Birger Eriksen-dagen

Lurer på om jeg har klart å slippe inn masse oksygen. Jeg brukte en sånn floater-gjærlås mot slutten, uten lokk, og det jeg er usikker på er om den floateren har falt av pga co2-utslipp, eller om den falt av da jeg fjernet gjærlåsen. Hvis det er første scenarie så har det vært friluft ned gjennom røret på gjærlåsen i flere dager :(

Note to self, har jeg ikke lokk igjen, så sett på en tape for å holde floateren på plass.

Finner vel ut av hva som har skjedd om noen ukers tid på smaken, så mye mørk malt smaker helt forferdelig når det har fått for mye oksygen.
 
Lurer på om jeg har klart å slippe inn masse oksygen. Jeg brukte en sånn floater-gjærlås mot slutten, uten lokk, og det jeg er usikker på er om den floateren har falt av pga co2-utslipp, eller om den falt av da jeg fjernet gjærlåsen. Hvis det er første scenarie så har det vært friluft ned gjennom røret på gjærlåsen i flere dager :(

Note to self, har jeg ikke lokk igjen, så sett på en tape for å holde floateren på plass.

Finner vel ut av hva som har skjedd om noen ukers tid på smaken, så mye mørk malt smaker helt forferdelig når det har fått for mye oksygen.
Drikk to fort. Og så nyter du tredje glasset.
;)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Hehe! Jeg tar ikke fler prøver nå. Skal tappe ila noen dager. Tappet prøve på 23C så må vente til prøven er nede på 16C for å måle. Men ser ut til at det stoppet høyt i år.
Kjøle til 16? Er ikke de hydrometerene vi har kalibrert på 20?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Full flaske denne gangen... Vi har skum. Det var fascinerende å se hvordan skummet steg så tregt til overflaten i det relativt tykke ølet. Smaken domineres av lakris og bitter ettersmak, men det blir spennende å se hvordan det utvikler seg.

20190425_210552-anderssens-torpedo.jpg

...det gjelder bare å ligge unna lenge nok til at det rekker å modne...
 
Full flaske denne gangen... Vi har skum. Det var fascinerende å se hvordan skummet steg så tregt til overflaten i det relativt tykke ølet. Smaken domineres av lakris og bitter ettersmak, men det blir spennende å se hvordan det utvikler seg.

Vis vedlegget 40407

...det gjelder bare å ligge unna lenge nok til at det rekker å modne...

Lakris -> Kaffe -> Symfoni av alt. Prøv å ligg unna 6-9 mnd. Digger etiketten din.
 
Sitter med hydrometerprøven nå, og kjenner jeg angrer litt på at jeg ikke dumpet den ekstra vørteren ut av kokekjelen i steden for å koke ned til (ca) korrekt volum (glemte å følge med så kokte litt lengre enn det som trengtes og).
 
Birger servert fra fat på Hjemmebryggerhelgen
Det er bryggeren selv som drikker

cdab1fa2027454cc414d715e6cec362e.jpg



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Haha. Veldig bra bilde! Jeg blåste det opp på skjermen og sa til madammen: "Se på Einar, se som han gliser, gjett hva han har i glasset?" - "Nei det må no være han Birger det da, svart o fint."
 
Smaker på ferdigkarbonert prøve, jeg må brygge denne opp igjen, det er munnfølelsen pga kokingen. Og så må jeg ha skrevet feil notater i fjor, for humla som var så fremtredende i fjor er ikke det i år. Helt bortreist humle.
 
Tilbake
Topp