Birger Eriksen-dagen

Smaker på ferdigkarbonert prøve, jeg må brygge denne opp igjen, det er munnfølelsen pga kokingen. Og så må jeg ha skrevet feil notater i fjor, for humla som var så fremtredende i fjor er ikke det i år. Helt bortreist humle.
Gammel humle?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Gammel humle?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Bingo. Det er nok en av greiene. Kjøpte på Strømmen og der var det 2017. Hvis den er pakket og oppbevart godt så skulle ikke det ha noe å si, men det hadde tydligvis det denne gangen. Fryser må til. Selv om jeg egentlig ikke sier noe bastant, men noe er muffins. Har jo bare laget et brygg med denne humlen og kasserte resten samtidig.
 
Sist redigert:
Bingo. Det er nok en av greiene. Kjøpte på Strømmen og der var det 2017. Hvis den er pakket og oppbevart godt så skulle ikke det ha noe å si, men det hadde tydligvis det denne gangen. Fryser må til. Selv om jeg egentlig ikke sier noe bastant, men noe er muffins. Har jo bare laget et brygg med denne humlen og kasserte resten samtidig.
All humle ligger fryser. Har ikke så mye liggende om gangen.
Så det er plass til alt i frysern. Selv om fruen klager over at det er så mye ølting i fryseren

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
All humle ligger fryser. Har ikke så mye liggende om gangen.
Så det er plass til alt i frysern. Selv om fruen klager over at det er så mye ølting i fryseren

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Ja fryser her og etter at humla er kjøpt. Men jeg tror ikke humle fra 2017 har ligget i fryser ett sekund hos dealerne, og gudene må vite hvordan det er pakket om. Savner de dagene hvor MM holdt på, da poppet jeg en 5kg pose, og tok første grammene selv, resten ble pakket raskt om og lagt i fryser/kjøleskap for salg. Fra nå av så skal jeg bare holde meg til BS, humle.se eller rett fra unaiten.
 
Målte FG til 1030 ned fra 1100.
Det gir en ABV på 9.2%.
Brukte 600 milliarder wlp 028 celler til gjæring.
Rehydrere en pakke US-05 og se om den kan ta den ned et par hakk ?
 
Målte FG til 1030 ned fra 1100.
Det gir en ABV på 9.2%.
Brukte 600 milliarder wlp 028 celler til gjæring.
Rehydrere en pakke US-05 og se om den kan ta den ned et par hakk ?
10.23% med alternativ formel hos brewersfriend, 68% utgjæring, det er helt topp det for dette ølet.
 
Birger er ikke bare karbonert, men god. Lakriskuler og litt sjokolade.
1d213c0e799cf12e0c4e0cc59deb150a.jpg
 
Birger er ikke bare karbonert, men god. Lakriskuler og litt sjokolade.
1d213c0e799cf12e0c4e0cc59deb150a.jpg
Hva og hvor mye karbonerte du med?
Jeg har enda ikke karbonert p.g.a. jobb
Skal bruke sukkerlake med en dæsj frisk gjær. Tenker å bruke 5g/liter.
Kanskje det blir for lite.
 
Det kommer jo litt an på temperaturen når du flasker også, siden det gir en pekepinn om hvor mye CO2 det allerede er i ølet. Med 20 grader tenker jeg 5gr/l, mens 10-12 grader skulle tilsi at 4gr/l er nok.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Og der tror jeg Birger ble oksidert gitt. Koblet på piknikkran og skulle fylle glasset og ja. Hadde glemt å sette trykk på fatet, så der var det undertrykk grunnet at jeg skulle karbonere på kjøl. Og sluuurp der sugde det oksygen gjennom kranen gett.
 
Og der tror jeg Birger ble oksidert gitt. Koblet på piknikkran og skulle fylle glasset og ja. Hadde glemt å sette trykk på fatet, så der var det undertrykk grunnet at jeg skulle karbonere på kjøl. Og sluuurp der sugde det oksygen gjennom kranen gett.
Dersom du tilsetter litt sukkerlake og evt. gjær vil vel den ta seg av det oksygenet som har lurt seg inn.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
 
Og der tror jeg Birger ble oksidert gitt. Koblet på piknikkran og skulle fylle glasset og ja. Hadde glemt å sette trykk på fatet, så der var det undertrykk grunnet at jeg skulle karbonere på kjøl. Og sluuurp der sugde det oksygen gjennom kranen gett.
Kjipt, men tror du virkelig du vil merke det noe særlig/overhodet på en slik øl?
 
Tilbake
Topp