Flasketørking -Hvor viktig er det??

ADale

Norbrygg-medlem
Hadde tidligere et flasketre, men solgte det pga plassproblemer. Når jeg fyller øl på flasker skifter jeg på å desinfisere flaskene i en stekeovn og starsanere hele flasken (burde vel egentlig gjøre sitnevnte uansett). Men når jeg starsanerer flaskene ligger det jo igjen vått skumlag i flaskene. Hvorfor velger så mange å ta seg bryet og sette flaskene i et flasketre for å tørke flaskene etterpå før de fyller på flaskene? På en måte øker jo også risikoen for at noe skal komme inn i flaskene i de 8-12 timene de tar og tørke flaskene.
 
Jeg stiller dem bare på hodet og lar dem renne av seg et par minutter før jeg går igang med flaskinga
 
Tror ikke det er vanlig å tørke dem, men står de opp-ned renner starsan ut og det er ikke så lett at noe faller oppi. Har ikke hørt om noen som har som praksis å tørke dem.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
 
Hadde tidligere et flasketre, men solgte det pga plassproblemer. Når jeg fyller øl på flasker skifter jeg på å desinfisere flaskene i en stekeovn og starsanere hele flasken (burde vel egentlig gjøre sitnevnte uansett). Men når jeg starsanerer flaskene ligger det jo igjen vått skumlag i flaskene. Hvorfor velger så mange å ta seg bryet og sette flaskene i et flasketre for å tørke flaskene etterpå før de fyller på flaskene? På en måte øker jo også risikoen for at noe skal komme inn i flaskene i de 8-12 timene de tar og tørke flaskene.

Det er ikke noe poeng å tørke dem, i og for seg. Starsan påvirker ikke smaken. Men jeg vil ikke ha skum i flaskene, for da blir det vanskelig å få fylt dem ordentlig. Så jeg tømmer dem forsiktig, og henger dem opp på flasketreet.
 
Hvordan tømmer man forsiktig?

Jeg fyller dem helt - bader dem i ei balje fra den gangen ungene var små:p - og så prøver jeg så langt mulig å unngå at det klukker når jeg heller ut starsanen. Da dannes det skum som blir hengende inni der.

Dette høres sikkert rimelig sprøtt ut: "Du veit du er ølnerd når ... :confused:". Men det hjelper altså. Og om det er noe jeg har solid empiri på, så er det tapping av øl på flaske:cool:.
 
Hvis du sliter med skum i flaskene fra starsan har du brukt litt for mye starsan. Er ikke mye som skal til.

Du mener blandingsforholdet?

Jeg ligger nok ikke på det nedre nivået, og siden vi har relativt bløtt vann, er det neppe nødvendig å gå så mye over det. Men det er jo ellers et poeng med starsan at det skummer - da henger det godt på de flatene som bløtes. Og om det ikke skummer, har du brukt for lite.

Jeg bruker jo det jeg blander til andre ting, også, og det er ikke noe problem.

Five Star lager jo et produkt som ikke skummer, også - og jeg skulle kanskje overveie å bruke det til akkurat denne behandlingen.
 
Jeg blander tynnere enn anbefalingene. Som ganske sikkert er godt innafor romslige spesifikasjoner. Det blir jo skumparty hvis man blander etter anvisningene.
 
Saniclean skummer jo ikke, men det har vel litt lengre virketid enn Starsan?
 
Tørking av flaskene er ikk nødvendig.

Jeg setter flaskene opp ned i en slik FastRack - BryggSelv
De står der kun en liten stund, mens jeg klargjør for tapping.
Da står flaskene slik at det ikke kommer støv oppi. I tillegg renner litt StarSan ut av flaskene, men det er ikke hovedpoenget.

Om det er litt skum i flaskene har det ikke noe å si.
 
Hadde tidligere et flasketre, men solgte det pga plassproblemer. Når jeg fyller øl på flasker skifter jeg på å desinfisere flaskene i en stekeovn og starsanere hele flasken (burde vel egentlig gjøre sitnevnte uansett). Men når jeg starsanerer flaskene ligger det jo igjen vått skumlag i flaskene. Hvorfor velger så mange å ta seg bryet og sette flaskene i et flasketre for å tørke flaskene etterpå før de fyller på flaskene? På en måte øker jo også risikoen for at noe skal komme inn i flaskene i de 8-12 timene de tar og tørke flaskene.
Rent teoretisk er det en fordel å bruke tørre flasker til de ølstilene som er mest følsomme for oksidering (les NEIPA). Kaldt vann inneholder mye oksygen, og skummet fra Starsan vil jo gjøre det samme. Om det har noen praktisk betydning vet jeg ikke, men jeg pleier å la flaskene renne godt av seg før fylling.
 
Tilbake
Topp