Dark Horizon

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Nøgne Ø og Bryggselv har nettopp sluppet et spennende ølsett, nemlig episke Dark Horizon. Maltblandingen er hemmelig (som Ringnes sin Julebokk).

Er det noen som har tanker om maltblandingen? Det finnes en gammel tråd om en ”klone” som het Deepwater Horizon, og det er endel tips der. Er det noen som har prøvd seg de siste årene? Demererasukker og mørk kaffe er viktige ingredienser. Fremgangsmåteveiledningen gir veldige gode hint om selve prosessen: Nøgne Ø Dark Horizon
 
Denne skal testes. Noen som har erfaring med champagnegjær i øl?

Jeg har aldri prøvd selv, men hvis man ser på det så er champagnegjær ment for å fermentere lette sukkerarter som kommer fra druer, basically, det er det de er vant med.. Med malt så har vi flere langkjedede sukkerarter, noe champagnegjær ikke klarer å gjære ut. Så den skal i følge boken etterlate veldig mye ufermentert sukker ifht hvis du hadde brukt en ale-gjær. Fordelen med champagnegjær er at den tåler mye alkohol. Men gjærer omtrent bare lette/korte sukkerarter.
 
Teknikken her er vel og gjære først med 007 også tilsette sukker og Champagne gjær

Det vil jeg tro. La ale-gjæren gjøre det den kan, så til sette de enklere sukkerartene. Men plain champagnegjær er jeg skeptisk til mm det er en saison f.eks, og selv da må bør man nok meske for en lett sukkerprofil. Den vil jo da legge igjen noe restsødme da man ikke klarer å lage 100% glukosevørter mm man bruker enzymer.
 
Champagnegjær bidrar gjerne med noen estere, kanskje ikke merkbart i en slik øl?
 
Denne oppskriften har WLN4100 Ultra-Ferm (enzymer som bryter komplekse sukkerarter til enkle sukkerarter) som pitches på dag 2.
Primærgjæren er WLP007 som får jobbe med en betraktelig mengde sukker.
OG ved gjæringsstart har jeg ikke regnet på, men det er 2,1 kilo Demererasukker som skal tilsettes etter dag 5.

edit: "Målet er SG 1.106 etter koking." står det i oppskriften. Med WLN4100 og dermed potensielt full utgjæring, er alkohol-nivået etter at alt er utgjæret 15,2% (alternativ formel, 13,9% med vanlig formel) allerede før sukkertilsetning.

Uansett vil nok primærgjæren nærme seg grensen for mengde alkohol den takler etter 5 dager.
Når så de siste 2,1 kiloene med sukker tilsettes er det champagnegjæren som har oppgaven å gjære ut dette.
Tror ikke den bidrar med mer enn å gjære ut sukkeret i et miljø med allerede høy alkohol (som denne gjæren takler bedre enn 007).

Det JEG lurer på er om Nøgne Ø alltid har brukt enzymer i dette ølet?
I så fall har de vel vært ganske avanserte ganske lenge.

Selv med alle disse triksene er anslått FG 1.024
 
Sist redigert:
Har gått å grublet på denne ølen i hele dag. Fantastisk god øl, men greier man p reprodusere noe sant her hjemme? Har alltid synes nøgne har en «nøgne smak» som jeg aldri har greid å få i klone oppskriftene. Blir nok å kjøpe denne å teste
 
Måtte bare bestille ett sett.
Forhåpentligvis
Har gått å grublet på denne ølen i hele dag. Fantastisk god øl, men greier man p reprodusere noe sant her hjemme? Har alltid synes nøgne har en «nøgne smak» som jeg aldri har greid å få i klone oppskriftene. Blir nok å kjøpe denne å teste
Jeg har akkurat bestilt mitt sett. 13 sett igjen...
 
Har ikke brygget Imperial Stout før.
Er det noen med kompetanse som kan kikke på denne? Jeg liker å forenkle oppskrifter mest mulig, men føler at denne krever at man går ”all in”.
Skal brygge en W12 klone (Pious New World) i morgen. Den blir jo nærmest litt puslete i forhold med sine 9-10 %...

Imperial Stout Recipe - Deep dark horizon | Brewgr

Jeg syns det ser OK ut.
Hva har du basert din versjon av maltsammensetningen på?

Du har gått ned 100 gram på de 3 siste sukkertilsetningene (de som skal i under gjæring), noen grunn til det?
Det er jo sikker ikke så dumt, det blir sterkt nok uansett og så blir det LITT lettere for gjærene å klare jobben.

Du trenger mye gjær av begge typene, settet til Nøgne kommer med 2 pakker champagnegjær.
Og så er det nok lurt tilsette oksygen til dette ølet ved gjæringsstart.

Spennende å høre hvordan det blir :)
 
Jeg syns det ser OK ut.
Hva har du basert din versjon av maltsammensetningen på?

Du har gått ned 100 gram på de 3 siste sukkertilsetningene (de som skal i under gjæring), noen grunn til det?
Det er jo sikker ikke så dumt, det blir sterkt nok uansett og så blir det LITT lettere for gjærene å klare jobben.

Du trenger mye gjær av begge typene, settet til Nøgne kommer med 2 pakker champagnegjær.
Og så er det nok lurt tilsette oksygen til dette ølet ved gjæringsstart.

Spennende å høre hvordan det blir :)
Har snust litt rundt på andre oppskrifter og stilbeskrivelser :). Denne stilen har et temmelig komplekst smaksbilde med både kaffe, sjokolade, tørket frukt, røstet/røkt malt osv. Har merket meg alle tilsetningene. Reduserte litt på sukkeret for å treffe på OG. Tenker det blir veldig spennende å teste dette. Tom Young har jo varslet en slags konkurranse/utfordring også...
 
Jeg tror jeg ville tilsatt sukkeret under gjæringen. Du får lavere osmotisk trykk i starten uten sukkeret i kok, og "desserten" er ikke presentert på bordet fra starten av. Aberet er at du kommer til å holde gjæren i en ganske aktiv budding/fermenterings-fase enda lengre (ifht tilsatt WLN4100), så du bør vel tilsette oksygen senere i forløpet og.
 
Har snust litt rundt på andre oppskrifter og stilbeskrivelser :). Denne stilen har et temmelig komplekst smaksbilde med både kaffe, sjokolade, tørket frukt, røstet/røkt malt osv. Har merket meg alle tilsetningene. Tenker det blir veldig spennende å teste dette. Tom Young har jo varslet en slags konkurranse/utfordring også...
Jeg tror jeg ville tilsatt sukkeret under gjæringen. Du får lavere osmotisk trykk i starten uten sukkeret i kok, og "desserten" er ikke presentert på bordet fra starten av. Aberet er at du kommer til å holde gjæren i en budding/fermenterings-fase lengre, så du bør vel tilsette oksygen senere i forløpet og.
NØ har lagt opp et løp med 25 plato etter kok, så det er akkurat på grensen med 700 g sukker i kok. Tenker jeg følger beskrivelsen mht. tilsetninger.
 
Right, jeg kikket bare på oppskriften til holmen og der var alt lagt under en "bulk", så trodde det var planen. Trodde alt gikk i koken.
Huff nei, det hadde blitt sressende for gjæren. Rekkefølgen på tilsetningene står nederst. Det er helt nødvendig å følge fremgangsmåten for å få til dette ølet iflg. NØ.
 
Tilbake
Topp