1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Dark Horizon

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Holmentoppen, 17 Mai 2019.

1. espandre

espandre
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Til dette vil jeg heller anbefale Lalvin K1V-1116 da den spiser maltotriose og har samme alkoholtoleranse på 18%. Denne gjærstammen fås vel kun hos vestbrygg her i landet, men er i mine øyne mer egnet enn ec-1118 (som egner seg mer som en flaskekarboneringsgjær). Dette er dog betinget på å ikke bruke enzymer som ultraferm.

YngveKL og Kalvatn liker dette.
  2. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

En av de vanligste spørsmålene på verdens ølforumer er "hjelp, ølet mitt stoppet å gjære på 1.0xx. Hva gjør jeg nå? En vingjær som spiser maltotriose er jo midt i blinken for alle som trenger å dytte ølet noen poeng lavere, og som ikke tør slippe diastaticus eller amigase løs i bryggeriet. (Det er gjerne å overreagere også.) Supert tips :)

3. espandre

espandre
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ut fra det jeg har lest har K1V-1116 en utgjæring på ca. 77% i en "normal" vørter (IIRC mesket ca. 66C), og regnes som godt egnet til å gjenstarte gjæringsforløp (som er ett av hovedbruksområdene innen vinproduksjon).

Del denne siden