KegLand med ny can seamer

Bokser er lettere, tar mindre plass, kan stables, knuser ikke – og ikke minst: De tar bedre vare på ølet. Man kan designe kulere etiketter – og for de som gir bort mye øl trenger man ikke tenke på at man (helst) skal ha igjen flaskene. Og det er akkurat like kurant å karbonere naturlig som på flasker. Det er en del øltyper som krever naturlig karbonering, og at man lagrer dem på boks endrer ikke det.
 
Tenker du at øl uten bunnfall er eneste fordelen med boks? Det kan du da få akkurat like enkelt på flaske?
Nei, det tenkte jeg ikke, men ville påpeke att det er en av grunnene til å bruke boks som er genialt å ta med på fest der folk gjerne er litt nedsnøa og heller litt nå og da opp i glasset eller kjeften
 
Det har du nok rett i... jeg har jo en, og kan ikke fordra den...
Det er nok bare beergun som gjelder foreløpig, dessverre. Kombinasjonen mottrykk og boks generer noen problemer. F.eks. er det ikke mulig å se når boksen nærmer seg full. Diskuterte dette med Michael som har laget min Mileco mottrykksfyller, men han hadde ingen løsning så langt. Hvis noen kommer opp med et smart design, er vi flere som gjerne vil høre om det.
 
Det er nok bare beergun som gjelder foreløpig, dessverre. Kombinasjonen mottrykk og boks generer noen problemer. F.eks. er det ikke mulig å se når boksen nærmer seg full. Diskuterte dette med Michael som har laget min Mileco mottrykksfyller, men han hadde ingen løsning så langt. Hvis noen kommer opp med et smart design, er vi flere som gjerne vil høre om det.

Hva med å sette boksen på en silikon- eller gummimatte som fungerer som pakning.
Så får man laget en sylinder av noe gjennomsiktig, f.eks pleksiglass. Denne er akkurat litt større enn boksen som skal fylles.
Sylinderen er åpen i den nedre enden og lukket oppe bortsett fra en gasstett gjennomføring der sylinderen tres på mottrykksfylleren i stedet for silikonpakningen som normalt forsegler mot flasken.
Fylleren med sylinder presses på noe vis hardt ned over boksen og denne fylles normalt som om det var en flaske.
Siden sylinderen er gjennomsiktig kan operatøren se hvor mye som er fylt og stanse i rett tid.
Boksen står nå i et rom der man både kan lage vacuum og lage overtrykk med CO2 uten at det er selve boksen som må motstå undertrykk/overtrykk.

Jeg tror det vil fungere. Settes dette i produksjon vil jeg ha en fyller for idéen :)
 
Heidrun kjører rundt med mobilt tapperi og tapper for bryggerier, foregår det med mottrykk eller blir bare boksene purget på samme måte som beergun og fyllt? Har sett noen lignende "rigger" og kan ikke se at de har system for mottrykk. Mulig jeg tar helt feil men kan ikke se den store gevinsten med mottrykk, boksen blir jo fyllt med Co2 og presses ut med ølet, uansett blir jo ølet eksponert for oksygen når lokket skal på. Jeg bruker tynne slanger på øl inn til beergun og har ikke hatt problemer med for mye skum. Jobber med en halvautomatisk fyller for 2 bokser etter beergun prinsippet. Men er ikke klar før alle Kinadelene kommer.
 
Heidrun kjører rundt med mobilt tapperi og tapper for bryggerier, foregår det med mottrykk eller blir bare boksene purget på samme måte som beergun og fyllt? Har sett noen lignende "rigger" og kan ikke se at de har system for mottrykk. Mulig jeg tar helt feil men kan ikke se den store gevinsten med mottrykk, boksen blir jo fyllt med Co2 og presses ut med ølet, uansett blir jo ølet eksponert for oksygen når lokket skal på. Jeg bruker tynne slanger på øl inn til beergun og har ikke hatt problemer med for mye skum. Jobber med en halvautomatisk fyller for 2 bokser etter beergun prinsippet. Men er ikke klar før alle Kinadelene kommer.
Beergun fungerer helt nydelig for lav og medium karbonering. Men for ca 2,3 vol. og høyere blir det problemer etter min erfaring. Jeg har hatt mottrykk og beergun i mange år – men gunnen blir liggende ubrukt fordi mottrykket funger så utrolig mye bedre. Hvordan Heidrun løser dette vet jeg ikke, men på videoen ser det ut som det bare går noen rør rett ned i boksen.
 
Hva med å sette boksen på en silikon- eller gummimatte som fungerer som pakning.
Så får man laget en sylinder av noe gjennomsiktig, f.eks pleksiglass. Denne er akkurat litt større enn boksen som skal fylles.
Sylinderen er åpen i den nedre enden og lukket oppe bortsett fra en gasstett gjennomføring der sylinderen tres på mottrykksfylleren i stedet for silikonpakningen som normalt forsegler mot flasken.
Fylleren med sylinder presses på noe vis hardt ned over boksen og denne fylles normalt som om det var en flaske.
Siden sylinderen er gjennomsiktig kan operatøren se hvor mye som er fylt og stanse i rett tid.
Boksen står nå i et rom der man både kan lage vacuum og lage overtrykk med CO2 uten at det er selve boksen som må motstå undertrykk/overtrykk.

Jeg tror det vil fungere. Settes dette i produksjon vil jeg ha en fyller for idéen :)
Trenger man den pleksi-sylinderen rundt, tror du? Boksene er kanske stive, og tåler et visst press. Et transparent lokk med silikonpakninger rundt gass/øl-røret og rundt kanten av boksen er helt sikkert en del av løsningen.
 
Jeg bruker 8 meter 3/16 OD slange for å tappe hvitvin karbonert på 3bar/4C ;) (tappekran, ikke beergun men prinsippet med lang slange for trykkfall er det samme)
 
Der var den bestilt. 5000 kr (med 5 % medlemsrabatt) inkl. strømforsyning er ikke galt, synes jeg.

Bestilt jeg også med norbrygg rabatt

Savner informasjon om hvilke bokser og lokk den er satt opp for / adapter med til forskjellig høyde bokser osv?
 
Svarte der tapte jeg 700,-, var for kjapt ute.
Lurer på om BS er snill med en fast kunde...
 
Tilbake
Topp