Brewtools B80 og valg av gjæringskar

Står å vurderer en B80 fra Brewtools. Den har jo anbefalt kokevolum på 80L. Regner med jeg da får kokt ned til ca 50-60 liter på batchene sånn vanligvis. Men man må jo ha ny gjæringstank også!

Står å vurderer mellom 53 og 64 L fermenter fra SS Brewtech.

Hva tror dere vil være det mest hensiktmessige? Jeg har ikke lyst på et for stort gjæringskar sånn at kjølespiralen ikke kommer helt ned i vørten. Men har heller ikke lyst til å måtte ofre vørter til kloakkongen når det blir for mye!

Noen som har erfaringer med optimal mengde vørt i 53 vs 64L?

Videre; Unitank eller Chronical BME?

Kjør debatt!
 
Hvis du får, som du sier kokt ned til 50-60L (ganske vagt tall?) så bør du jo ha 64 literen?

30% headspace er greit å ha. Er noen øl som krever det, de fleste trenger mindre. Så eksempel med minste vørtevolum:

50L etter kok, 46 liter i bøtta hvis du legger igjen 4L til koking = at du har fylt bøtta ca 72% opp. dvs 28% headspace.

Hvis du fortsatt legger igjen 4L men koker ned til 58L så har du 10% headspace igjen

Så 53 Literen i mine øyne hadde ikke vært noe å tenke på engang.
 
Forrige brygg hadde jeg 74 liter etter kok. Kunne godt tenkt meg en 102 liter gjæringstank. Brewtools har konkrete planer om gjæringstanker, utpå høsten får vi vite mer.
 
Hvis du får, som du sier kokt ned til 50-60L (ganske vagt tall?) så bør du jo ha 64 literen?

Det var bare en kjapp beregning ift hvor mye som koker bort når jeg bruker min 30L Coobra brygger. Sitter som regel igjen med 25L etter kok, så går det et par liter i trub. Da er vi på ca 70% av originalvolum. Mulig dette ikke er sammenlingbart(?)
 
Forrige brygg hadde jeg 74 liter etter kok. Kunne godt tenkt meg en 102 liter gjæringstank. Brewtools har konkrete planer om gjæringstanker, utpå høsten får vi vite mer.
Hvor mye starta du med? 80L

Ulempen med for stor gjæringstank fra SS, er jo at man må styre med extensions og det der.

Ser ut som det kanksje blir 64L... Eller bør jeg sikte på 1 BBL ?? o_O Da må jeg jo ha større bryggeri igjen.... Dette blir som antall pølser og antall pølsebrød i pakken! :rolleyes:
 
Det var bare en kjapp beregning ift hvor mye som koker bort når jeg bruker min 30L Coobra brygger. Sitter som regel igjen med 25L etter kok, så går det et par liter i trub. Da er vi på ca 70% av originalvolum. Mulig dette ikke er sammenlingbart(?)

Tror du bør samle litt info om hva andre brukere opplever som fordamping i praksis på denne maskinen. Man kan jo styre kokestyrken selv og det vil gi forskjellige resultater. 18% avdamping som du har på cobraen er forøvrig veldig mye. Har du tatt høyde for ekspansjon som resultat av temperatur? Med en liter forskjell mindre avkok (/ekspansjon) så er du nede i 13% avkok, som virker mer fornuftig, selv om noen vil kalle det høyt det og.
 
Tror du bør samle litt info om hva andre brukere opplever som fordamping i praksis på denne maskinen. Man kan jo styre kokestyrken selv og det vil gi forskjellige resultater. 18% avdamping som du har på cobraen er forøvrig veldig mye. Har du tatt høyde for ekspansjon som resultat av temperatur? Med en liter forskjell mindre avkok (/ekspansjon) så er du nede i 13% avkok, som virker mer fornuftig, selv om noen vil kalle det høyt det og.

Du har et godt poeng der Miguel. Har ikke tenkt på ekspansjon. Mulig det ligger en liter der ja.

Finner lite om Brewtools her på forumet faktisk (eller kanskje jeg er dårlig å søke). Det var en tråd som "slukna" en gang på vårparten.
 
Du har et godt poeng der Miguel. Har ikke tenkt på ekspansjon. Mulig det ligger en liter der ja.

Finner lite om Brewtools her på forumet faktisk (eller kanskje jeg er dårlig å søke). Det var en tråd som "slukna" en gang på vårparten.
Det er ganske stor aktivitet på Facebookgruppen Brewtools user group: Brewtools user group
Gjengen som har satt sammen bryggeren er veldig aktive der.
 
Jeg bruker å ha rundt 73-76 liter til kok i mitt hjemmelaga system. Da satser jeg på ca 60 liter til gjæring slik at det blir 3 korneliusfat ferdig øl. Bruker gjæringskar på 68 liter, og må stadig ty til kraftig blow off tube. Så anbefaler gjæringskar på hvertfall 64 L helst nærmere 80 L
 
De reklamerer til og med at det skal egne seg for farmasøytisk industri! Her snakker vi skinnsalg til 785.- inkl mva! :D
Pluss moms. Stål fører en del mer jobb med seg, for meg ser det ut som en hel dag med vasking etter tapping fra en unitank. Sitter litt på gjerdet og venter på BT.
 
De reklamerer til og med at det skal egne seg for farmasøytisk industri! Her snakker vi skinnsalg til 785.- inkl mva! :D

Fra spøk til revolver - det kan nok funke bra det der, men har plastkar nok. Skulle ta steget opp til stål nå tenkte jeg.

Jeg har disse med litt mindre åpning. Og veldig godt fornøgd. Hardere plast en vanlig polyetylen og tett lokk. Lette å rengjøre. Kan anbefales
 
Jeg har disse med litt mindre åpning. Og veldig godt fornøgd. Hardere plast en vanlig polyetylen og tett lokk. Lette å rengjøre. Kan anbefales
Ja, såg dei også, men rundt 68 liter er den bøtta jeg har nå og ,fra Vestbrygg. Må ha større for å unngå søl..
 
Avdamping er en funksjon av diameter på overflaten og hvor hardt du koker, så å regne det i prosent blir alltid villedende - prosent vil avhenge av startvolum, lengde på kok osv. Liter per time er et stabilt tall for en kjele.
 
Har fire koniske 2x30 grainfather å 2xss Brewtech.
Ss sine tar lang tid å vaske, å spesielt ss sin unitank, men hvorfor velge noe annet når du først er i gang. Tror tanken alene er rundt 15kg. Fylt med 50l øl så ganske mye mer. Å helt ærlig så lager du like godt øl med plastkar. Gjæri g under trykk har kun gitt meg dårligere øl, spesielt de som blir tørrhumlet. Der er to grunner til sat jeg har koniske, å det er to glycol kjølere, hadde ikke orket viss ikke
 
Jeg opplever at gjæring under trykk har virkelig hevet mine øl. Da mener jeg et skikkelig løft. Men en fermentasaurus holder i massevis for å oppnå det, du må ikke opp på unitank ss/spike prisnivå, selv om jeg har kjøpt meg en ss unitank, og angrer absolutt ikke!
 
Tilbake
Topp