Brown ale oppskrift?

Mortenpip

Norbrygg-medlem
Noen som har en god engelsk brown ale oppskrift?
Hadde en Newcastle brown igår og likte den godt, likte spesielt det lille innslaget av sukker/sirup.
 
Noen som har en god engelsk brown ale oppskrift?
Hadde en Newcastle brown igår og likte den godt, likte spesielt det lille innslaget av sukker/sirup.

Denne er ganske lys og lett for stilen - 23EBC - og med Wyeast 1318 gir den litt restsødme (72% utgjæring). Da er den mesket på 67 og 72 grader, + utmesk. Den er "maltdrevet", med akkurat nok humle til at du får balansert malten. Vekta ligger mer på de røstede tonene enn på karamell, men du kan kjenne begge. De røstede er veldig "snille", det er ikke noe mørkt malt her.

Oppskriften er basert på en meskeeffektivitet på 82%. OG 1.044, FG 1.012, ABV 4,2%. 21 IBU.

Et alternativ til 1318 er vel Wyeast1968/WLP002/Imperial A09 (Fuller's gjær), som heller ikke gjærer så hardt ut. Vil du ha et litt tørrere øl, er min favoritt WLP013. Men NB; sjøl med 1318 er ikke dette et søtt øl, det har bare en anelse sødme. Det er mulig det ikke er så langt unna NBA, men det er lenge siden jeg har drukket det, så jeg skal ikke si så sikkert.

Malt til 25 liter ferdig øl
4 kg Maris Otter
0,3 kg Victory 50 EBC
0,3 kg Carabrown 145 EBC
0,2 kg Caramalt 30 EBC
0,2 kg Crystal 100 EBC
Humle
20 gr Northern Brewer @ 60
20 gr EKG @ 5
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III
 
Sist redigert:
Det er vel et godt eksempel på understatement;). Jeg har jo smakt det, og det er et nydelig øl du brygger der, men det er ganske mye tyngre, sterkere og søtere enn NBA.
Jada det er nok et stort hakk opp til Torshov Brownale fra en stakkars Newcastle. Men jeg laget en brownale til siste IKT-NM som gjorde det meget godt hva poeng angår hos dommerne. Den fikk faktisk flere poeng enn det ølet jeg kom på 2. plass med selv om de var samme flight inneldende. Brownale jeg serverte her omtalte jeg som et session brownale. oppskriften så slik ut:

OG: 54
FG: 11
IBU: 28

86,6% Pilsner
3,8% Crystal
3,8% Brown
3,8% Amber
2% cara aroma

Perle @ 60min til 28 IBU

5g/L Demerarasukker siste 10min i kok


Gjær: 1318 LA3
 
Jada det er nok et stort hakk opp til Torshov Brownale fra en stakkars Newcastle. Men jeg laget en brownale til siste IKT-NM som gjorde det meget godt hva poeng angår hos dommerne. Den fikk faktisk flere poeng enn det ølet jeg kom på 2. plass med selv om de var samme flight inneldende. Brownale jeg serverte her omtalte jeg som et session brownale. oppskriften så slik ut:

OG: 54
FG: 11
IBU: 28

86,6% Pilsner
3,8% Crystal
3,8% Brown
3,8% Amber
2% cara aroma

Perle @ 60min til 28 IBU

5g/L Demerarasukker siste 10min i kok


Gjær: 1318 LA3

"Session" på 5,6%:confused::eek::rolleyes:?

Ser grei ut, den der - men hvorfor pilsnermalt? Og får du noe smak ut av demerarasukker?
 
Betty Brown by Lervig her: Grainfather Shop

Jeg får ikke sett den oppskrifta uten å logge inn, men uansett så er Betty Brown et øl som er vesentlig forskjellig fra Newcastle Brown Ale.

Dersom jeg skulle brygge noe som ligner på Newcastle Brown Ale, så hadde jeg sett etter oppskrifter som ligner på bayer eller amber. Det skal være ekstremt lite, om noe, preg av brown malt i ølet og gjærpreget heller mer mot typisk lager enn britisk ale.
 
Jeg får ikke sett den oppskrifta uten å logge inn, men uansett så er Betty Brown et øl som er vesentlig forskjellig fra Newcastle Brown Ale.

Dersom jeg skulle brygge noe som ligner på Newcastle Brown Ale, så hadde jeg sett etter oppskrifter som ligner på bayer eller amber. Det skal være ekstremt lite, om noe, preg av brown malt i ølet og gjærpreget heller mer mot typisk lager enn britisk ale.

Hva vil du si om wlp013 gjæret på 18 grader? Det gir en ganske rein smak. Jeg ville si at å bruke 001/S-05 er å gå for langt.

Jeg gjæret en engelsk golden ale med kølschgjær, og dermed var det en kølsch, og ikke et engelsk øl.
 
Betty Brown by Lervig her: Grainfather Shop
Jeg får ikke sett den oppskrifta uten å logge inn, men uansett så er Betty Brown et øl som er vesentlig forskjellig fra Newcastle Brown Ale.

