Oksygentilførsel på øyemål

Takk skal du ha, men jeg har tenkt at jeg skal greie meg uten det flowmeteret. Bare jeg har en ide om hvordan det skal se ut, så klarer jeg meg greit med øyemål. Jeg er som sagt lite opptatt av å få dette veldig nøyaktig; jeg vil bare ikke holde på helt i blinde, heller.

Hehe. Helt ærlig så synes jeg det er litt rart at du sier nei til å anskaffe deg et helt standard flowmeter til en slikk og ingenting, siden du lurer på dette. Et slikt flowmeter ville iallefall gitt deg en "ballpark", og da hadde du f.eks sluppet (slippet? slippe?) å lure. Det er en minimal oppgradering til o2-oppsettet som gir deg noe bedre kontroll.
 
Sist redigert:
Hehe. Helt ærlig så synes jeg det er litt rart at du sier nei til å anskaffe deg et helt standard flowmeter til en slikk og ingenting, siden du lurer på dette. Et slikt flowmeter ville iallefall gitt deg en "ballpark", og da hadde du f.eks sluppet (slippet? slippe?) å lure. Det er en minimal oppgradering til o2-oppsettet som gir deg noe bedre kontroll.

'Sluppet':).

Ja, jo - jeg syntes det der flowmeteret - ved siden av at det var ubrukelig - var klønete. Nok en dings, og hele oppsettet blei mer tungvint å bruke. Men jeg skjønner vurderinga di:oops:.
 
Hva mener du med petimeteropplegg? Kan du vise til konkrete eksempler på det? Vi kan ikke ha diskusjoner her på denne måten.

Det er greit Finn du spør hvordan det ser ut når andre lufter, er en Dum nok til å svare og tilby å hjelpe blir det skrutinisert. Debatt om boble størrelser, at lufting som anbefalt av vinner i NM og forfatter ikke er godt nok, at om en bruker luftpumpe er det ikke bra nok, en må bruke filter, jeg kan gjerne fortsette med det er bare å lese i denne tråden så ser man eksempler.

Men jeg ser vi ikke kan ha slike diskusjoner, at noen føler det er overveldende når en poster på noe enkelt som eksploderer i detaljer langt utenfor og varsler er ikke noe en kan ha her leser jeg, så da får jeg heller gjøre som mange andre la være å poste her.

Beklager virkelig at jeg har gått over toleransen her.
 
Om man skal ta det på øyemål, er det viktig at de som sammenligner har like brusesteiner. De kommer ofte i 2 og 0,5 micron. Dette endrer boblestørrelsen

Jeg gjør som Miguel og lufter på 0,5L/min, men lufter i 120 sek. Har kalibrert med litermål. Min endrer seg ikke over tid da det er en hospital-grade flaske og måler

Frank Dåstøl / daastoel har laget en god artikkel her
Oksygenering av vørter
 
Har ikke så mye å bidra med, men synes det er fascinerende at slikt tema kan skape så mye debatt.

Selv har jeg alltid regnet oksygenmengde som en av de mindre viktige variablene. Målte og tok tiden en periode, men det har glidd fullstendig ut. Nå bare åpner jeg regulatoren til det bobler svakt og veiver brusestenen litt rundt i karet en stund. Kan ikke si jeg har merket noen negative konsekvenser.
 
Sist redigert:
Det er greit Finn du spør hvordan det ser ut når andre lufter, er en Dum nok til å svare og tilby å hjelpe blir det skrutinisert. Debatt om boble størrelser, at lufting som anbefalt av vinner i NM og forfatter ikke er godt nok, at om en bruker luftpumpe er det ikke bra nok, en må bruke filter, jeg kan gjerne fortsette med det er bare å lese i denne tråden så ser man eksempler.

Men jeg ser vi ikke kan ha slike diskusjoner, at noen føler det er overveldende når en poster på noe enkelt som eksploderer i detaljer langt utenfor og varsler er ikke noe en kan ha her leser jeg, så da får jeg heller gjøre som mange andre la være å poste her.

Beklager virkelig at jeg har gått over toleransen her.
Det er bare slik det er, og ikke noe man må ta personlig. Sett fra utsiden må dette forumet fortone som det reneste galehus, med et nerdenivå som nærmer seg det absurde. Men det er jo litt av sjarmen, da? Nybegynnere blir tatt godt i mot, og de durkdrevne kan krangle om detaljer som neppe har noen betydning for noe. På neste fest er alle gode venner igjen. Jeg har blokkert et par av medlemmene, og det er ganske effektivt om man synes det blir for mye.
 
den eneste forskjellen at flowmetrene man bruker i sykehus er bedre kalibrert

Tja, hvordan mener du at man kan kalibrere en sånn måler?
Det er kun tyngden på kula som bestemmer hvor høyt den vil sveve og dermed hva den vil vise på skalaen.
Det er en veldig enkel måler, men det er mulig at kulene i målere på sykehus har mer konsistent vekt, og at skalaen er trykket på mer riktig.
Å kalibrere dem etter at de er sammensatt er nok ikke mulig, jeg har ihvertfall aldri sett eller hørt at O2-meter har blitt kalibrert.
 
