Dark Horizon

Utover dette er jeg trigget til å teste ut WLP007 for å se hvor mye den faktisk klarer å gjære ut, og så hvor mye EC-1118 klarer på toppen av dette. Men det kommer jeg til å teste i en litt mindre batch.

Til dette vil jeg heller anbefale Lalvin K1V-1116 da den spiser maltotriose og har samme alkoholtoleranse på 18%. Denne gjærstammen fås vel kun hos vestbrygg her i landet, men er i mine øyne mer egnet enn ec-1118 (som egner seg mer som en flaskekarboneringsgjær). Dette er dog betinget på å ikke bruke enzymer som ultraferm.
 
Til dette vil jeg heller anbefale Lalvin K1V-1116 da den spiser maltotriose og har samme alkoholtoleranse på 18%. Denne gjærstammen fås vel kun hos vestbrygg her i landet, men er i mine øyne mer egnet enn ec-1118 (som egner seg mer som en flaskekarboneringsgjær). Dette er dog betinget på å ikke bruke enzymer som ultraferm.
En av de vanligste spørsmålene på verdens ølforumer er "hjelp, ølet mitt stoppet å gjære på 1.0xx. Hva gjør jeg nå? En vingjær som spiser maltotriose er jo midt i blinken for alle som trenger å dytte ølet noen poeng lavere, og som ikke tør slippe diastaticus eller amigase løs i bryggeriet. (Det er gjerne å overreagere også.) Supert tips :)
 
Ut fra det jeg har lest har K1V-1116 en utgjæring på ca. 77% i en "normal" vørter (IIRC mesket ca. 66C), og regnes som godt egnet til å gjenstarte gjæringsforløp (som er ett av hovedbruksområdene innen vinproduksjon).
 
Jeg var akkurat brygget fjorårets sett :/ grunnet flytting, barn, oppussing og mange andre unskyldninger fikk jeg ikke satt det før nå.

Traff ikke helt på OG, noe grunnet midlertidig oppsett uten gode notater og noe kan vel tildeles 7mnd gammelt sett.
1 liten kilo spraymalt, så var vi på OG.

Gjæringsforløpet har gått smertefritt, men jeg funderer på en liten ting.

Har ikke noen måte å redusere suckback av luft ved evt cold crash.

Da dette skal lagres er det kanskje helst å unngå unødvendig med oksygen, wlp 007 etter min erfaring pleier å bli murgulv U bunnen av bøtta, så da gjenstår jo bare champagnegjæren.

Drite i CC og bare fate det på 22grader? (Økte tempen ved siste tilsetning av sukker)

Eller kjøre CC med de farene de medfører?





Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Jeg var akkurat brygget fjorårets sett :/ grunnet flytting, barn, oppussing og mange andre unskyldninger fikk jeg ikke satt det før nå.

Traff ikke helt på OG, noe grunnet midlertidig oppsett uten gode notater og noe kan vel tildeles 7mnd gammelt sett.
1 liten kilo spraymalt, så var vi på OG.

Gjæringsforløpet har gått smertefritt, men jeg funderer på en liten ting.

Har ikke noen måte å redusere suckback av luft ved evt cold crash.

Da dette skal lagres er det kanskje helst å unngå unødvendig med oksygen, wlp 007 etter min erfaring pleier å bli murgulv U bunnen av bøtta, så da gjenstår jo bare champagnegjæren.

Drite i CC og bare fate det på 22grader? (Økte tempen ved siste tilsetning av sukker)

Eller kjøre CC med de farene de medfører?





Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Drite i CC hadde eg gjort. Sjølv om dette ølet sikkert tåler og kler ein del oksidering, so ville ikkje eg provosert det fram med å suge inn masse luft før lagring..

Har lagt settet i handlekurva., så lyt vi sjå om eg får nok promille til å fullføre. det svir for ein sunnmøring..
 
Enig. La det heller stå noen dager ekstra for klarning hvis du har tid. Uansett blir det klart i fatet bare det får litt tid på seg.
 
Hvis du skal fate det så er det vel en no-brainer. Coldcrash ved karbonering på fat. Så stikker du om til et anna fat hvis du skal ha et fat uten gjærfot.
 
Dere som brygget i fjor - det er tvangskarbonering som gjelder her, eller hva?

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Dere som brygget i fjor - det er tvangskarbonering som gjelder her, eller hva?

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

Fra oppskriften: "Dette ølet er for sterkt for naturlig karbonering og må derfor tappes på fat og karboneres med CO2 før flasking."
 
Fra oppskriften: "Dette ølet er for sterkt for naturlig karbonering og må derfor tappes på fat og karboneres med CO2 før flasking."

Ja, jeg leste jo det, men ville bare 2 x sjekke, om noen hadde kommet opp med en idé, så sinnssyk og vill, at det faktisk fungerte.
Takk likevel :D
 
Ja, jeg leste jo det, men ville bare 2 x sjekke, om noen hadde kommet opp med en idé, så sinnssyk og vill, at det faktisk fungerte.
Takk likevel :D

Poenget her er vel å brygge en øl så sterk at både den vanlige gjæren og champagne gjæren kneler, for så å justere opp sødmen med siste sukkertilsetninger etter at all gjær er død. Høres ikke ut som et godt utgangspunkt for naturlig karbonering :p
 
Da var alt over på fat. OG 1136 inkl alt sukkeret, FG ble overraskende lav, 1015.
Men det ble målt etter at jeg tilsatte 1l kaffe.
Jeg er ikke stødig nok til å regne hva dette utgjør. Fikk omlag 18liter over på fatet.

Er det noen som klarer å regne hva FG før kaffe ble tilsatt ble?

(Ta gjerne med hvordan det regnes ut [emoji854])

Smakte meget godt av hydrometerprøva, forventa mye mer alkoholsvak, men kjenner at dette er sterkt!.

Glemmer alltid hvor hardt wlp007 sitter fast i bunnen av kar/flasker fra hver gang jeg bruker den. Mulig den blir husgjær fremover sammen med wlp400



Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Haha,
Ubetydelig forskjell med andre ord.
Langt større variasjon i abv-utregbing enn i forskjellen med og uten 1liter kaffe.

Takk for svar!



Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
For oss som karbonerer naturlig på flaske er kanskje ikke DH ølet å lage. Tilsette sukker etter gjæren er døddrukken for å få sødme, blir vanskelig å få kullsyre her.
 
For oss som karbonerer naturlig på flaske er kanskje ikke DH ølet å lage. Tilsette sukker etter gjæren er døddrukken for å få sødme, blir vanskelig å få kullsyre her.
CBC-1 eller F2 karboneringsgjær..

Gjorde jobben i min Russian Imperial på 12% når den opprinnelige S-04 hadde drukket seg i hjel. Disse skal visstnok ikke spise maltortiose, kun simplere sukkerarter og skulle noen opprinnelige gjærceller ha overlevd gjæringspartyet kverker de visstnok dem også....
 
Tilbake
Topp