Holmentoppen
Norbrygg-medlem
Ok, takk for det. Bestmalz skal være mye kraftigere enn Weyermann – men da er peated sikkert enda sterkere (og annerledes).Det er vel omvendt, peated er kraftigere
Ok, takk for det. Bestmalz skal være mye kraftigere enn Weyermann – men da er peated sikkert enda sterkere (og annerledes).Det er vel omvendt, peated er kraftigere
Som Lars skriver er 2 pakker i en 3 liters starter egentlig ikke nødvendig. Men i startere på 4-5 liter bør man spandere to pakker. Grunnen er at det skal være balanse mellom gjærmengden og næringsgrunnlaget (sukkeret) i starteten. Jeg sjekket kalkulatoren for DH ølsettet, og fant at 3 liter er litt snaut. Brewersfriend-kalkisen landet på 4,5 liter med 2 pakker.
Ok, takk for det. Bestmalz skal være mye kraftigere enn Weyermann – men da er peated sikkert enda sterkere (og annerledes).
John Palmer snakker om det her. Man kan alltid bygge opp en stor koloni, men det bør skje i flere steg.Jeg finner ikke kilden på det akkurat nå, men jeg tror det der med balanse mellom gjærmengde og næringsgrunnlag henger igjen fra den tida man satte startere uten hverken risting eller magnetrører.
Nå tilfører vi jo kontinuerlig mer oksygen, som gjæren bruker til å bygge opp steroler og lipider, og dermed kan vi godt begynne med en mindre gjærmengde. (Vi bør selvfølgelig ikke begynne med en for stor mengde; det er noe annet.)
Tror jeg dropper det fra oppskriften. Er jo ikke så veldig begeistret for røyksmak, når jeg tenker meg om.Haandbryggeriets Norwegian Wood har en solid dose peated (torvrøkt), tror jeg.
Peated har en bitter (acrid) karakter som mange mener overhodet ikke har noe i øl å gjøre. Men som en aksent i et mørkt øl kan det være godt, synes jeg. Jeg tror NØ bruker det i Robust Porter, og jeg har også 100 - 150 gr til 25 liter i min av den typen. Det er sånn at du kan kjenne det hvis du veit det er der, eller du aner at det er noe ekstra av ett eller annet slag. Jeg liker det i små mengder.
Røykmaltet til Bestmalz er vesentlig mye kraftigere enn Weyermanns, men det er bøkerøkt, det også, og ikke i nærheten av å ha den karakteren som torvrøkt malt har.Jeg har brygget Rauchbier med Bestmalz sin versjon, og det blei riktig godt. Du skal bare bruke mindre av det enn av Weyermann, men det er ikke farlig kraftig.
John Palmer snakker om det her. Man kan alltid bygge opp en stor koloni, men det bør skje i flere steg.
Top notch. Veldig mye nyttig der – burde være pensum for alle som bruker startere. Tror allikevel oppstepping kan ha noe for seg om man finner noe gammel slurry bakerst i kjøleskapet. ”...may not...” er jo ikke det samme som ”...should not...”@Holmentoppen
Hei Kurt, her er den jeg lette etter: http://braukaiser.com/documents/Troester_NHC_2013_Step_Up_Your_Starter.pdf
Ett av punktene i konklusjonen er dette:
Starter pitch rate does not have a significant effect on growth in stirred starters → stepping up may not be needed
Det var bra at jeg måtte få spadd opp denne igjen. Den gir svar på en del ting jeg har lurt på. Så takk skal du ha.
Top notch. Veldig mye nyttig der – burde være pensum for alle som bruker startere. Tror allikevel oppstepping kan ha noe for seg om man finner noe gammel slurry bakerst i kjøleskapet. ”...may not...” er jo ikke det samme som ”...should not...”
Skal jeg lage store startere, kjører jeg serie - og ikke steg.Dersom jeg skal opp i 5 liter starter så blir det alltid en 2-stegs starter. Og da begynner jeg med en pakke uansett.
Skal jeg lage store startere, kjører jeg serie - og ikke steg.
Lar den gå på magnetrører i ett døgn. Heller av 2/3. Tilsetter mer vørter og setter den tilbake på rører.
Får mye mer gjær enn å steppe.
Det tar ett døgn ekstra, men så snurrer jeg heller ikke magneten med håndsveiv
Serie er supert om man skal produsere mye gjær. Man kan f.eks. lett produsere 5 liter med en mindre kolbe fordi man heller av 2/3 og setter i kjøleskapet. Så beholder man 1/3 som man dyrker videre på.Dette blir jo på en måte samme som steg ?
Serie er supert om man skal produsere mye gjær. Man kan f.eks. lett produsere 5 liter med en mindre kolbe fordi man heller av 2/3 og setter i kjøleskapet. Så beholder man 1/3 som man dyrker videre på.
Stepping er å ta en liten (eller svak/gammel) kultur og dyrke den opp til volumet man han plass til i kolben gjennom 2 eller 3 step. Det er vanlig å starte med en tynnere vørter (typisk 1020) i det første steppet.
Så kan man jo fortsette med serie for å øke volumet.
Tommelfingerregelen er vel at du kan regne ca 150 mrd. celler per liter (100 g DME). Pluss det du startet med.Da blir det slutt på steg her i huset og startet da heller med serie. Er det noen måter enn kan regne ut hvor mye gjær en får med serie ? Bruker kalk på steg. Men aldri sett serie
Skal jeg lage store startere, kjører jeg serie - og ikke steg.
Lar den gå på magnetrører i ett døgn. Heller av 2/3. Tilsetter mer vørter og setter den tilbake på rører.
Får mye mer gjær enn å steppe.
Det tar ett døgn ekstra, men så snurrer jeg heller ikke magneten med håndsveiv