Tja, hvordan mener du at man kan kalibrere en sånn måler?
Det er kun tyngden på kula som bestemmer hvor høyt den vil sveve og dermed hva den vil vise på skalaen.
Det er en veldig enkel måler, men det er mulig at kulene i målere på sykehus har mer konsistent vekt, og at skalaen er trykket på mer riktig.
Å kalibrere dem etter at de er sammensatt er nok ikke mulig, jeg har ihvertfall aldri sett eller hørt at O2-meter har blitt kalibrert.

Med fare for å spore av ytterligere: Ja, den viktigste kalibreringen skjer nok under produksjon, men det bør være mulig å kalibrere influx-ventilen på meteret opp mot vekten av kulen.
Nå tror jeg vi lar akkurat den diskusjonen ligge.
 
Det er greit Finn du spør hvordan det ser ut når andre lufter, er en Dum nok til å svare og tilby å hjelpe blir det skrutinisert. Debatt om boble størrelser, at lufting som anbefalt av vinner i NM og forfatter ikke er godt nok, at om en bruker luftpumpe er det ikke bra nok, en må bruke filter, jeg kan gjerne fortsette med det er bare å lese i denne tråden så ser man eksempler.

Men jeg ser vi ikke kan ha slike diskusjoner, at noen føler det er overveldende når en poster på noe enkelt som eksploderer i detaljer langt utenfor og varsler er ikke noe en kan ha her leser jeg, så da får jeg heller gjøre som mange andre la være å poste her.

Beklager virkelig at jeg har gått over toleransen her.

Det er en del enkle faktafeil i det du skriver, og du må faktisk tåle å bli rettet på. Når noen serverer påstander som er feil, må det korrigeres - ellers kan jo ubefestede sjeler tro det stemmer. Vi har faktisk et ansvar når vi poster, for å ha sjekket at det vi påstår, er riktig.

Ikke alt er enten riktig eller galt. Mye innafor bryggefeltet er omdiskutert. Da gjelder det at vi veit at det vi mener er riktig, faktisk kan diskuteres. Når vi poster diskuterbare meninger skal vi både gjøre oppmerksom på at det vi påstår, kan diskuteres, og vi må tåle å bli motsagt - så lenge det skjer på en saklig måte. Så langt mulig skal vi også oppgi kilder for å belegge det vi påstår.

Noen punkter til det jeg oppfatter at du mener er urimelig behandling ("skrutinering") av deg + et par ting som gjerne kunne vært påpekt ved det du skriver:
  • Boblestørrelse: Mindre bobler gir mer effektiv overføring av oksygen til vørteren enn store bobler fordi mindre bobler har større overflate i forhold til volum enn større bobler. Dette er ikke noe å diskutere, det er et enkelt faktum.
  • Du påstår i svar til Miguel at det ikke står noe i Yeast om at det blir dårligere øl av ikke å få riktig oksygenmengde. Det stemmer ikke. Les s.77 og videre framover, der behovet for oksygen i vørteren er tema.
  • Luftpumpe: Jeg kan ikke se at noen har påstått at det ikke er bra nok, i og for seg. Det er bare det at man må forholde seg til begrensningen på det man kan oppnå med luftpumpe, fordi det i noen tilfeller er mindre enn det som vanligvis oppgis som nødvendig. (Gjenbruk av gjær, brygging av sterkere øl.)
  • Du sier at risting kan gi deg 8 ppm. Men det er bare mulig med små mengder vørter i en stor beholder, f.eks. 1 liter i en 5-liters erlenmeyerkolbe. Rister du en vanlig fylt gjæringsdunk i 5 minutter, er grensa 2,7 ppm, i følge en undersøkelse gjort ved laboratoriet til Wyeast. (Palmer: How to Brew, s.96).
  • En liten misforståelse angående boblestørrelsen på det du kjøper fra BS: De selger med 0,5 micron stein til bruk med rein oksygen. Det gir "små" bobler. Til akvariepumpe må du ha 2 micron, som gir store bobler. Så du har et utstyr som gir små bobler. (Men med for stor gjennomstrømming blir de antakelig fort til større bobler.)
  • Du har misforstått dette med å ta starteren av røreren før den er gått ferdig: Du snakker om 36 og 24 timer. Det er vanlige tidsrammer for total utgjæring. Palmers råd går ut på å ta den av i det halvparten av den tida er gått. Det er ganske viktig å ikke misforstå det.
  • Du sier at gjæren trenger oksygen for å formere seg. Det gjør den strengt tatt ikke.
I hovedsak er jeg jo enig med deg. Har du nok god gjær trenger du antakelig i de fleste tilfellene ikke å bekymre deg så mye om å få gitt nok oksygen, og jeg kan ikke se at noen har motsagt deg på det. At noen er uenig med deg i enkelte detaljer, og sier fra om det, eller påpeker konkrete feil i det du skriver, er sånt som er en del av vanlig diskusjonspraksis, og det er ingen grunn til å ta det ille opp så lenge det blir gjort på en saklig måte. Og jeg kan ikke se at noen har vært usaklige her.
 
men det bør være mulig å kalibrere influx-ventilen på meteret opp mot vekten av kulen.

