det vel unektelig logisk å bruke de ressursene bøndene bruker mye ressurser på og produsere brukes mest mulig effektivt Hvis hele verden kjører no-sparge så får vi det inn i klimeregnskapet via Krf og alle under 75% må betale 20% i no-sparge avgift...så begynner ballen og rulle og alle hjemmebryggere må skatte for alt mulig rart., nei la oss holde vår sti ren og skyll skikkelig. NUF said...
Jeg bruker malten etter brygging som gjødsel til planter i hagen. Vokser som om det ikke var noen morgendag. "søler jeg f.eks" en skvett brukt malt på plenen så er den flekken mer frodig enn gresset rundt etter en liten tid.
Det må jo være en del nitrogen (FAN), bl.a., i masken din. Sikkert reine kunstgjødsla. Og på denne måten slipper du sjølsagt no sparge-avgift.
Takk for tipset. Vi prøver å få til noe urter, så til våren skal jeg spa ned en del mask i det bedet. Forøvrig burde jeg kanskje tenke på å gjøre noe for å få til effektiv kompostering. Nå bare hiver jeg alt i en haug.
Det er vel en relativt utbredt mening at no sparge gir et øl med bedre "maltfylde". Derfor er det en god del bryggere som tyr til no parge når de brygger for konkurranser. Men jeg er slett ikke sikker på at det er riktig at no sparge gir bedre øl. Jeg tror det er en av disse mytene - antakelig skapt av det enkle faktum at den tynneste vørteren du tar ut når du skyller, sjøl om du ikke går veldig langt ned i SG før du stopper, smaker ganske trist. Jeg klarte - som sagt - aldri å oppfatte noen bedret kvalitet fra partiskylling til no sparge.
Det er nok en myte, ja. Vinnerølet til Andreas Högfeldt fra NM var andrevørteten fra en parti gyle mesking.
Vil nok tro at andre skylling i batch sparga ligger ganske lavt. Engelskmennene og resten av Europa serverte dette som arbeidsøl, og hvis du hadde stått og høsta korn med sigd så tipper jeg at det har fått ett ufortjent godt rykte
Med litt flaks husker jeg å måle det i morra. Litt sterkere øl enn jeg vanligvis brygger - 6% - men ikke dramatisk.
Forsiktig med så sterke syrer, Finn.pH på andre tapping var 1.022.
Forsiktig med så sterke syrer, Finn.