10 liter på kjøkkenet: Alt i oppvaskmaskinen og enkelt oppsett

Det gjør man heller ikke i vannbad. Det vil være alt for treg å varme opp mesken. Dekoksjon burde være mulig.

For min del er jo fordelen med lite volum at kjelen kan løftes over på komfyren og få økt temperatur der.

Vannbad? Nei man trenger direkte tilført varme for stegmesk, ja. Dekoksjon er vel mulig i ovn ja, men kjedelig hvis det spruter og søler. Synes generelt alt virker litt vanskeligere hvis man ikke har mulighet til direkte hands on. Føle litt på vørteren etc.

Men det var en fyr her for noen år siden som postet litt av det samme som deg, bare enda enklere. Rappet en krakk fra barnerommet etc og veldig basic, artig. Og jeg gleder meg til å høre om dine erfaringer videre. Det "verste" jeg vet er jobb, og vaskingen er da det jeg setter fingeren min på når det kommer til brygging. Resten går av seg selv omrent her i heimen iallefall.
 
Vannbad? Nei man trenger direkte tilført varme for stegmesk, ja. Dekoksjon er vel mulig i ovn ja, men kjedelig hvis det spruter og søler. Synes generelt alt virker litt vanskeligere hvis man ikke har mulighet til direkte hands on. Føle litt på vørteren etc.

Men det var en fyr her for noen år siden som postet litt av det samme som deg, bare enda enklere. Rappet en krakk fra barnerommet etc og veldig basic, artig. Og jeg gleder meg til å høre om dine erfaringer videre. Det "verste" jeg vet er jobb, og vaskingen er da det jeg setter fingeren min på når det kommer til brygging. Resten går av seg selv omrent her i heimen iallefall.

Jeg må innrømme at jeg ikke i streng forstand "vasker" kjelene; jeg bare skrubber av alt løst med en stiv børste, og skyller godt. Det danner seg litt belegg/farging etter hvert, så fra tid til annen går jeg løs på dem med vaskemidler. Men jeg ser ikke at dette belegget - som jeg nærmest bare oppfatter som misfarging - har noen betydning.
 
Jeg må innrømme at jeg ikke i streng forstand "vasker" kjelene; jeg bare skrubber av alt løst med en stiv børste, og skyller godt. Det danner seg litt belegg/farging etter hvert, så fra tid til annen går jeg løs på dem med vaskemidler. Men jeg ser ikke at dette belegget - som jeg nærmest bare oppfatter som misfarging - har noen betydning.

Der har du igjen for at du ikke kjører masse fløyter og bjeller. Selv vil jeg ha det formatet jeg har, to kjeler, ei pumpe og etc. Men jeg hater vasking. Så derfor går jeg for triclamp og butterflyes som er sveiset. Det er egentlig ikke selve kjelene som er "problemet", det er komponentene som forbinder de som krever tid å rengjøre.
 
Der har du igjen for at du ikke kjører masse fløyter og bjeller. Selv vil jeg ha det formatet jeg har, to kjeler, ei pumpe og etc. Men jeg hater vasking. Så derfor går jeg for triclamp og butterflyes som er sveiset. Det er egentlig ikke selve kjelene som er "problemet", det er komponentene som forbinder de som krever tid å rengjøre.

Kraner er det eneste jeg sliter med, dvs. krana på den kjelen jeg koker i. Den kan plukkes fra hverandre, men det er litt plundrete. Men det må jo gjøres fra tid til annen, det også. Men jeg har lurt på å bytte den ut med noe enklere - triclamp og butterfly?
 
Sist redigert:
Hvorfor da? Trodde det holdt å røre godt før kjelen settes i ovnen.
Det er kun basert på egen erfaring og måling. Det varierte et par grader og da ga jeg det en rør, så ble det bedre. Har ikke gjort notater på alt, men husker jeg testet med vann og da ble det ganske bra. Med vørter/mesk ble det ikke fullt så bra. Kanskje det er fordi luftoverføring av varmeenergi er lite effektivt, så det ble vanskelig å finn rett temp i ovnen.
Jeg endte med å gå for sous vide og det var lettere for å få jevn temp, men igjen bare det jeg erfarte. I tillegge er det lettere å bruke det i den flyten jeg la opp til etterhvert. Greit å slippe å bakse full meskekjele ut og inn av ovnen...
Uansett så blir det jo øl, men det blir det jo uansett....
 
Kraner er det eneste jeg sliter med, dvs. krana på den kjelen jeg koker i. Den kan plukkes fra hverandre, men det er litt plundrete. Men det må jo gjøres fra tid til annen, det også. Men jeg har lurt på å bytte den ut med noe enklere - triclamp og butterfly?

Da bør den triclampen være sveiset, hvis ikke så har du gjenger der. Og gjenger er PITA vaske ifht sveisefritt. Men med butterfly så slipper du å vaske selve krana ialllefall så veldig hardt.
 
Jeg får brygget alt for lite for tida, men i dag var det på tide å brygge igjen.

Viktigste endring var at jeg mesket i stekeovnen. Mye enklere enn sous vide-systemet. Fordelen er at jeg nå har en sous vide-sirkulator, selv om jeg neppe kommer til å bruke den noe særlig til å brygge.