Nope. Hvis vekten på kula er feil, har det ingen hensikt å justere flowen inn, det blir ikke mer riktig av det.
En viss mengde gjennomstrømming skal løfte kula til en viss høyde, da er det kun vekten som betyr noe.
Men enig, nå lar vi dette ligge.
 
Har ikke så mye å bidra med, men synes det er fascinerende at slikt tema kan skape så mye debatt.

Selv har jeg alltid regnet oksygenmengde som en av de mindre viktige variablene. Målte og tok tiden en periode, men det har glidd fullstendig ut. Nå bare åpner jeg regulatoren til det bobler svakt og veiver brusestenen litt rundt i karet en stund. Kan ikke si jeg har merket noen negative konsekvenser.

Den enkle forklaringen er at ting er/blir misforstått. Og så skapes det en egendynamikk. Helt unødvendig - gitt en perfekt verden. Alt jeg var ute etter var en enkel beskrivelse fra en som hadde styring på denne 1l/min-flowen, fordi jeg vil ha sånn noenlunde snøring på hvor mye jeg tilfører.

Praksisen din funker selvfølgelig greit fordi du alltid har masse frisk gjær. Antakelig hadde det gjort samme nytten om du hadde pustet forsiktig ned i karet og fortalt gjæren hvor stor pris du satte på at de hadde tatt på seg å gjøre denne jobben for deg:).

Men forøvrig: Det ville da være en trist verden hvis vi ikke var i stand til å hive oss engasjert inn i nerdete diskusjoner om mindre viktige detaljer. Og jeg tror faktisk det kan komme mye god kunnskap ut av leitinga etter faktaargumenter i sånne diskusjoner. (Snakker av egen erfaring:).)
 
Sist redigert:
Virker som nesten alle tilfører oksygen til vørter på nesten samme måte, med bare små variasjoner basert på magefølelser..

Vil derfor nevne at jeg så noe interessant i en gruppe på Facebook for litt siden (Brewtools User Group).
Der var en som hadde satt en brusestein i et T-stykke med glass, og dermed tilfører oksygen mens han pumper vørter til gjæringskar..
Innser selvsagt at dette ikke nødvendigvis øker nøyaktighet på noen måte, men med en lang slange kan man øke til veldig lang kontakttid, og derved sikre (sannsynligvis) at vørteren får mer oppløst oksygen. Samtidig tar man bort en handling som medfører risiko for infeksjon.

Jeg sitter ikke med mulighet for å finne dette innlegget akkurat nå, men kan gjøre det senere om det er interesse for det..?
Han som viste dette hadde kjøpt delene på nettet. Delene var laget for dette formålet - og det hadde, visstnok, ikke kostet en fot og en arm.

Vet ikke om dette er veien å gå - men jeg skal sette meg litt bedre inn i det før jeg bestemmer meg for om dette er noe som jeg vil investere i.
 
Virker som nesten alle tilfører oksygen til vørter på nesten samme måte, med bare små variasjoner basert på magefølelser..

Vil derfor nevne at jeg så noe interessant i en gruppe på Facebook for litt siden (Brewtools User Group).
Der var en som hadde satt en brusestein i et T-stykke med glass, og dermed tilfører oksygen mens han pumper vørter til gjæringskar..
Innser selvsagt at dette ikke nødvendigvis øker nøyaktighet på noen måte, men med en lang slange kan man øke til veldig lang kontakttid, og derved sikre (sannsynligvis) at vørteren får mer oppløst oksygen. Samtidig tar man bort en handling som medfører risiko for infeksjon.

Jeg sitter ikke med mulighet for å finne dette innlegget akkurat nå, men kan gjøre det senere om det er interesse for det..?
Han som viste dette hadde kjøpt delene på nettet. Delene var laget for dette formålet - og det hadde, visstnok, ikke kostet en fot og en arm.

Vet ikke om dette er veien å gå - men jeg skal sette meg litt bedre inn i det før jeg bestemmer meg for om dette er noe som jeg vil investere i.

Mange måter å gjøre det på, inline oksygenering baserer seg vel mer på resten av oppsettet man har. Selv har jeg aldri følt noe behov for det fordi jeg prøver å ha et enklest men så arbeidsbesparende oppsett som mulig og ha minst mulig å vaske. Noen har andre behov enn andre ut fra oppsett og ønske.

Det koster en slikk og ingenting på ebay/ali forøvrig. T-stykke og stein med gjenger f.eks, og så nippler/hurtigkoblinger/TC til slangene som går inn/ut.
 
