Unitank og/eller Glykolkjøler erfaringer

Dere med unitank, trykksetter/tilfører dere co2 via brusesteinen, eller har dere en annen metode å få satt trykk på tanken utenfra etter feks dump av trub eller etter at en har tørrhumlet?
Hvor mye trykk har dere når dere dumper?
 
Jeg setter trykk på blow off røret. Kjøpt tc med 1/4mfl.
Aha takk for svar. Så da har du den etter ventilen, slik at du får stengt, da du sikkert ender opp i en liten slangestuss og en jg kobling. Jeg så for meg at det kunne være praktisk å ha en tc med ballock gass inn en eller annen plass, da den stenger selv.

Har du i hodet hvor mye trykk du har hatt ved dump av trub?
 
Aha takk for svar. Så da har du den etter ventilen, slik at du får stengt, da du sikkert ender opp i en liten slangestuss og en jg kobling. Jeg så for meg at det kunne være praktisk å ha en tc med ballock gass inn en eller annen plass, da den stenger selv.

Har du i hodet hvor mye trykk du har hatt ved dump av trub?
Har satt den etter ventilen ja. Vis du bruker brusesteinen under overføring, så vil den ofte lage endel skum i tanken. Det eneste jeg ikke liker med å bruke blow off røret, er at det kan være endel størknet gjær i røret, føles litt skittent ut avogtil
 
Ser det noen tanker om CIP og størrelse på ballen. Jeg har ikke Unitank, men har vanlig chronical 7 g fra SS BT. Strengt tatt ikke kjempebehov for CIP, men ønsker likevel. Denne har en 1,5" TC i lokk. Hos Ali er det to aktuelle modeller. Den ene er lik microball til SS bt
https://www.aliexpress.com/item/Homebrew-Sanitary-Fitting-Rotary-Spray-Ball-1-5-TC-and-1-2-MNPT/32902527577.html?spm=a2 g0s.8937460.0.0.7e622e0eHv1XZU
Den andre er ferdig med TC kobling, men med en diameter på 32 mm og adskillig større behov for vann (trykk):
US $19.0 |Tri Clamp 1.5in. (50.5mm) x Tri Clamp 1.5in.(50.5mm) Tank Rotating CIP Spray Ball Tri Clover Compatible Cleaning Ball-in Pipe Fittings from Home Improvement on Aliexpress.com | Alibaba Group.
Den største blir trang og trenger mer vann, men blir adskillig billigere også mtp at microball-varianten trenger en 1/2" FPT til TC overgang.
Noen tanker?:)
Jeg har prøvd den andre versjonen, den med to 1,5" tri clamp flenser. Jeg sliter med vask av lokk og øverst på veggen. Skal tro om det er mulig å borre opp spor lengre opp på ballen slik at den også rengjør lokket.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Har eksperimentert litt med vasking av Unitanken, og har kommet fram til et oppsett jeg syns fungerer veldig godt!

Har to stk tre-veis kuleventiler, og to stk vanlige kuleventiler hvor man kjøre vann fra springen inn til tanken (CIP-ball og/eller opp i blow-off tube), og deretter kan man velge å sirkulere med pumpa eller drenere det ut i vasken igjen. Laget også en liten kasse hvor jeg kan stue unna slangene når det ikke er i bruk.

Vis vedlegget 39182 Vis vedlegget 39183

Drar opp denne igjen jeg. Måtte dessverre ta en bryggepause det siste året, men er heldigvis igang igjen nå.

Bruker du fortsatt dette CIP oppsettet @perolavsen ?
Gjort deg noen ytterligere erfaringer?
 
Drar opp denne igjen jeg. Måtte dessverre ta en bryggepause det siste året, men er heldigvis igang igjen nå.

Bruker du fortsatt dette CIP oppsettet @perolavsen ?
Gjort deg noen ytterligere erfaringer?
Er i samme båt selv, har hatt en lengre bryggepause, men er igang igjen nå.

Syns oppsettet fungerer godt, bruker det også med saniclean til desinfisering.
Har laget noen teipmerker på slangen som går opp til CIP-kula, for når man stopper pumpa, så virker slangen som en nivå-indikator. Litt lettere å blande PBW/Sani-clean når man vet hvor mange liter som er på tanken!

Som jeg skrev tidligere, så ble det litt grums mellom anleggsflatene på TC-koblingene (tempmåler, prøveport og brusestein), så laget en slange med store koblinger som kan kobles på disse tre også.

Dette fungerte ikke så godt, da chugger pumpa ikke klarte å levere nok flow, så denne burde vært bygget om til å ha en kuleventil på hver, så man kan strupe litt.

tempImageeAuM2O.jpg
 
Er i samme båt selv, har hatt en lengre bryggepause, men er igang igjen nå.

