Antipodean IPA (Red IPA NZ)

Dani

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg prøver å sette opp min første oppskrift og ønsker innspill fra dere, erfarende bryggere. Min første brygg noensinne var en Antipodean IPA. En rød IPA med humle fra New Zealand . Det var en allgrain sett fra ViBrygger, en butikk på Askøy (Hordaland) som dessverre gikk konkurs. Kanskje det er fordi dette var min første øl, men etter mange brygg nå, husker ikke en bedre øl enn den jeg brygget for første gang. Kanskje det er en utopi å gjenskape det en gang til, men jeg tenker at det er en god anledning for å prøve meg på min første oppskrift. Setter derfor pris på hjelp fra i dere i prosessen. Det jeg vet er:

- Pale og Crystal: 6,55kg (går ut i fra at det et Pale Ale Malt, men usikkert. Vet heller ikke hva er forholdene mellom disse)
- Humle: Pacific Jade og Wakatu. 5 Humletrinn. Før koking, 60m, 30m, 15m, 0m og tørhumling. Vet ikke mengder eller når man bruker hver sort.
-Mesking: 60m i 65 grader.
-IBU: 66,3
-EBC: 32,8
-OG 1.058
-FG 1.012
- Gjær: Nøytral Alegjær.

Noen som har innspill til hvilken type gjær jeg burde bruke? Hvor mye humle og hvilke sort i hver humletrinn? Hvor mye Crystal?

Gleder meg til å høre fra dere :)
 
Send en mail til en en av de som drev butikken og hør om du kan få oppskriften.

Ellers er det som kanskje er viktigst humlemengdene og hva slags krystallmalt som ble brukt. Var det liksom mye humle eller middels? Skjønner at det siste ikke er lett å svare på for deg..
 
Send en mail til en en av de som drev butikken og hør om du kan få oppskriften.

Ellers er det som kanskje er viktigst humlemengdene og hva slags krystallmalt som ble brukt. Var det liksom mye humle eller middels? Skjønner at det siste ikke er lett å svare på for deg..
Det var ganske mye humle. Jeg noterte at siste pakke (ved tørrhumling) hadde vesentlig mer humle enn de andre. Skal prøve å sende en Mail til de som drevet butikken. Men tenkte at det også lynne være gøy å prøve seg frem ved å forske litt forskjellig.
 
Ja tørrhumlepakka er ofte den største, den som går i ved 60 minutter er den minste, hvis du hadde i humle før koking så nja.. trengs det?

Men du kan jo bruke et ganske vanlig humleskjema egentlig, nesten, den 30-minutteren må man ta med i beregningen, bare finn ut av krystallmalten.
 
Ja tørrhumlepakka er ofte den største, den som går i ved 60 minutter er den minste, hvis du hadde i humle før koking så nja.. trengs det?

Men du kan jo bruke et ganske vanlig humleskjema egentlig, nesten, den 30-minutteren må man ta med i beregningen, bare finn ut av krystallmalten.

Takk for svar Miguel. Jeg har sendt melding til en av gründere som startet butikken, og kanskje får jeg fasiten. Men det hjelper å vite at jeg kan bruke en vanlig kumleskjema. Kanskje starte med å veksle mellom humlene annen hver gang? Eller er det mer fornuftig å bruke kun en type av gangen?

Når det gjelder mengde av Krystall kan jeg brygge flere ganger. Kanskje starter på 8% og øker med 2-3% hver gang til jeg treffer.
Høres det fornuftig ut, eller vil jeg brygge dårlig øl fram til jeg treffer?
 
Takk for svar Miguel. Jeg har sendt melding til en av gründere som startet butikken, og kanskje får jeg fasiten. Men det hjelper å vite at jeg kan bruke en vanlig kumleskjema. Kanskje starte med å veksle mellom humlene annen hver gang? Eller er det mer fornuftig å bruke kun en type av gangen?

Når det gjelder mengde av Krystall kan jeg brygge flere ganger. Kanskje starter på 8% og øker med 2-3% hver gang til jeg treffer.
Høres det fornuftig ut, eller vil jeg brygge dårlig øl fram til jeg treffer?

Det spørs veldig på krystallen. F.eks en 300 EBC vil du ikke starte med 8%. Det kan bli for kraftig allerede i starten.

