Flaskekonkurransen 2019

(Dumt) Spørsmål: har forstått det slik at dommere får oppgitt alkoholprosent, kva blir denne «brukt til»?
Nei, de får ikke oppgitt alkoholprosenten. De får kun øltype og deltagernummer. På øltyper som skal ha ekstra, spesifiserte ingredienser så får de oppgitt hva disse er. Dette står på etiketten som flaskene merkes med.
 
Nei, de får ikke oppgitt alkoholprosenten. De får kun øltype og deltagernummer. På øltyper som skal ha ekstra, spesifiserte ingredienser så får de oppgitt hva disse er. Dette står på etiketten som flaskene merkes med.

Okey. Då har eg misforstått eller lest noko feil.
 
Okey. Då har eg misforstått eller lest noko feil.
Noen flights med få deltagende øl blir noen ganger slått sammen i bedømming og da sorterer man ofte etter typeriktig prosent. Selv om dommerne ikke vet prosenten i ølene de dømmer. Dommerne vet kun hvilken klasse ølet skal dømmes etter.
 
For å se ølet an i forhold til til stilrikrighet.
Dommerne får ikke oppgitt alkoholprosent under dømming. F.eks. i juleølkonkurransen fikk jeg 2. plass for en imperial porter på 10,5% som var sendt inn i moderne stout og porter-kategorien. Det er vell en ganske kjent sak at vinnere ofte presser ølene i øvre grense på en del stilparametre.
 
Dommerne får ikke oppgitt alkoholprosent under dømming. F.eks. i juleølkonkurransen fikk jeg 2. plass for en imperial porter på 10,5% som var sendt inn i moderne stout og porter-kategorien. Det er vell en ganske kjent sak at vinnere ofte presser ølene i øvre grense på en del stilparametre.
Ja, jeg så det over i diskusjonen her. Jeg dro den konklusjonen at de fikk vite prosent siden deltagere må nevne det når man melder på ølet. :)
 
Den går vel inn under märzen? Jeg har i hvertfall levert inn en festbier som det, og med rimelig gode tilbakemeldinger.

Og fra Norbrygg: “Denne kategori har ingenting å gjøre med de moderne oktoberfestøl som i dag minner mer om en standard lys lagerøl. Märzen er en utvikling av wienerølet med en litt høyere vørterstyrke som gjør den mer holdbar over sommeren.”
 
Kommer det noe informasjon om dato og fremgangsmåte for påmelding snart? Eller er det kanskje sånn at jeg ikke har registrert at det allerede finnes et sted?
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Og fra Norbrygg: “Denne kategori har ingenting å gjøre med de moderne oktoberfestøl som i dag minner mer om en standard lys lagerøl. Märzen er en utvikling av wienerølet med en litt høyere vørterstyrke som gjør den mer holdbar over sommeren.”

En skal jaggu holde tunga rett i munnen - og ha en forbasket god gane - om en skal holde orden på, og skille mellom, alle lagerølstilene som finnes. Og særlig om historia skal dras inn, også.

Måtte grave litt i dette. Det er jo morsomt.

Märzen er vel for det første en før-moderne stil fra München-området, og blei servert fra begynnelsen av - fra 1812, altså - under Oktoberfesten. Så blei et øl brygget av Spaten-bryggeriet på den nye malttypen - münchnermaltet - som Gabriel Sedlmayr hadde utviklet, lansert til Oktoberfesten i 1841. Og det blei kalt märzen. Den varianten som Norbrygg-sitatet viser til, blei lansert i 1872 av broren til Gabriel, Josef, som eide Franziskaner-bryggeriet. Og det bygget på et østerriksk øl, som vel gikk tilbake på det wienerølet som Anton Dreher, som hadde vært på en lengre studietur sammen med Gabriel Sedlmayr i 1833, brygget på det wienermaltet som han utviklet i Wien parallellt med at turkameraten Gabriel utviklet münchnermaltet.

Wikipedia opererer forresten med to varianter av märzen; en østeriksk og en tysk: The Austrian style is light in colour, body, and flavour balance, and is the most popular beer style among the beers in Austria.[4] Austrian Märzenbiers often use caramel malts that impart a sweeter flavour than their German counterparts.

Det skal ikke være lett:).
 
Og fra Norbrygg: “Denne kategori har ingenting å gjøre med de moderne oktoberfestøl som i dag minner mer om en standard lys lagerøl. Märzen er en utvikling av wienerølet med en litt høyere vørterstyrke som gjør den mer holdbar over sommeren.”