Så rotet jeg bort en overgang for å koble kjøleren til krana. Det gjorde bryggedagen noe mer plundrete, men jeg tror ikke jeg kan skylde på utstyret for det problemet.

Jeg sliter fortsatt litt med å treffe temperatur på innmesk. Regner med at det er en treningssak, men det er definitivt en fordel med Speidel-lignende systemer at man slipper å tenke på det.

Har ikke fått ordnet kran på kokekjelen enda, så det er fortsatt et savn.

Men alt i alt, så liker jeg fortsatt oppsettet.
 
Jeg sliter fortsatt litt med å treffe temperatur på innmesk. Regner med at det er en treningssak, men det er definitivt en fordel med Speidel-lignende systemer at man slipper å tenke på det.
Denne stemmer veldig bra:
Strike temp = ((0,4/('Meskevann i liter' / 'vekt av malt')) * ('ønsket mesketemp' - 'temp på tørre korn')) + 'ønsket mesketemp'

Den er fra da jeg brukte eget regneark og SV mesking, men så vidt jeg husker er Palmer kilden.
 
Denne stemmer veldig bra:
Strike temp = ((0,4/('Meskevann i liter' / 'vekt av malt')) * ('ønsket mesketemp' - 'temp på tørre korn')) + 'ønsket mesketemp'

Den er fra da jeg brukte eget regneark og SV mesking, men så vidt jeg husker er Palmer kilden.
Vil vekt av meskekjelen og materialtype virke inn på denne formelen?
Det er kanskje iberegnet og materialtype er kanskje ikke relevant med tanke på varmetap.
 
Vil vekt av meskekjelen og materialtype virke inn på denne formelen?
Det er kanskje iberegnet og materialtype er kanskje ikke relevant med tanke på varmetap.
Utgangspunktet er at kjelen har samme temperatur som strike temp. Mulig en veldig treg innmesk med mye røring vil gjøre at det synker lengre ned. Min konkrete erfaring med en 'normal' 20 liters kjele er at det stemmer veldig bra.

Etter innmesk vil kjelens varmekapasitet (tykkelse, materiale, etc.) og isolasjon påvirke hvor godt den holder på mesketemperaturen, men det er en annen sak.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Dette var en morsom tråd! Har andel i en GF30 så jeg har alltid brukt denne til brygging hittil og som fungerer bra. Men har savnet å lage litt mindre batcher kjappere - og da er å kutte ned på rengjøringstiden veldig avgjørende. Vil gjerne heller brygge ofte og ha varierte typer lager enn å lage så mye per batch.

Nå er jeg ikke så erfaren enda, men fikk veldig lyst til å prøve noe tilsvarende, siden det er så lav kostnad på dette oppsettet. Har allerede en vannvarmer med temp-kontroll så da er skyllevannet i boks. Har også en stor 15 L gryte og en 10 L gryte. Så det jeg mangler selv er silkar med Lauterhex og en kjølespiral. (Og muligens en 20 L gryte).

Har ikke regnet så mye på volum enda siden dette er helt nytt for meg. For meg hadde det ideele vært rundt 12 L til gjæring. Et spørsmål - ville det vært en mulighet å meske i den største kjelen, og når man har overført til silkaret skylle denne og bare tappe til den og bruke den igjen til koking? Er det stress, eller er det dumt mtp. at den er "overdimensjonert" for mesking?
 
Har ikke regnet så mye på volum enda siden dette er helt nytt for meg. For meg hadde det ideele vært rundt 12 L til gjæring. Et spørsmål - ville det vært en mulighet å meske i den største kjelen, og når man har overført til silkaret skylle denne og bare tappe til den og bruke den igjen til koking? Er det stress, eller er det dumt mtp. at den er "overdimensjonert" for mesking?
Det er slik jeg gjør det nå. En litt for stor kjele er et mye mindre problem enn en litt for liten kjele...
 
Dette var en morsom tråd! Har andel i en GF30 så jeg har alltid brukt denne til brygging hittil og som fungerer bra. Men har savnet å lage litt mindre batcher kjappere - og da er å kutte ned på rengjøringstiden veldig avgjørende. Vil gjerne heller brygge ofte og ha varierte typer lager enn å lage så mye per batch.

Nå er jeg ikke så erfaren enda, men fikk veldig lyst til å prøve noe tilsvarende, siden det er så lav kostnad på dette oppsettet. Har allerede en vannvarmer med temp-kontroll så da er skyllevannet i boks. Har også en stor 15 L gryte og en 10 L gryte. Så det jeg mangler selv er silkar med Lauterhex og en kjølespiral. (Og muligens en 20 L gryte).

