Birger Eriksen-dagen

Ser ut til at jeg har gått på en liten smell i år. Sitter med måleprøven foran meg. 1.037. Ikke helt endelig, men lukter kanskje 1-3 poeng over forventet. Birger blir det, men jeg lurer på hvorfor. Var litt sløvere med oksygeneringen i år, samt at jeg glemte Servomyces de første dagene.
 
Jeg pitcha på søndag morgen, kjørte O2 i 2 minutter og dro på hytta. Nå har jeg kommet hjem, og hele bøtta er brun på innsiden og det finnes rester av fest på utsiden. Tilogmed med 50% headspace så fyrte den av over.

Jeg målte den til 1.046 så jeg får håpe den ikke er stuck selv med kun en omgang oksygen.
 
En kjapp karboneringstest. Denne flasken var den siste som ble tappet, og var bare halvfull. Det var mye trykk i den, men mesteparten i headspace. Det beviser ihvertfall at karboneringen funker (noe jeg ikke var helt sikker på, siden jeg aldri har laget så alkoholsterkt øl før).

20190421_211826-anderssens-torpedo02.jpg

Med fullere flaske er jeg ganske sikker på at jeg får mer skum. Smaksmessig er det en heftig øl. Aroma av nykvernet mørk kaffe, smaken er mest bitter lakris med hint av mørk, tørket frukt.. Det er god munnfølelse og en lang, bitter ettersmak. Jeg tror også jeg smaker litt alkohol...
 
Min har flatet ut på 1.045
Startet CC i dag, hyrometerprøvene har hatt ganske mye bunnfall etter noen timer i kjøleskapet og det vil jeg ikke ha med over på fatet.
Får se om jeg klarer å lure inn litt CO2 mens det krasjer.
 
Greit nok, men det avhenger jo av gjæren om 10% er innenfor rekkevidde med 1.100. Det må bryggerne være klar over.

Jepp. Noe som hører med at det kreves litt av bryggeren.

Men med 1.110 så var det liksom veldig lett å bikke 10% uansett. 1.100 senker terskelen og man kommer nærmere 10% med relativt «vanlig» utgjæring.
 
Bruker man da den vanlige eller alternative ABV formelen? Med 1.100 må man gjære ut til under 1.024 med den "vanlige" formelen. Med alternativ formel holder det å gjære ut fra 1.100 til 1.032 som er kun 65% utgjæring og vel ingen problem med noen gjær.
 
Da er gjæringen over og det er tid for flasking. Ingen endring i SG siste uken, regner med at gjæren har gjort sitt.

La inn tallene i regnearket til @LarsUlv
Målt OG 114
Målt FG 28

ABV (%) (Enkel) 11.47%
ABV (%) (Standard) 11.29%
ABV (%) (Alternativ) 12.82%

Apperant attenuation 75.44%


Regner med at det må ny gjær til for å få til karbonering på flaske. Har CBC-1, men vil den klare å klare noe som helst? Er jo helt i grenseland for hva den tåler av alkohol. Har også noe Champagne gjær (EC1118) liggende, men med den vil jeg jo bokstavelig talt risikere flaske-granater.

Hva synes folket, tilsette sukker og CBC-1 og håpe på det beste?
 
Fyller oljefatet.
2fcced6341b78ea284938ebea7699ab2.jpg
 
Tilbake
Topp