Det er en del enkle faktafeil i det du skriver, og du må faktisk tåle å bli rettet på. Når noen serverer påstander som er feil, må det korrigeres - ellers kan jo ubefestede sjeler tro det stemmer. Vi har faktisk et ansvar når vi poster, for å ha sjekket at det vi påstår, er riktig.

Ikke alt er enten riktig eller galt. Mye innafor bryggefeltet er omdiskutert. Da gjelder det at vi veit at det vi mener er riktig, faktisk kan diskuteres. Når vi poster diskuterbare meninger skal vi både gjøre oppmerksom på at det vi påstår, kan diskuteres, og vi må tåle å bli motsagt - så lenge det skjer på en saklig måte. Så langt mulig skal vi også oppgi kilder for å belegge det vi påstår.

Noen punkter til det jeg oppfatter at du mener er urimelig behandling ("skrutinering") av deg + et par ting som gjerne kunne vært påpekt ved det du skriver:
  • Boblestørrelse: Mindre bobler gir mer effektiv overføring av oksygen til vørteren enn store bobler fordi mindre bobler har større overflate i forhold til volum enn større bobler. Dette er ikke noe å diskutere, det er et enkelt faktum.
  • Du påstår i svar til Miguel at det ikke står noe i Yeast om at det blir dårligere øl av ikke å få riktig oksygenmengde. Det stemmer ikke. Les s.77 og videre framover, der behovet for oksygen i vørteren er tema.
  • Luftpumpe: Jeg kan ikke se at noen har påstått at det ikke er bra nok, i og for seg. Det er bare det at man må forholde seg til begrensningen på det man kan oppnå med luftpumpe, fordi det i noen tilfeller er mindre enn det som vanligvis oppgis som nødvendig. (Gjenbruk av gjær, brygging av sterkere øl.)
  • Du sier at risting kan gi deg 8 ppm. Men det er bare mulig med små mengder vørter i en stor beholder, f.eks. 1 liter i en 5-liters erlenmeyerkolbe. Rister du en vanlig fylt gjæringsdunk i 5 minutter, er grensa 2,7 ppm, i følge en undersøkelse gjort ved laboratoriet til Wyeast. (Palmer: How to Brew, s.96).
  • En liten misforståelse angående boblestørrelsen på det du kjøper fra BS: De selger med 0,5 micron stein til bruk med rein oksygen. Det gir "små" bobler. Til akvariepumpe må du ha 2 micron, som gir store bobler. Så du har et utstyr som gir små bobler. (Men med for stor gjennomstrømming blir de antakelig fort til større bobler.)
  • Du har misforstått dette med å ta starteren av røreren før den er gått ferdig: Du snakker om 36 og 24 timer. Det er vanlige tidsrammer for total utgjæring. Palmers råd går ut på å ta den av i det halvparten av den tida er gått. Det er ganske viktig å ikke misforstå det.
  • Du sier at gjæren trenger oksygen for å formere seg. Det gjør den strengt tatt ikke.
I hovedsak er jeg jo enig med deg. Har du nok god gjær trenger du antakelig i de fleste tilfellene ikke å bekymre deg så mye om å få gitt nok oksygen, og jeg kan ikke se at noen har motsagt deg på det. At noen er uenig med deg i enkelte detaljer, og sier fra om det, eller påpeker konkrete feil i det du skriver, er sånt som er en del av vanlig diskusjonspraksis, og det er ingen grunn til å ta det ille opp så lenge det blir gjort på en saklig måte. Og jeg kan ikke se at noen har vært usaklige her.

Ingen problemer med å få rettet feil jeg det lærer en mye av.

Her er fakta fra Wyeast:

Oksygenering med kraftig risting i 45 sekunder gir 8ppm O2 i 5 gallon batch
Oksygenering med akvariepumpe i 5 minutter gir 8ppm i 5 gallon batch
Oksygenering med fin stein og ren O2 i 1 minutt gir 12ppm med synlige bobler i 5 gallon batch
Det er umulig å få mer enn 8ppm med O2 ved å bruke luft (risting/pumpe)

Dette er ihht Wyeast helt innenfor, det er altså bra nok og det er egentlig oppsummert hva en trenger av informasjon om temaet på hele tråden.

Poenget mitt er ikke retting av feil, men ærlig talt hva prøver en å få til her inne? Hvorfor komplisere 4 linjer så mye?

