Vannjustering Graff Dead Cat

MegaTrond

Norbrygg-medlem
Skal brygge BS sitt Dead Cat kit til helga. Lurte litt på vannjustering. Har tatt utgangspunkt i de justeringene BS gjør med kittet og la dette inn i bru'n water. Ser dette greit ut eller burde jeg gjøre noe annet? BS brukte og melkesyre men når jeg la inn det ble pH veldig lav. Brygger Biab så bruker 33L vann.

0d7f94f00cdb554a43f019d725d16421.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bryggselv havnet på 5,25 og jeg havnet på 5,3. Burde det vært noe annet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har ingen peiling, akkurat begynt å snuse på vannjusteringer selv. Vet ikke hva du kan gjøre i så fall men så liten forskjell kan neppe utgjøre så stor forskjell. Er vel innafor ballparken.
 
Tror ikke det har noe å si. Lot det være på 5,3 for da var feltet grønt, på 5,25 var det oransje [emoji4] PH forandrer seg etter hva jeg justerte med men syns det var rart at brygg selv måtte justere ned ph med melkesyre når jeg ikke trengte det. Er vel så og si samme vannet vi bruker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kan vel ha noe med at de bruker 20L meskevann og jeg bruker 33L [emoji848]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du har magne røde celler. Dersom du bruker flytende CaCl skal sannsynligvis styrke på denne være 33% og ikke 10% (sjekk flasken), men da må du også velge Liquid. Du har valgt Anhydrous og det er riktig dersom CaCl er i fast form. Du ligger godt over målet på Sulfat og Klorid (oransje og røde celler) dersom det er valgt NEIPA vannprofil du ønsker å oppnå. Antar det er årsaken til at du får veldig lav pH dersom du også legger til melkesyre. pH på 5,30 burde i seg selv være greit nok, men jeg vet ikke hva som er det optimale til NEIPA.
 
Du har magne røde celler. Dersom du bruker flytende CaCl skal sannsynligvis styrke på denne være 33% og ikke 10% (sjekk flasken), men da må du også velge Liquid. Du har valgt Anhydrous og det er riktig dersom CaCl er i fast form. Du ligger godt over målet på Sulfat og Klorid (oransje og røde celler) dersom det er valgt NEIPA vannprofil du ønsker å oppnå. Antar det er årsaken til at du får veldig lav pH dersom du også legger til melkesyre. pH på 5,30 burde i seg selv være greit nok, men jeg vet ikke hva som er det optimale til NEIPA.

Tenkte litt på det med røde celler så justerte litt. Mulig dette er bedre?
Usikker på hva som er best ph på NEIPA men har sett Westum ligger på 5,5. Deadcat2.png
 
Skal brygge BS sitt Dead Cat kit til helga. Lurte litt på vannjustering. Har tatt utgangspunkt i de justeringene BS gjør med kittet og la dette inn i bru'n water. Ser dette greit ut eller burde jeg gjøre noe annet? BS brukte og melkesyre men når jeg la inn det ble pH veldig lav. Brygger Biab så bruker 33L vann.

0d7f94f00cdb554a43f019d725d16421.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvordan gikk bryggedagen? Jeg skal brygge dette på gf imorgen, brukte du noe form for klaring ?
 
Hvordan gikk bryggedagen? Jeg skal brygge dette på gf imorgen, brukte du noe form for klaring ?

Bryggedagen gikk fint som snus den [emoji4]
Brukte ikke klaring på denne. Pleier ikke ha det på øl som ikke skal vær klare. Bommet litt på OG men gjæret litt lengre ned enn beregnet så havnet på ca 8%



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bryggedagen gikk fint som snus den [emoji4]
Brukte ikke klaring på denne. Pleier ikke ha det på øl som ikke skal vær klare. Bommet litt på OG men gjæret litt lengre ned enn beregnet så havnet på ca 8%



Sent from my iPhone using Tapatalk
OK flott , har fått det for vane å bruke vhirlfloc i alt fra Neipa til pils,,,,, men da prøver jeg uten denne gang
 
Tilbake
Topp