Syns oppsettet fungerer godt, bruker det også med saniclean til desinfisering.
Har laget noen teipmerker på slangen som går opp til CIP-kula, for når man stopper pumpa, så virker slangen som en nivå-indikator. Litt lettere å blande PBW/Sani-clean når man vet hvor mange liter som er på tanken!

Som jeg skrev tidligere, så ble det litt grums mellom anleggsflatene på TC-koblingene (tempmåler, prøveport og brusestein), så laget en slange med store koblinger som kan kobles på disse tre også.

Dette fungerte ikke så godt, da chugger pumpa ikke klarte å levere nok flow, så denne burde vært bygget om til å ha en kuleventil på hver, så man kan strupe litt.

Vis vedlegget 48417

Takk.

Vurderer å lage noe lignende selv med en chugger eller en RipTide pumpe. Begge er vel rett i underkant av hva SSBT anbefaler mht. flow på den CIP kula, men om det funker så funker det jo. Kjører i dag en nedsenkbar pumpe i bøtte. Fungerer forsåvidt, men pumpen tåler maks 35 grader, og jeg kunne tenkt meg å kjørt med varmere vann, og fått noe litt mer solid.

Når det gjelder grums på anleggsflatene så er det mulig jeg fortsetter med klutvask på dem siden de portene må demonteres uansett. Har du fått noe inntrykk av om løsningen du har forsøkt kan fungere? Anleggsflatene vil jo være ganske tildekket så lenge noe er montert på med pakning?

Hvilken dimensjon har du på slangene forresten?
Kjøpt delene her i Norge, eller er det kinadeler?

Beklager hvis det blir for mye spørsmål herfra nå.
 
Er i samme båt selv, har hatt en lengre bryggepause, men er igang igjen nå.

Syns oppsettet fungerer godt, bruker det også med saniclean til desinfisering.
Har laget noen teipmerker på slangen som går opp til CIP-kula, for når man stopper pumpa, så virker slangen som en nivå-indikator. Litt lettere å blande PBW/Sani-clean når man vet hvor mange liter som er på tanken!

Som jeg skrev tidligere, så ble det litt grums mellom anleggsflatene på TC-koblingene (tempmåler, prøveport og brusestein), så laget en slange med store koblinger som kan kobles på disse tre også.

Dette fungerte ikke så godt, da chugger pumpa ikke klarte å levere nok flow, så denne burde vært bygget om til å ha en kuleventil på hver, så man kan strupe litt.

Vis vedlegget 48417
Kunne ha vært stas å sett hele oppkoblingen din en gang du vasker! Har CIP ball etc selv, til Unitanken, og gikk til innkjøp av en senkepumpe på biltema som skulle levere bra med vann. Men har som dere ikke brygget på evigheter grunnet krokfot i livet.
 
Takk.

Vurderer å lage noe lignende selv med en chugger eller en RipTide pumpe. Begge er vel rett i underkant av hva SSBT anbefaler mht. flow på den CIP kula, men om det funker så funker det jo. Kjører i dag en nedsenkbar pumpe i bøtte. Fungerer forsåvidt, men pumpen tåler maks 35 grader, og jeg kunne tenkt meg å kjørt med varmere vann, og fått noe litt mer solid.

Når det gjelder grums på anleggsflatene så er det mulig jeg fortsetter med klutvask på dem siden de portene må demonteres uansett. Har du fått noe inntrykk av om løsningen du har forsøkt kan fungere? Anleggsflatene vil jo være ganske tildekket så lenge noe er montert på med pakning?

Hvilken dimensjon har du på slangene forresten?
Kjøpt delene her i Norge, eller er det kinadeler?

Beklager hvis det blir for mye spørsmål herfra nå.

Har ikke fått prøvd den noe mer, men bruker klutvask/sprayflaske for å rense de portene, og det er i grunn godt nok. Som du sier, så må de jo demonteres uansett. Så tror nok den løsningen med slange/koblinger utgår.

Tror det meste er fra Kina av de koblingene der, og med 1/2" slange.
 
Kunne ha vært stas å sett hele oppkoblingen din en gang du vasker! Har CIP ball etc selv, til Unitanken, og gikk til innkjøp av en senkepumpe på biltema som skulle levere bra med vann. Men har som dere ikke brygget på evigheter grunnet krokfot i livet.
Skal se om jeg får til å dokumentere neste gang.
Håper du får livet og bryggingen på beina igjen snarest!
 
Tilbake
Topp