Punktene dine

1. Vel, dersom du slipper ut 1 liter per minutt gjennom en 0,5 micron stein ser du tydelig boblene, dersom du bruker samme stein og knapt ser boblene må du justere ned volumet med gass fra 1 lpm til ca. 0,3 lpm. Altså bittesmå bobler med masse overflate har betydelig mye mindre volum. Ergo om en vil diskutere dette kan jeg si du tar feil. Større flow = større volum det er ufattelig enkel matte som viser det overføres mye mer med større volum enn mindre volum. Joda dersom du har samme flow (volum) med gass i mindre bobler har du helt rett da overføres mer i små enn store. Men da må du ha betydelig mye flere steiner eller større overflate og finere overflate for å få dette til. Det er fakta, en trenger et visst volum for å påvirke et annet volum, enkel logikk egentlig. Det er som om en tømmer 0,3 liter 60% sprit i et 10 liter spann (små, lite flow) eller 1 liter (større, mer flow)

2. Det står absolutt ingenting om mindre O2 påvirker smaken, jeg har lest opp, ned og i mente. Det viser grafer at forskjellen på ppm gir lengre gjæringstid, og store forskjeller gir forskjellig FG (Når de pitcher samme mengde gjær) som nevnt pitcher du nok gjær er det 100% unødvendig å tilsette O2. Problemet er om en tilsetter for lite gjær må en ha O2 for det er da gjæren kan formere seg fort nok slik at den klarer å produsere nok alkohol før den gir opp.

3. Du skrev at ved bruk av luftpumpe måtte en få tak i filter, en skrev det var ufattelig lang tid å tilsette, og helt usikkert på om det ble nok, hvor lang tid var helt usikkert, det var helt opp til vørteren, OG m.m. Vel fakta er Wyeast sier 5 minutter med akvariepumpe er 8ppm i 5 gallon batch, som er det gyldne nummeret her. Det er også umulig å få mer O2 enn 8ppm med denne metoden sier de. Det er helt topp til enhver øl utafra styrke, gjenbruk av gjær og hva har vi. Det regnes ut i starteren slik den blir riktig. Siden Wyeast påpeker dette faktisk er bra nok er dette faktisk riktig.

4. Wyeats sier 45 sekunder med risting gir 8ppm, utklipp fra informasjon fra dem under
"Approximately how long do you have to shake a 5 gallon (19L) carboy to get oxygen saturation (8 ppm)?
45 seconds of vigorous shaking."

5. Til Akvariepumpe har jeg brukt samme stein som O2 steinen det fungerer helt topp det, så du må ikke ha 2 micron, uansett er vanlig stein i 5 minutt godt nok ihht Wyeast.

6. Gjæren formerer seg fort så lenge den har O2, når den går tom for O2 bremser den å formere seg og starter å produsere alkohol. Å bruke magnet rører er det anbefalt å kjøre 18 - 36 timer. DET kommer an på gjæren, hvor lenge den har vært lagret osv. En slurry fra topphøst som er helt fersk trenger veldig kort tid mens en 1214 eller en 1388 som er kjente trege startere trenger lengre tid. Samme gjelder selvsagt en gjær som er eldre. Det ser en jo lett på en smack pack, er det kort tid til den blåser seg opp blir det kort tid på rører, tar det lang tid trenger den mer tid. Jeg tar utgangspunkt i 24 timer, men en 1028 jeg startet i går må nok kjøre lengre. Derfor tar jeg ut noen små prøver selvsagt som jeg teller. Når den begynner bremser på å formere seg (celle telling) er starteren klar. Denne regner jeg med ender på omtrent 26-30 timer faktisk, men det vil tiden vise. Palmers råd er vel og bra dersom en ikke teller, men et utgangspunkt på 24 timer er slett ikke dumt i de fleste tilfeller.

7. Du her helt rett den trenger ikke gjær for å formere seg, men uten går det betydelig mye senere. Du kan prøve å sette en starter uten risting, uten magnet rører som bare står stille samtidig med en nøyaktig like stor med magnet rører. Stopp etter 24 timer og se hvilken som har mest gjær, det viser hva oksygen tilførsel gir. Hvis en vil kverulere på dette kan en selvsagt sette en starter kun eksponert for CO2 og en med ren O2 i headspace og se på forskjellen. Så ja du har rett den formerer seg okke som, den gjør det bare mye senere. Det ser en også eksempler på i Yeast boken på grafene som viser Yeast propagation. Skal ikke påberope meg fasitsvar men når min magnetrører sviktet og jeg satt en starter hvor jeg ristet i ny og ne kunne jeg tydelig måle forskjellen i celle telling. Det spennende var å måle celle telling etter risting så etter en time og rett etter risting igjen. Det viste i min telling at jo lengre tid etter risting jo tregere gikk formeringen, men blomstret opp igjen med ny risting.

