Om øl i mediene

7 fjell sutrer over at det er priskonkurrranse i markedet, og mener at Vinmonopolets oppgave er å selge dyrest mulig øl?


"Han spør seg om det er Vinmonopolets oppgave å presse ned prisen for forbrukeren.

– Man kan kanskje hevde at Vinmonopolets hovedoppgave og mandat er diametralt motsatt, sier Eikeset."


Vanskelig år for håndverksøl, skylder på polet
 
20190712_162026.jpg
Kanskje ikke overraskende at en øl fra Chablis får mange poeng av en vinekspert...
Fikk lyst til å teste, noen som har smakt denne?
 
Vis vedlegget 41054
Kanskje ikke overraskende at en øl fra Chablis får mange poeng av en vinekspert...
Fikk lyst til å teste, noen som har smakt denne?

Synes det er mange seksere i vinverden. De burde bruke terninger med 20 øyne på.

Off topic. Men det er en ølskrbent i lokalavisen her. Han smaker litt innimellom, jeg har enda til gode med å finne noe i det hele tatt, felles jeg har med vedkommende. Siste anmeldensen jeg leste var en polkjøpt IPA som jeg har smakt selv, Delvis lokalt bryggeri som flasker alt med dertil ræva oksygenkontroll (av det jeg har smakt). IPA'en var klassiks tilfelle av dette. Anmelderen følte at ølet kunne ha godt av mer "modning"..
 
Synes det er mange seksere i vinverden. De burde bruke terninger med 20 øyne på.

Off topic. Men det er en ølskrbent i lokalavisen her. Han smaker litt innimellom, jeg har enda til gode med å finne noe i det hele tatt, felles jeg har med vedkommende. Siste anmeldensen jeg leste var en polkjøpt IPA som jeg har smakt selv, Delvis lokalt bryggeri som flasker alt med dertil ræva oksygenkontroll (av det jeg har smakt). IPA'en var klassiks tilfelle av dette. Anmelderen følte at ølet kunne ha godt av mer "modning"..

Du får be han dekantere og lufte IPAen neste gang
 
Om alle ølbokser i likhet med snusboksene skal identifiseres med nummer og en kort tittel så er det lotto og lett å kjøpe feil. Å ha informasjon om produktet er ganske vesentlig, som forbruker må man vite hva man kjøper. For folk som ikke er så bevandret i ølverdenen vil det å møte en hylle med masse olivengrønne bokse rmed tall på gi lite informasjon. Når man i tillegg struper bryggerienes mulighet til å drive produktopplysning på interweb og facetube så begynner det hele å bære preg av hysteri.
 
Nå blir trolig ikke noe av dette, men det gikk jo greit for de aller aller fleste da det ble slik med tobakksvarer i sin tid. Må fortsatt lese dog.
 
Man skal vel ta sånt på alvor, men jeg har liten tro på at det vil bli virkelighet.

Det er jo den forskjellen på øl og tobakk at et moderat forbruk av øl ikke er skadelig, mens alt forbruk av tobakk ( i alle fall sigaretter) er det. Og skulle en påby nøytral emballasje for øl, er det mange andre produkter som også burde få et sånt påbud. De fleste, kanskje? Jeg tror ikke det er så mange politikere som vil åpne det ballet. Og ikke så mange velgere som ville stemme på dem.
 
Blir vel slik til slutt om slike tåpelige forslag ser livets rett:

depositphotos_115230886-stock-video-aerial-view-of-old-soviet.jpg


De vil bli sett på som klovner de som vil ha det.
 
"Nøytral emballasje på tobakk har vært en suksess, mener innsenderen, som ser for seg at vi får en lignende ordning for alkohol"

Suksess fordi folk ikkje har reagert noko særlig på det? Salget har vel ikkje akkurat stupt etter dette?
Eg kjenner ikkje nokon som har ei spesiell interesse for vanlige sigarettar og snus, annet enn ei "nødvendig" onde(/gode?). Det finst heilt sikkert dei som er interessert i det også, men trur ikkje dei er særlig berørt av det..
Det er vel grunnen til at folk ikkje har brydd seg noko særlig om emballasjen. Synst snusboksane vart meir tiltrekkande med den nye designen forøvrig.

Derimot kjenner eg veldig mange som har både øl, vin og andre alkoholholdige drikkevarer som ei interesse.. Trur i monge tilfeller at å få folk over frå 6-pack med industriøl til 1-2 flasker med glorete etikettar kan føre til lavare forbruk for nokon.
 
Hvis jeg har lyst på ei planke så kjøper jeg ei planke, de ser ikke spes glorete eller fancy ut. Dette gjelder nok for de aller fleste produkter uansett, forskjellen blir tiden man bruker på å finne det produktet man er ute etter.
 
Det er kun de mest motebevisste som lar seg lokke av etiketter. For en time siden kjøpte jeg noen Ink & Dagger, dog ikke pga etiketten.
Dersom det var logo og design som var avgjørende for avhengighetsskapende varer, burde narkotika aldri slått an. Helt rævva innpakning, spør du meg...
 
Tilbake
Topp