Hvordan dosere sukkerlake med sprøyte?

Det er mange måter å karbonere øl på. I et forsøk på å eliminere både infeksjonsfare og oksygenopptak har jeg kuttet ut omstikkingskar for å blande inn karboneringsvørter eller sukkerlake. Min foretrukne løsning er å tilsette enten karboneringsvørter eller sukkerlake direkte i flasker med en sprøyte. Dette innlegget forklarer min fremgangsmetode.

Dosering

Dosering krever litt enkel matte. La oss si at du skal flaske 10l på 500ml-flasker. Standard karbonering med 6g/l. Du koker 60g sukker med 250ml vann som totalt utgjør 310g. Hvis vi antar lokk og ingen fordampning skal du da ha 310g/20 flasker = 15.5g per flaske. Problem: sprøyta måler milliliter, ikke gram.

Alternativ 1: meh, close enough, mål opp ca 15ml.

Alternativ 2
: dra lake inn i sprøyta mens kjelen står på en vekt. Når du har 15.5g ser du hvor på sprøyta væsken står. Ta resten på øyemål.

Alternativ 3: Gjør alt på vekt. Litt mer knot og i mine øyne ikke verdt det.

Deretter doserer du hver flaske og tapper øl over. Hvis du vil øke fyllingsgraden på flaskene kan du dosere inn halvparten av sukkerlaken først, deretter øl, så resten av laken. Pass bare på at det er nok plass i flaska.

I praksis er det lurt å koke litt mer sukkerlake enn du trenger.

Vørter

For karbonering med vørter er prosessen helt lik, bare at mengdene er større. Jeg bruker Brewer's friend sin gyle-kalkulator for å beregne mengder. Typisk regner jeg ut for 10l, og deler svaret på 20 for å få mengde per 500ml. Lavere tall anbefales ikke, da kalkulatoren runder av og du kan få veldig unøyaktige svar.

Kalkulatoren kan forøvrig også brukes for å beregne sukkerlake dersom du bruker den med "gyle with different OG/FG".

Sprøyter

Sprøyter kan kjøpes billig på apoteket, og jeg har ingen problemer med å gjenbruke dem. Skyller dem godt med varmt vann etter bruk og bruker starsan før bruk. Jeg har god erfaring med 15ml sprøyter til sukkerlake. Til karboneringsvørter er det praktisk med noe større, feks denne på 100ml (denne nettbutikken har andre størrelser også, om man vil spare seg for en tur til apoteket).

Diskusjon

Denne tråden ble opprinnelig opprettet for å flytte ut en del off-topic innlegg fra undertegnede i en tråd om sukkerbiter vs karboneringsdrops. Men la ikke det stoppe deling av erfaringer! Hvordan gjør dere andre karbonering "rett på flaska"? Forslag til forbedringer av prosess? Kjør debatt!
 
Hvis du skal få dosert sukkerlake på en måte som ikke dreper all motivasjon og glede, så er det en slik du trenger. Du trenger en labglassflaske som kan bakes, og hvis du kjører litt PBW/Starsan gjennom dispenseren etter hver bruk, så er du goood. Pro-variantene (lab-grade) på dette koster flesk, men jeg antar at du kan lete opp noe på Ali e.l.
Dispensers for Liquid Handling in the Laboratory | BRAND
 
Jeg er på langt nær noen matematiker, men jeg gjør det slik (med ditt eksempel)

Måler opp dobbel dose sukker, 120g, og legger i et litermål. Så fyller jeg opp vann slik at det blir totalt 2dl og koker dette opp. Nå har denne væsken en konsentrasjon på 0.6g sukker/ml og vi jeg måler opp 5ml i sprøyten for å få 3gram sukker til 500ml øl (6g/liter)
 
Kalkulatoren kan forøvrig også brukes for å beregne sukkerlake dersom du bruker den med "gyle with different OG/FG".

Har prøvd ut dette, og fant ut at en trenger egentlig ikke bruke "gyle with different OG/FG".
Det er bare å legge inn OG og FG på sukkerlaken så vil det bli riktig. Hva OG/FG på ølet er har ingen betydning.
Regner da med at sukkerlake gjærer ut til 1.000.

Ved 20 °C og en OG på 1.050 trengs det 9,1 dl sukkerlake til 60 flasker 0,33 (19,8 liter øl), 15 ml i hver flaske.
Det har ikke noen betydning hvor mye sukkerlake man lager, bare man lager nok.

karbonering.jpg
 
Jeg er på langt nær noen matematiker, men jeg gjør det slik (med ditt eksempel)

Måler opp dobbel dose sukker, 120g, og legger i et litermål. Så fyller jeg opp vann slik at det blir totalt 2dl og koker dette opp. Nå har denne væsken en konsentrasjon på 0.6g sukker/ml og vi jeg måler opp 5ml i sprøyten for å få 3gram sukker til 500ml øl (6g/liter)
Jeg gjør vel omtrent det samme. Bestemmer meg f.eks at jeg skal flaske 20 stk 0.33 flasker og at jeg vil dosere med 10ml pr flaske.
Det blir 2 dl tilsammen.
Så jeg måler opp sukkermengden i et desilitermål først og fyller så opp med vann til 2 dl. Rører det ut og heller over i kokekjel for ett lett kok.
Skal jeg flaske noen 0.5 flasker øker jeg bare dosen til 15 ml.
 
Tilbake
Topp