Poenget mitt alt dette er 100% unødvendig informasjon som overvelder de aller fleste, som skremmer nykommere til å tro ølbrygging er komplisert og vanskelig. Det er det ikke, det er lett å lage god øl. Derfor foreslo jeg "ølnerd" tag på tråder som skal gå så langt utpå som overhodet mulig for å la dem som vil nerde om temaet ned til micro nivå kan utfolde seg under advarselen "dette er egentlig ikke nødvendig"
 
Her er fakta fra Wyeast:

Oksygenering med kraftig risting i 45 sekunder gir 8ppm O2 i 5 gallon batch
Oksygenering med akvariepumpe i 5 minutter gir 8ppm i 5 gallon batch
Oksygenering med fin stein og ren O2 i 1 minutt gir 12ppm med synlige bobler i 5 gallon batch
Det er umulig å få mer enn 8ppm med O2 ved å bruke luft (risting/pumpe)

Jeg er på ferie, og har ikke boken Yeast foran meg, men om jeg husker rett samsvarer dette dårlig med det som står skrevet der. Den er forøvrig skrevet av blant annet Chris White, grunnleggeren av White labs. Husker jeg rett gir risting under halvparten av mengden oppgitt over. Det står også over at det er umulig å få mer enn 8ppm med O2 ved å brukte luft (risting/pumpe). Da finner jeg det rart at man klarer å oppnå 8ppm allerede etter 45 sekunders risting. Men, hva vet jeg.

3. Du skrev at ved bruk av luftpumpe måtte en få tak i filter, en skrev det var ufattelig lang tid å tilsette, og helt usikkert på om det ble nok, hvor lang tid var helt usikkert, det var helt opp til vørteren, OG m.m. Vel fakta er Wyeast sier 5 minutter med akvariepumpe er 8ppm i 5 gallon batch, som er det gyldne nummeret her. Det er også umulig å få mer O2 enn 8ppm med denne metoden sier de. Det er helt topp til enhver øl utafra styrke, gjenbruk av gjær og hva har vi. Det regnes ut i starteren slik den blir riktig. Siden Wyeast påpeker dette faktisk er bra nok er dette faktisk riktig.

Er det mitt innlegg du sikter til? Når du refererer til andres påstander slik synes jeg det er fint om du legger ved en referanse slik at vi vet hvilke innlegg du faktisk refererer til. Om det er mitt innlegg du sikter til så har jeg aldri tatt ordet "ufattelig" i min 'munn'. Jeg stilte et spørsmål om det var mulig å få 8ppm med luftpumpe (fordi jeg ikke vet svaret på dette). Dette var aldri skrevet som en påstand om at det ikke var mulig. Jeg synes du bør være litt mer ryddig i måten du refererer til andres påstander og argumenter på, og forsiktig med å vri på disse og formulere de på en måte som ikke reflekterer hva som faktisk ble sagt/skrevet.

Her er forøvrig link til mitt innlegg:

Oksygentilførsel på øyemål

Noe mer kommer ikke jeg til å tilføye i denne 'diskusjonen'.
 
En kar som har testa og målt litt:

Oksygenering av vørter

Interessant at han får 15-20 ppm ved 1l/min i ett minutt. Det er jo rikelig, og sier antakelig noe om at det ikke skal veldig mye slomsing til for å komme opp i mengder som begynner å ligne på "for mye". Jeg merker meg dette: "De fleste skriver at hjemmebryggere ikke klarer å tilføre for mye oksygen. Jeg vil heller være være litt måteholden og finne en balansegang her også."

Videre var teksten han gjengir fra Lallemands Clayton Cone interessant. Der fikk jeg noe jeg har lett etter, nemlig den sukkerprosenten som er grensa for å koble inn/ut Crabtree-effekten, nemlig 0,2%. Men så sier han noe som vel er rart: "Your starter culture will have a much higher level of sugar. You will produce some cell mass but mostly alcohol and CO2 no matter how much air you add by stirrer or bubbles." Vi får jo bevislig ganske god vekstrate på en starter; 160 milliarder celler pr. liter med OG 1.040, i følge Braukaiser. Det er da mer enn "some"?
 
Sist redigert:
Interessant at han får 15-20 ppm ved 1l/min i ett minutt. Det er jo rikelig, og sier antakelig noe om at det ikke skal veldig mye slomsing til for å komme opp i mengder som begynner å ligne på "for mye". Jeg merker meg dette: "De fleste skriver at hjemmebryggere ikke klarer å tilføre for mye oksygen. Jeg vil heller være være litt måteholden og finne en balansegang her også."

Videre var teksten han gjengir fra Lallemands Clayton Cone interessant. Der fikk jeg noe jeg har lett etter, nemlig den sukkerprosenten som er grensa for å koble inn/ut Crabtree-effekten, nemlig 0,2%. Men så sier han noe som vel er rart: "Your starter culture will have a much higher level of sugar. You will produce some cell mass but mostly alcohol and CO2 no matter how much air you add by stirrer or bubbles." Vi får jo bevislig ganske god vekstrate på en starter; 160 milliarder celler pr. liter med OG 1.040, i følge Braukaiser. Det er da mer enn "some"?

Ja, det var veldig rart. Men han sammenlignar vel kanskje med måten dei dyrkar opp gjær på? Veit ikkje.. Det blir jo mykje volum med øl i forhold til volum gjær, om du forstår kva eg tenker.. Veit ikkje, over mitt haud :p
 
Ingen problemer med å få rettet feil jeg det lærer en mye av.

