Weyermann Carafa special I, II og II

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Hei,

For Carafa special I, II og III oppgir Weyermann det samme malt aroma hjulet. Dette leser jeg som at smakene på disse tre ulike gradene av brenning, er så godt som identisk, og at hovedforskjellen da er farge. Stemmer dette?
 
hmm - nå blei jeg nysgjerrig, så jeg tok meg en tur i maltlageret og smakte på II og III (har ikke I). Og jeg kunne faktisk ikke kjenne noen forskjell. Om noe, så var II "sterkere" - men det var antakelig fordi jeg smakte på den først.
 
hmm - nå blei jeg nysgjerrig, så jeg tok meg en tur i maltlageret og smakte på II og III (har ikke I). Og jeg kunne faktisk ikke kjenne noen forskjell. Om noe, så var II "sterkere" - men det var antakelig fordi jeg smakte på den først.
Jeg har sendt en epost til Weyermann før Jul hvor jeg spør om dette, men har ikke fått noe svar dessverre. Skulle så gjerne visst dette.... :)
 
Jeg bruker dem hovedsakelig som ‘samme’ malt med forskjellig farge. De er uten skall (dehusked), og det vil påvirke graden av brentsmak
 
Sendte en ny mail til Weyermann i går, og i dag tidlig kom jammen svaret :)

<< Yes indeed, the Carafa Special flavor profile, as shown on the Weyermann® Malt Aromawheel® is identical from the 800 EBC Carafa® Special I to the 1300 EBC of the Carafa® Special III. At that high degree of roast, there is only an increase in color and not so much a detectable flavor change. >>
 
Sendte en ny mail til Weyermann i går, og i dag tidlig kom jammen svaret :)

<< Yes indeed, the Carafa Special flavor profile, as shown on the Weyermann® Malt Aromawheel® is identical from the 800 EBC Carafa® Special I to the 1300 EBC of the Carafa® Special III. At that high degree of roast, there is only an increase in color and not so much a detectable flavor change. >>

Takk skal du ha. Dette var jo kjempeinteressant. Jeg har gått rundt og trodd at det var viktig å få tak på riktig variant av hensyn til smaken. Nå blir (brygger)livet mye enklere:).
 
Takk skal du ha. Dette var jo kjempeinteressant. Jeg har gått rundt og trodd at det var viktig å få tak på riktig variant av hensyn til smaken. Nå blir (brygger)livet mye enklere:).
Jeg har også surret med dette. Plutselig så trenger ikke muncheren min å være fullt så mørk når jeg liker ganske tydelige toner av kaffe/sjokolade i den :)
 
Tommel opp for Weyermann uansett. Jeg har også hatt dialog med dem tidligere, riktignok angående et annet tema og de er utrolig hjelpsomme. Ikke minst ekspeditte.
 
Tilbake
Topp