Dersom jeg skulle brygge noe som ligner på Newcastle Brown Ale, så hadde jeg sett etter oppskrifter som ligner på bayer eller amber. Det skal være ekstremt lite, om noe, preg av brown malt i ølet og gjærpreget heller mer mot typisk lager enn britisk ale.

Oppskrifta på BB er her, også:): Betty Brown
 
Hva vil du si om wlp013 gjæret på 18 grader? Det gir en ganske rein smak. Jeg ville si at å bruke 001/S-05 er å gå for langt.

Onde tunger vil ha det til at Newcastle Brown Ale er gjæret med lagergjær. Om det stemmer, vet jeg ikke, men jeg synes ikke smaken direkte motbeviser det.

(Argumentet for er, i hovedsak, at det ikke er kjent hvilken gjær de bruker og at produksjonsvolumet er betydelig. I industriell skala, når gjæringstankene begynner å bli flere titalls meter høye, er lagergjæring bedre forstått enn alegjæring.)
 
Prøver meg med en ny oppskrift i morra:

OG 1.044, FG 1.012, 4,2% ABV. IBU 25. Meske på 69 + 72.
Malt til 25 liter øl
3,7 kg Maris Otter
0,3 kg Amber malt
0,3 kg Choco hvete
0,5 kg Crystal 120
0,2 kg Dark Crystal
Humle
25 gr Northern Brewer @ 60
25 gr EKG @ 5
Gjær
WLP 013 London Ale

Det skal jo ikke være noe humlesmak her - men det får stå sin prøve:).

Det er ei klynge av øltyper her; Scottish, Dunkel, Altbier, Dark Mild, Brown ale (både sørengelsk og nordengelsk). Jeg ser dem litt som én type - "lett brunt øl"? - og ser for meg å leke meg litt med å blande dem på ulike måter i bryggeriet mitt framover. Det gjelder bare å unngå at det blir for likt bitter på den ene sida, og porter/stout på den andre. Og så ikke amerikansk brown, selvfølgelig - men kanskje skulle det være lov med litt amerikansk humle?
 
Prøver meg med en ny oppskrift i morra:

OG 1.044, FG 1.012, 4,2% ABV. IBU 25. Meske på 69 + 72.
Malt til 25 liter øl
3,7 kg Maris Otter
0,3 kg Amber malt
0,3 kg Choco hvete
0,5 kg Crystal 120
0,2 kg Dark Crystal
Humle
25 gr Northern Brewer @ 60
25 gr EKG @ 5
Gjær
WLP 013 London Ale

Det skal jo ikke være noe humlesmak her - men det får stå sin prøve:).

Det er ei klynge av øltyper her; Scottish, Dunkel, Altbier, Dark Mild, Brown ale (både sørengelsk og nordengelsk). Jeg ser dem litt som én type - "lett brunt øl"? - og ser for meg å leke meg litt med å blande dem på ulike måter i bryggeriet mitt framover. Det gjelder bare å unngå at det blir for likt bitter på den ene sida, og porter/stout på den andre. Og så ikke amerikansk brown, selvfølgelig - men kanskje skulle det være lov med litt amerikansk humle?
Etter å ha brygga en Brown ale med Wlp833 sliter jeg litt med å se det som samme øl. Lagergjæra gjorde et markant utslag, mye mer enn hva litt yankeehumle ville gjort. Ellers er det mye likt mellom øltypene du skisserer. Selv liker jeg godt en Brown ale som er lovlig nært en porter, en litt lettere, ørlite lysere porter.
 
Etter å ha brygga en Brown ale med Wlp833 sliter jeg litt med å se det som samme øl. Lagergjæra gjorde et markant utslag, mye mer enn hva litt yankeehumle ville gjort. Ellers er det mye likt mellom øltypene du skisserer. Selv liker jeg godt en Brown ale som er lovlig nært en porter, en litt lettere, ørlite lysere porter.

Helt enig. Lagergjær og alegjær produserer helt ulike øl - men så er det likevel noe som disse brune øltypene har felles - kanskje det at de appelerer til de samme "øllystene" (om det er er et meningsfylt begrep???). Jeg har prøvd meg med å brygge samme oppskrift fra golden ale med kølschgjær og engelsk gjær, og det blir veldig ulikt - men altså likevel noe av det samme. Har en altbieroppskrift som jeg liker. Her brukt wlp036 på den, og må nok se hva som skjer med den med henholdsvis lagergjær og en engelsk gjær.
 
Helt enig. Lagergjær og alegjær produserer helt ulike øl - men så er det likevel noe som disse brune øltypene har felles - kanskje det at de appelerer til de samme "øllystene" (om det er er et meningsfylt begrep???). Jeg har prøvd meg med å brygge samme oppskrift fra golden ale med kølschgjær og engelsk gjær, og det blir veldig ulikt - men altså likevel noe av det samme. Har en altbieroppskrift som jeg liker. Her brukt wlp036 på den, og må nok se hva som skjer med den med henholdsvis lagergjær og en engelsk gjær.
Det blir spennende. Hadde en Samuel Smith nut Brown ale igår, men var ikke veldig imponert. Liker min egen brown ale bedre.
 
Tilbake
Topp