KegLand med ny can seamer

Pokker! Jeg har alt jeg trenger og vel så det for å brygge. Cornelius, kraner, maltmølle, bryggere og pumper. Nå hadde jeg akkurat slått fra meg oktoberdesign. Selv med bekjente i statene som kunne nappe med seg en over dammen så lot jeg fornuften seire. Og få uker senere kommer altså dette.. helvetes hobby..
 
Men igjen.. Hadde jeg f.eks drevet med golf så koster vel en halvgod putter/driver ca det samme? Prøver jeg ihverfall å innbille meg selv mens jeg kjemper en innvendig kamp. Igjen; pokker!
 
Hvordan blir det å karbonere en hefe med speise på boks? Burde hå greit det?
Har karbonert endel rester (det som ikke får plass i fat) på boks, da med sukker. Har ikke opplevd at man trenger mindre sukker en det man gjør på flaske. Så tipper fremgangsmåten er lik for speise
 
Har karbonert endel rester (det som ikke får plass i fat) på boks, da med sukker. Har ikke opplevd at man trenger mindre sukker en det man gjør på flaske. Så tipper fremgangsmåten er lik for speise

Tenkte på headspace og manglende mulighet til å legge lokket på skum. Men blir vel det samme som med flaske, oksygenet blir vel spist.
 
Jeg reagerte litt på prisen til Brewshop og Bryggselv. For det første er den identisk, det er vel nærmest umulig hvis de ikke har snakket sammen? Og sist jeg sjekket var prissamarbeid ulovlig.

For det andre virker påslaget drøyt, det holder ikke å skylde på lang transportvei, det er så mye som fraktes mellom Kina/sør-øst Asia at det er mulig å få gode fraktrater. 2500,- i Australia fra forhandler blir til 5290,- i Norge (med strømforsyning). Det er nok ikke kostnaden til produktet som har bestemt prisen her, men heller hva kunden er villig til å betale.
Og det er forsåvidt fikke noe nytt, det er mange produkter som prises på den måten.
 
Jeg reagerte litt på prisen til Brewshop og Bryggselv. For det første er den identisk, det er vel nærmest umulig hvis de ikke har snakket sammen? Og sist jeg sjekket var prissamarbeid ulovlig.

For det andre virker påslaget drøyt, det holder ikke å skylde på lang transportvei, det er så mye som fraktes mellom Kina/sør-øst Asia at det er mulig å få gode fraktrater. 2500,- i Australia fra forhandler blir til 5290,- i Norge (med strømforsyning). Det er nok ikke kostnaden til produktet som har bestemt prisen her, men heller hva kunden er villig til å betale.
Og det er forsåvidt fikke noe nytt, det er mange produkter som prises på den måten.

Jeg vil tippe at BS har agenturet til denne maskinen i norge, og selger videre, og da blir det "veiledende pris" for alle som selger den. BS har agenturer på mye stæsj du kan kjøpe i andre bryggersjapper, og prisen er ganske lik, fordi BS er grossist og kun de som må, priser seg høyere. F.eks selger inkbird, ITC 310 kun til BS fordi de har en avtale, og prisen er ganske lik overalt i norge. BS tar de inn og selger til en gitt pris i sine butikker, andre aktører kan ikke prise seg stort høyere for da vil kunder kjøpe der det er billigst. Det er ikke nødvendigvis et "prissamarbeid". Men grosissten som også er selger til sluttmarkedet bestemer gjerne en pris som andre legger seg etter.

Merk hva jeg skrev først: "tipper". BS er utrolig flinke til å binde seg opp med produsenter da de har kløkt og også øknomiske muskler til å gjøre det ifht til andre mindre butikker i norge. De har utrolig dyktige folk på kontoret og gode neser for kroner.

Jobbet selv i bryggerbutikk for en tid siden og tok kontakt med mange leverandører om ting som det går mye av, og fikk ofte til svar at "Du får kjøpt det hos vår samarbeidspartner i Norge, Bryggselv"
 
Sist redigert:
Ja, det er mulig du har rett. Jeg er klar over at BS er grossist for andre bryggebutikker, men jeg trodde kanskje Brewshop kjøpte sine varer direkte.

Men hvis BS er eneimportør i Norge, så er det interessant at Bryggmann legger seg under anbefalt pris (5190,-) og senker den enda mer ned til 4690,-. Da får vi ihvertfall være med å støtte en sånn butikk som 'tør' å legge seg langt under veiledende pris.
 
Ja, det er mulig du har rett. Jeg er klar over at BS er grossist for andre bryggebutikker, men jeg trodde kanskje Brewshop kjøpte sine varer direkte.

Men hvis BS er eneimportør i Norge, så er det interessant at Bryggmann legger seg under prisen til BS også til fullpris (5190,-) og senker prisen enda mer ned til 4690,-. Da får vi ihvertfall være med å støtte en sånn butikk som 'tør' å legge seg langt under veiledende pris.

Det synes jeg absolutt folk bør. Uavhengig om hvor maskinen egentlig kommer fra her i Norge, om det er via grossist eller direktekjøp. Ivaretar at de mindre butikkene ikke må legge ned etter en stund. Har kjøpt fra humle fra bryggmann før og luftet noe på epost og fikk veldig gode svar og kompensasjon uten noe spørsmål stilt bortsett fra det faglige.
 
Jeg reagerte litt på prisen til Brewshop og Bryggselv. For det første er den identisk, det er vel nærmest umulig hvis de ikke har snakket sammen? Og sist jeg sjekket var prissamarbeid ulovlig.

Å sjekke hva konkurrenten tar for et produkt før du legger det ut er ikke ulovlig.

For det andre virker påslaget drøyt, det holder ikke å skylde på lang transportvei, det er så mye som fraktes mellom Kina/sør-øst Asia at det er mulig å få gode fraktrater. 2500,- i Australia fra forhandler blir til 5290,- i Norge (med strømforsyning). Det er nok ikke kostnaden til produktet som har bestemt prisen her, men heller hva kunden er villig til å betale.
Og det er forsåvidt fikke noe nytt, det er mange produkter som prises på den måten.

Jeg er også overrasket over hvor mye dyrere denne ble i Norge.
 
BS la den først ut til 5990,-, men justerte seg ned til 5290,- da Brewshop la den ut til den prisen like etterpå. Mye Copy/paste i produktbeskrivelsen hos de som henger seg på etterhvert.
 
Tilbake
Topp