Her er fakta fra Wyeast:

Oksygenering med kraftig risting i 45 sekunder gir 8ppm O2 i 5 gallon batch
Oksygenering med akvariepumpe i 5 minutter gir 8ppm i 5 gallon batch
Oksygenering med fin stein og ren O2 i 1 minutt gir 12ppm med synlige bobler i 5 gallon batch
Det er umulig å få mer enn 8ppm med O2 ved å bruke luft (risting/pumpe)

Dette er ihht Wyeast helt innenfor, det er altså bra nok og det er egentlig oppsummert hva en trenger av informasjon om temaet på hele tråden.

Poenget mitt er ikke retting av feil, men ærlig talt hva prøver en å få til her inne? Hvorfor komplisere 4 linjer så mye?

Punktene dine

1. Vel, dersom du slipper ut 1 liter per minutt gjennom en 0,5 micron stein ser du tydelig boblene, dersom du bruker samme stein og knapt ser boblene må du justere ned volumet med gass fra 1 lpm til ca. 0,3 lpm. Altså bittesmå bobler med masse overflate har betydelig mye mindre volum. Ergo om en vil diskutere dette kan jeg si du tar feil. Større flow = større volum det er ufattelig enkel matte som viser det overføres mye mer med større volum enn mindre volum. Joda dersom du har samme flow (volum) med gass i mindre bobler har du helt rett da overføres mer i små enn store. Men da må du ha betydelig mye flere steiner eller større overflate og finere overflate for å få dette til. Det er fakta, en trenger et visst volum for å påvirke et annet volum, enkel logikk egentlig. Det er som om en tømmer 0,3 liter 60% sprit i et 10 liter spann (små, lite flow) eller 1 liter (større, mer flow)

2. Det står absolutt ingenting om mindre O2 påvirker smaken, jeg har lest opp, ned og i mente. Det viser grafer at forskjellen på ppm gir lengre gjæringstid, og store forskjeller gir forskjellig FG (Når de pitcher samme mengde gjær) som nevnt pitcher du nok gjær er det 100% unødvendig å tilsette O2. Problemet er om en tilsetter for lite gjær må en ha O2 for det er da gjæren kan formere seg fort nok slik at den klarer å produsere nok alkohol før den gir opp.

3. Du skrev at ved bruk av luftpumpe måtte en få tak i filter, en skrev det var ufattelig lang tid å tilsette, og helt usikkert på om det ble nok, hvor lang tid var helt usikkert, det var helt opp til vørteren, OG m.m. Vel fakta er Wyeast sier 5 minutter med akvariepumpe er 8ppm i 5 gallon batch, som er det gyldne nummeret her. Det er også umulig å få mer O2 enn 8ppm med denne metoden sier de. Det er helt topp til enhver øl utafra styrke, gjenbruk av gjær og hva har vi. Det regnes ut i starteren slik den blir riktig. Siden Wyeast påpeker dette faktisk er bra nok er dette faktisk riktig.

4. Wyeats sier 45 sekunder med risting gir 8ppm, utklipp fra informasjon fra dem under
"Approximately how long do you have to shake a 5 gallon (19L) carboy to get oxygen saturation (8 ppm)?
45 seconds of vigorous shaking."

5. Til Akvariepumpe har jeg brukt samme stein som O2 steinen det fungerer helt topp det, så du må ikke ha 2 micron, uansett er vanlig stein i 5 minutt godt nok ihht Wyeast.

6. Gjæren formerer seg fort så lenge den har O2, når den går tom for O2 bremser den å formere seg og starter å produsere alkohol. Å bruke magnet rører er det anbefalt å kjøre 18 - 36 timer. DET kommer an på gjæren, hvor lenge den har vært lagret osv. En slurry fra topphøst som er helt fersk trenger veldig kort tid mens en 1214 eller en 1388 som er kjente trege startere trenger lengre tid. Samme gjelder selvsagt en gjær som er eldre. Det ser en jo lett på en smack pack, er det kort tid til den blåser seg opp blir det kort tid på rører, tar det lang tid trenger den mer tid. Jeg tar utgangspunkt i 24 timer, men en 1028 jeg startet i går må nok kjøre lengre. Derfor tar jeg ut noen små prøver selvsagt som jeg teller. Når den begynner bremser på å formere seg (celle telling) er starteren klar. Denne regner jeg med ender på omtrent 26-30 timer faktisk, men det vil tiden vise. Palmers råd er vel og bra dersom en ikke teller, men et utgangspunkt på 24 timer er slett ikke dumt i de fleste tilfeller.