Har ikke regnet så mye på volum enda siden dette er helt nytt for meg. For meg hadde det ideele vært rundt 12 L til gjæring. Et spørsmål - ville det vært en mulighet å meske i den største kjelen, og når man har overført til silkaret skylle denne og bare tappe til den og bruke den igjen til koking? Er det stress, eller er det dumt mtp. at den er "overdimensjonert" for mesking?
Har du tilgang til en GF30, er det et perfekt apparat for småbatcher. Man kan kjøpe tilleggsutstyret "micro pipeworks", men man trenger strengt tatt ikke det heller. Jeg tester alltid ut nye oppskrifter i halv størrelse, og gjærer i 15 liters Jula-bøtter. Maltrør, rister, filter osv. går rett i oppvaskmaskinen. Det er bare å fjerne den midterste rista, der man vanligvis plasserer glass. Synes renholdet er veldig enkelt, bruker ikke mye tid på det.
 
Dette var en morsom tråd! Har andel i en GF30 så jeg har alltid brukt denne til brygging hittil og som fungerer bra. Men har savnet å lage litt mindre batcher kjappere - og da er å kutte ned på rengjøringstiden veldig avgjørende. Vil gjerne heller brygge ofte og ha varierte typer lager enn å lage så mye per batch.

Nå er jeg ikke så erfaren enda, men fikk veldig lyst til å prøve noe tilsvarende, siden det er så lav kostnad på dette oppsettet. Har allerede en vannvarmer med temp-kontroll så da er skyllevannet i boks. Har også en stor 15 L gryte og en 10 L gryte. Så det jeg mangler selv er silkar med Lauterhex og en kjølespiral. (Og muligens en 20 L gryte).

Har ikke regnet så mye på volum enda siden dette er helt nytt for meg. For meg hadde det ideele vært rundt 12 L til gjæring. Et spørsmål - ville det vært en mulighet å meske i den største kjelen, og når man har overført til silkaret skylle denne og bare tappe til den og bruke den igjen til koking? Er det stress, eller er det dumt mtp. at den er "overdimensjonert" for mesking?
Har du vurdert meskepose? Jeg synes det er enda enklere, jeg brygger 11-14 L batcher kun med en 17 L kjele og en 10 L bøtte - løfter da over meskepose og parti-skyller i bøtte med kaldt vann fra springen (taper litt effektivitet og tid til kok på det bare ref.). Vasker og rydder underveis så når det er satt til gjæring er det bare noen minutter for å skrubbe kokekjelen som gjenstår.
 
Har du tilgang til en GF30, er det et perfekt apparat for småbatcher. Man kan kjøpe tilleggsutstyret "micro pipeworks", men man trenger strengt tatt ikke det heller. Jeg tester alltid ut nye oppskrifter i halv størrelse, og gjærer i 15 liters Jula-bøtter. Maltrør, rister, filter osv. går rett i oppvaskmaskinen. Det er bare å fjerne den midterste rista, der man vanligvis plasserer glass. Synes renholdet er veldig enkelt, bruker ikke mye tid på det.
Hm ja godt poeng, har ikke tenkt over det faktisk. Skal teste det neste gang. Selv om jeg fortsatt har lyst til å teste low-tech varianten :)
 
Dette var en morsom tråd! Har andel i en GF30 så jeg har alltid brukt denne til brygging hittil og som fungerer bra. Men har savnet å lage litt mindre batcher kjappere - og da er å kutte ned på rengjøringstiden veldig avgjørende. Vil gjerne heller brygge ofte og ha varierte typer lager enn å lage så mye per batch.

Nå er jeg ikke så erfaren enda, men fikk veldig lyst til å prøve noe tilsvarende, siden det er så lav kostnad på dette oppsettet. Har allerede en vannvarmer med temp-kontroll så da er skyllevannet i boks. Har også en stor 15 L gryte og en 10 L gryte. Så det jeg mangler selv er silkar med Lauterhex og en kjølespiral. (Og muligens en 20 L gryte).

Har ikke regnet så mye på volum enda siden dette er helt nytt for meg. For meg hadde det ideele vært rundt 12 L til gjæring. Et spørsmål - ville det vært en mulighet å meske i den største kjelen, og når man har overført til silkaret skylle denne og bare tappe til den og bruke den igjen til koking? Er det stress, eller er det dumt mtp. at den er "overdimensjonert" for mesking?
Det siste der går helt fint. Å skylle ut av kjelen tar 2 minutter.

Det er flere måter å brygge små batcher effektivt på. Men jeg trur jeg ville hatt en kjele på 25 liter. Da har du noe å røre deg med. Med bare 20 liter vil du antakelig oppleve at du blir litt pressa/stressa.
 
Jeg kjøpte en 18liters kjele på Coop når jeg startet. Det fungerte fint. Jeg brygger "halv-batcher" som jeg kalte det, 12-13 liter. Ville ikke kjøpt mindre kjele enn det.
 
Hm ja godt poeng, har ikke tenkt over det faktisk. Skal teste det neste gang. Selv om jeg fortsatt har lyst til å teste low-tech varianten :)
Utstyr er én ting, metode er en annen. Det er mulig å bruke mye mindre tid enn vi vanligvis gjør, og likevel lage topp øl. Sjekk denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/short-and-shoddy.42824/

Dette forutsetter at du har en kjele som er stor nok til at du kan kjøre no sparge, dvs. mesking med alt vannet på en gang, og altså ingen skylling. Og da trenger du nok en kjele på 25 liter.
 
Tilbake
Topp