Finn Berger
Moderator
Har en ferdiggjæret kølsch. 21 liter som har gått ned fra 1.053 til 1.010 = 80% utgjæring. Den har nå en styrke på 5,6%, som er i overkant av hva jeg ønsker. Så har jeg halvannen liter vørter, som jeg fikk fra trub'et. Planen var å koke den opp sammen med halvannen liter vann (eller så mye at det etter et kvarters koking blir 3 liter til sammen). Jeg får da 24 liter.
Skulle jeg bruke sukker til 24 liter kølsch, ville jeg brukt 120 gram (5gr/l).
For det første: Er det greit å bruke vørter til karbonering på denne måten? (Har aldri gjort det før.)
For det andre: Kan jeg regne at sukkerinnholdet i vørteren svarer til (53x 1,5) x 8/10 = 65 gram sukker, og så legge til 55 gram vanlig sukker for å komme opp i 120 gram?
Dessuten: Har hørt noen ytre skepsis til å tynne ut på denne måten, etter endt gjæring. Noen grunner for det?
Skulle jeg bruke sukker til 24 liter kølsch, ville jeg brukt 120 gram (5gr/l).
For det første: Er det greit å bruke vørter til karbonering på denne måten? (Har aldri gjort det før.)
For det andre: Kan jeg regne at sukkerinnholdet i vørteren svarer til (53x 1,5) x 8/10 = 65 gram sukker, og så legge til 55 gram vanlig sukker for å komme opp i 120 gram?
Dessuten: Har hørt noen ytre skepsis til å tynne ut på denne måten, etter endt gjæring. Noen grunner for det?