Selv om jeg er av de som har ansvaret for det dokumentet, mener jeg at den formuleringa er uheldig. Når det står "ingenting å gjøre", så skjuler det at forskjellene mellom de lyse lagerølene generelt er små. I tillegg er det et kontinuerlig spekter fra lys til mørk og fra lett til kraftig. Grensene mellom de ulike øltypene her er uklare og fltyende.

Det er mulig utsagnet egentlig handler om de ølene som f.eks. Ringnes selger som oktoberfestøl. Så vidt jeg husker var disse populære da øltypene ble skrevet, og da kan jeg være mer enig at det er en vesentlig forsjell.
 
Selv om jeg er av de som har ansvaret for det dokumentet, mener jeg at den formuleringa er uheldig. Når det står "ingenting å gjøre", så skjuler det at forskjellene mellom de lyse lagerølene generelt er små. I tillegg er det et kontinuerlig spekter fra lys til mørk og fra lett til kraftig. Grensene mellom de ulike øltypene her er uklare og fltyende.

Det er mulig utsagnet egentlig handler om de ølene som f.eks. Ringnes selger som oktoberfestøl. Så vidt jeg husker var disse populære da øltypene ble skrevet, og da kan jeg være mer enig at det er en vesentlig forsjell.

Er ikke det ølet som etter hvert - med begynnelse på 1970-tallet - overtok som oktoberfest-øl etter den märzen-typen som ble lansert i 1872, blitt til en slags eksportversjon av helles? Slik at du absolutt har dine gamle ord i behold, mener jeg:).

Ellers synes jeg jo at forskjellene mellom ulike lagertyper - som du sier - er rimelig vanskelige å få tak i. Jeg ser for meg at det f.eks. skulle være mulig å brygge en lys lager som lå sånn akkurat i midten, slik at den kunne passert som både det ene og det andre.
 

Jeg hadde sett den, og syntes ikke det var så fryktelig mye info der for en som ikke har vært med på NM før. Sammenlikner man med info fra tidligere år kan det se ut som om påmeldingen allerede var i gang på denne tiden, og annonsert i desember. Spørsmålet mitt kom for å purre på informasjon, men også for å forsikre meg om at det ikke var gått meg hus forbi. Ser i arkivene at påmelding gjøres via Norsk hjemmebryggerforening – konkurransesystem - for de som måtte lure på det samme som meg.

Men da forholder jeg meg rolig en stund til, og lykke til til alle som har tenkt å bli med. :)
 
Selv om jeg er av de som har ansvaret for det dokumentet, mener jeg at den formuleringa er uheldig. Når det står "ingenting å gjøre", så skjuler det at forskjellene mellom de lyse lagerølene generelt er små. I tillegg er det et kontinuerlig spekter fra lys til mørk og fra lett til kraftig. Grensene mellom de ulike øltypene her er uklare og fltyende.

Det er mulig utsagnet egentlig handler om de ølene som f.eks. Ringnes selger som oktoberfestøl. Så vidt jeg husker var disse populære da øltypene ble skrevet, og da kan jeg være mer enig at det er en vesentlig forsjell.

Foreslår herved at festbier blir ny kategori, som 4B i BJCP
 
Jeg hadde sett den, og syntes ikke det var så fryktelig mye info der for en som ikke har vært med på NM før. Sammenlikner man med info fra tidligere år kan det se ut som om påmeldingen allerede var i gang på denne tiden, og annonsert i desember.

Nei, påmelding åpner i månedsskiftet februar/mars. Ettersom øl kan sendes inn fra de blir påmeldt, så begrenser vi påmeldingsperioden, så vi ikke får øl som må lagres for lenge hos oss. Da slipper vi også at vi må ha frivillige som følger opp pakkerlapper, sporing av pakker og henting på posten i noe mer enn 3-4 uker.

Skal legge inn informasjon om det på nettsida.
 
Innsending av bidrag kommer i år til å bli til en postboksadresse. Det betyr at de som bruker andre forsendelser (alltids noen som bruker budbilavtalen på jobben eller noe annet rart) ikke lenger kan gjøre dette. Vi vil fortsatt ha mulighet for å levere direkte til boden der vi lagrer flaskene noen dager før fristen.

Adressen for innsending blir:

Norbrygg - norsk hjemmebryggerforening
Postboks 3200 Elisenberg
0208 Oslo

Denne adressen vil også komme opp i påmeldingssystemet.
 
Tilbake
Topp