Jeg bruker Saniclean og har bare et lite spørsmål.Du trenger ikke skylle noen av de. SaniClean skummer mye mindre enn StarSan og doseres forskjellig. Jeg bruker SaniClean på tappelinjene og StarSan til øvrig.
Saniclean skummer jo ikke, men det har vel litt lengre virketid enn Starsan?
Det er ikke fosforsyre som er virkestoffet. Se her: https://brouwland.com/brldocs/SANICLEAN Norway Norwegian U0921.pdf Fosforsyra sørger for et surt miljø, som er en betingelse for at virkestoffet skal virke, om jeg har forstått det riktig. Moral: Stol aldri på opplysninger fra en butikk; sjekk sjølJeg ser hos Holmbrew at de skriver dette: "Saniclean er i utgangspunktet Star San, men uten skum." Borrebrygg skriver dette:
"Forskjellen mellom Star San og SaniClean:
Begge produseres og 5Star og inneholder det samme virkestoffet forforsyre.
Forskjellen er at Star San skummer mye, og gir dermed lengre kontakttid når det dusjes på utstyret, særlig vertikale flater.
SaniClean skummer lite og dette bruker du gjerne når du fyller fx. en gjæringsdunk for å bløtlegge bryggetutstyr ol.
Ved bruk av SIP vaske-anlegg anbefales det å benytte SaniClean, ellers blir det for mye skum.
Konsentrasjonen er også ulik: Star San blandes 15 – 25 ml pr 10 liter vann, mens SaniClean blandes 25 – 40 ml pr 10 liter vann.
Anbefalt kontakttid for Star San er 1 minutt, for SaniClean 3 minutter."
Jeg lager alltid min Starsan med demineralisert vann fra Biltema for å unngå tåke.
Det at fosforsyre ikke er virkestoffet, har du jammen rett i, selv om det også bidrar med sin lave pH.Det er ikke fosforsyre som er virkestoffet. Se her: https://brouwland.com/brldocs/SANICLEAN Norway Norwegian U0921.pdf Fosforsyra sørger for et surt miljø, som er en betingelse for at virkestoffet skal virke, om jeg har forstått det riktig. Moral: Stol aldri på opplysninger fra en butikk; sjekk sjøl.
I StarSan er det dodecylbenzenesulfonsyre som er virkestoffet. Det ser altså ikke ut som om det er helt det samme, men det er åpenbart beslekta stoffer i de to. Jeg går ut fra at begge er like effektive, men skumminga gjør at stoffet henger bedre på overflater som blir spraya. Om du derimot desinfiserer et kar gjennom å fylle det med oppløsning, skulle det ikke spille noen rolle. Jeg plages ikke av skummet, så jeg ser ikke noen grunn til å ikke bruke StarSan - sjøl om jeg alltid fyller opp det som skal desinfiseres, om mulig.
Det er kalsiumet i vannet som reagerer med virkestoffet, og gjør at det blir grått. Kalsiumet kommer fra oppløst kalk (kalsiumkarbonat). Det er det veldig lite av i det vannet de fleste har i Norge, men vannverk kan tilsette det dersom vannet har for lav pH (lavere enn 7), slik at det tærer på rørsystemene.
Hiv oppløsninga om den begynner å gråne; den er da ikke lenger aktiv. (At jeg trodde det ikke spilte noen rolle, har antakelig kosta meg en god del infiserte brygg. Vannet mitt inneholder en del kalk, så oppløsninga blir fort grå. Heldigvis kan jeg få så å si kalkfritt vann fra en kamerat, så jeg tar med noen kanner til ham fra tid til annen, og tanker opp.)
Karen som fant opp StarSan - Charlie Talley - sier det ikke trengs mer enn 30 sekunders virketid med det produktet. Jeg er litt skeptisk til det, basert på en test jeg så for noen år sida (og som jeg sjølsagt ikke finner igjen nåDet at fosforsyre ikke er virkestoffet, har du jammen rett i, selv om det også bidrar med sin lave pH.
Anbefalt kontakttid for StarSan er 1 minutt, for SaniClean 3 minutter. Det + skummingen som gjør at StarSan henger seg på utstyret, gjør valget enkelt for meg. Og, jeg har ikke tid til å vente i 3 min.
Hvilke virkestoffer som er minst giftige for rotter (LD50) og mennesker, er vanskelig å finne ut av.