Uansett så vil du aldri klare å gjenskape det første ølet ditt. Fordi teknikker har blitt bedre/annerledes etc. Men det er iallefall en nobel tanke, og ølet blir som oftest bedre. Det første hjemmebrygget er oftest det beste man har satt og, ut ifra det tunga var vant til og forventet på det tidspunktet.
 
Det spørs veldig på krystallen. F.eks en 300 EBC vil du ikke starte med 8%. Det kan bli for kraftig allerede i starten.

Uansett så vil du aldri klare å gjenskape det første ølet ditt. Fordi teknikker har blitt bedre/annerledes etc. Men det er iallefall en nobel tanke, og ølet blir som oftest bedre. Det første hjemmebrygget er oftest det beste man har satt og, ut ifra det tunga var vant til og forventet på det tidspunktet.


Ser den Miguel ;) Skal likevel gir det et par forsøk. Tar med meg dine innspill og setter i gang. Det verste som kan skje er at jeg er nød til å smake mye IPA underveis, noe jeg kan leve med.
 
Har et utgangspunkt til deg her. En Red Ale med den EBC kan godt være 80% pale og 20% caramunich 2. Det blir cirka 31 EBC.
Humlene du skriver om har jeg ikke brukt. Men regner nesten med at det er PJ som er brukt til bitterhet, omtalen om Wakatu og dens egenskaper leder meg til å tro den er mest brukt mot smak og aroma. Gjæren tør jeg vedde på at er US-05 siden det er nøytral ale-gjær som er beskrevet.
upload_2019-3-18_20-45-41.png
 
Men hvis det er kun pale og crystal/cara så må der nødvendigvis over normal mengde crystal/cara. Tror jeg ville ha brukt Rødskjegg gristen jeg.
 
Har et utgangspunkt til deg her. En Red Ale med den EBC kan godt være 80% pale og 20% caramunich 2. Det blir cirka 31 EBC.
Humlene du skriver om har jeg ikke brukt. Men regner nesten med at det er PJ som er brukt til bitterhet, omtalen om Wakatu og dens egenskaper leder meg til å tro den er mest brukt mot smak og aroma. Gjæren tør jeg vedde på at er US-05 siden det er nøytral ale-gjær som er beskrevet.
Vis vedlegget 40003

Tusen takk Steinar!! Husker at det var et ganske mørkt øl, så dette høres ut som et veldig bra utganspunkt. Skal brygge om et par uker og så justerer det etterhvert. Publiserer resultatene :)
 
Ok, skal jeg redusere mengde CM2 i oppskriften, eller bruker en annen type malt?
 
Takk Miguel. Da bruker jeg Steinar sin oppskrift, men reduserer CM2 til 6%. Dette blir bra :)
 
Har vel i denne diskusjonen nå kommet frem til at det burde være en tredje malttype i den gristen for å få den oppgitte fargen på rundt 30 EBC. Som Miguel sier blir 20% caramunich 2 veldig mye, dobbelt så mye som maks anbefalt bruk. Må innrømme at jeg la ikke sammen 2+2 da jeg la det inn i Brewfather. Med 6% caramunich 2 vil du vel ligge på rundt 20 EBC.

Dette blir også et bittert øl, med en BU:GU på nesten 1,2 så du kan kanskje trimme litt på forslaget mitt på humleskjemaet om du vil. Sjekke alfasyren på dei humlene du får tak i også. Anbefaler deg å bruke et bryggeprogram, Brewfather har gratis prøvetid. Selv liker jeg det svært godt.
 
Det er uansett ganske meningsløst å spekulere i småtall. Bryggeren må brygge det, smake, og justere til neste gang. Mtp EBC så kan man jo få falske opplevde verdier pga oksidering f.eks. og IBU er jo bare å glemme mtp å finspikke det.

Brygg det, juster til neste gang.
 
Ser at Vestbrygg fører Crystal Malt med 150EBC som er anbefalt opptil 15%. Kanskje denne gir meg mer å gå på slik at jeg kommer nærmere EBC på 32? Prøver i så fall å legge det inn i Breewfather slik Steinar foreslår. Ellers takk for innspill loebryg, det er en spennende tanke å justere med Special B. Men tanken her var å bruke kun to malt sorter. Enig med Miguel i at, til slutt og sist, er jeg nød til å brygge for og så justere.
 
Du får veldig mye rødfarge ut av små mengder Red Crystal eller Caraaroma. Begge ligger på 400 EBC. Du får mye smak, også, av mørke frukter og brent rosin - og skal være varsom.
 
Tilbake
Topp