Flaskekarbonering

-Tormod-

Norbrygg-medlem
Finnes det noen formel for når en gitt mengde øl med en gitt mengde sukker (til karbonering) på en gitt temperatur har nådd sitt maksimale karboneringsnivå? Spør ikke for en venn men bare fordi jeg ikke vet bedre..
 
Det kjem vel an på gjærtype, gjærhelse, gjær i suspensjon, alkoholprosent og sikkert en hau med andre faktorar. Så nokon formel er vel umulig.
 
Det er som @Kalvatn sier. Setter du flaskene - jeg forutsetter at det er det du snakker om - i romtemperatur, vil det normalt ta mellom ei og to uker.
 
Regnet egentlig med at det var mange faktorer å regne med, men at det var en slags kalkulator hvor man kunne oppgi gjær, OG-FG, effektivitet osv og kanskje få en ca-ish. Men føkk it, det får stå sine vante 2 uker på badet (25 grader).
 
Mye er i realiteten gjort på et par dager, men for å være sikker så kan du la det stå i 7-10 dager. Er ofte det som står i oppskriftene. Men ølet bør få stå kaldt en stund før du tester. Åpner du en varm nykarbonert øl, blir det skumparty.
 
Regnet egentlig med at det var mange faktorer å regne med, men at det var en slags kalkulator hvor man kunne oppgi gjær, OG-FG, effektivitet osv og kanskje få en ca-ish. Men føkk it, det får stå sine vante 2 uker på badet (25 grader).

Den antakelig viktigste faktoren er nok tilstanden til gjæren når du karbonerer. 25 grader er overkill om det ikke er noe spesielt, synes jeg. Vanlig romtemperatur (20-22 grader) holder lenge, og om gjæren er sprek, holder det med ei uke, og kanskje mindre, også.

Mer varme enn nødvendig er aldri av det gode.
 
Den antakelig viktigste faktoren er nok tilstanden til gjæren når du karbonerer. 25 grader er overkill om det ikke er noe spesielt, synes jeg. Vanlig romtemperatur (20-22 grader) holder lenge, og om gjæren er sprek, holder det med ei uke, og kanskje mindre, også.

Mer varme enn nødvendig er aldri av det gode.

Joda, 25 grader i to uker er nok overkill. Det er bare at det er en snerten liten slagbenk innpå badet som er mørk og fin og holder jevn temp. Det meste går på fat og en par six-packs går i slagbenken. Grunnen til trådstarten denne gangen er ei kasse med femund-øl (annen tråd) som skal karboneres og denne står også i nevnte benk og jeg tenkte denne ikke trengte å stå på overtid
 
Vi er alltid forsiktige med gjæringstemperatur i gjæringskaret. Jeg skjønner ikke hvorfor vi da ikke er like opptatt av etter-gjæringstemperatur under karbonering...
 
Vi er alltid forsiktige med gjæringstemperatur i gjæringskaret. Jeg skjønner ikke hvorfor vi da ikke er like opptatt av etter-gjæringstemperatur under karbonering...
Godt poeng. Som nevnt så holder det jevnt 25 grader og er mørkt og fint. Mener å ha lest en gang at nøgne ettergjæret enda høyere (typ 28 grader)? Hvis så var tilfellet så stod de sikkert ikke lenger på den temperaturen en høyst nødvendig. Men er det sånn at man bør ettergjære ales på lik temp som hovedgjæringen? Isåfall så må det da ta votter og år med de ølene jeg gjærer på 14 grader.
 
Her ser jeg for meg verdens enkleste test. Sett noen flasker varmt, og noen kaldt. Paralelltest etter 2-4-6-8 uker
 
Tilbake
Topp