7. Du her helt rett den trenger ikke gjær for å formere seg, men uten går det betydelig mye senere. Du kan prøve å sette en starter uten risting, uten magnet rører som bare står stille samtidig med en nøyaktig like stor med magnet rører. Stopp etter 24 timer og se hvilken som har mest gjær, det viser hva oksygen tilførsel gir. Hvis en vil kverulere på dette kan en selvsagt sette en starter kun eksponert for CO2 og en med ren O2 i headspace og se på forskjellen. Så ja du har rett den formerer seg okke som, den gjør det bare mye senere. Det ser en også eksempler på i Yeast boken på grafene som viser Yeast propagation. Skal ikke påberope meg fasitsvar men når min magnetrører sviktet og jeg satt en starter hvor jeg ristet i ny og ne kunne jeg tydelig måle forskjellen i celle telling. Det spennende var å måle celle telling etter risting så etter en time og rett etter risting igjen. Det viste i min telling at jo lengre tid etter risting jo tregere gikk formeringen, men blomstret opp igjen med ny risting.

Poenget mitt alt dette er 100% unødvendig informasjon som overvelder de aller fleste, som skremmer nykommere til å tro ølbrygging er komplisert og vanskelig. Det er det ikke, det er lett å lage god øl. Derfor foreslo jeg "ølnerd" tag på tråder som skal gå så langt utpå som overhodet mulig for å la dem som vil nerde om temaet ned til micro nivå kan utfolde seg under advarselen "dette er egentlig ikke nødvendig"

I følge den tabellen som står i How to Brew, får du 8 ppm ved risting av små volumer i en stor beholder i ett minutt, mens du bare får 2,7 ppm ved risting av et større volum i 5 min. Disse tallene er tatt fra den undersøkelsen som Wyeast har tatt de tallene de har lagt ut, fra. Wyeast har rett og slett overforenklet, og kommet galt ut. Det er i alle fall den eneste forklaringen jeg kan komme på. Jeg har aldri sett noe annet sted at du skal klare 8 ppm gjennom risting av et vanlig brygg i en vanlig dunk.
Det du sier til pkt 1. skjønner jeg rett og slett ikke. Hva er det du er uenig i? Jeg har sagt at små bobler har større overflate i forhold til volum enn større bobler, og følgelig bringer mer av oksygenet i kontakt med vørteren. Det er et enkelt faktum, noe jeg regner med at du også veit.

Yeast, s.77-78: "Lack of dissolved oxygen causes many fermentation problems, ... and off-flavors are often the result of too little oxygen." (Tror jeg har sitert dette allerede.)

Akvariepumpe kan gi 8ppm, og det har alle vært enige om hele tida. Hvor lang tid det tar å oppnå det, vil du finne mange svar på, og jeg aner ikke hva som er riktig. (Frank Daastøl har testet, og fikk 6 ppm etter 10 min med det utstyret han brukte. Oksygenering av vørter ) 8 ppm er imidlertid ikke nok dersom du skal brygge sterkere øl, som du påstår. (Yeast s. 78).

Gjæren formerer seg ikke i den første fasen etter at den er tilsatt til vørteren (tilpasningsfasen/"lag phase") så lenge den er opptatt med å ta til seg oksygen og bruke det til å ruste opp celleveggene sine. Formeringen under et vanlig gjæringsforløp skjer anaerobt, etter stormgjæringen etter at tilpasningsfasen er over, og er ganske effektiv. Når enten sukkeret eller forrådet av steroler og lipider nærmer seg en kritisk grense, går gjæren over til å forberede seg på å gå i hi, og slutter å formere seg. Har den fått for lite oksygen i starten, slik at forrådet av steroler tar slutt før alt sukkeret er spist opp, vil vi få dårlig utgjæring/modning, med dertil hørende usmaker. (Her har du en ganske grei framstilling av dette, fra Chris White: The Yeast Life Cycle with Chris White - BeerSmith Podcast #190 | Home Brewing Beer Blog by BeerSmith™)

Gjæren formerer seg mer effektivt om vi hele tida gir den oksygen, som vi prøver å få til på en starter. Ingen som har påstått noe annet. (Mekanismene bak dette har jeg ikke greidd å finne ut av.) Det du skriver om tider på starter, skjønner jeg ikke helt. Men skal du ta den av før den er utgjæret, slik Palmer og gutta fra Imperial Yeast sier er temmelig viktig, kan du ikke la den spinne i 24 til 36 timer, siden det er den tida full utgjæring vanligvis tar. (Tida kan variere mye, og det er en grunn til at jeg ikke er helt lykkelig med å bruke tid som mål her.)

Jeg begriper ikke hva som er galt med mer kunnskap. Alt det jeg har skrevet i denne posten her, er sånt som hjelper en brygger til å forstå det han/hun driver med, bedre. Du trenger ikke kunne eller forstå dette for å brygge øl, det er riktig. En god bruksanvisning er i og for seg nok, og brygging kan være veldig enkelt. Min bryggeprosess er faktisk veldig enkel - mye enklere en de flestes, antakelig. Men kunnskap gir deg mer kontroll. Det er forskjell på å gjøre noe fordi du har lært at sånn skal det være - det er modellen fra tradisjonsbrygginga - og å gjøre det samme fordi du har skjønt hvorfor det funker.

At denne tråden blei slik, kan du få lov til å ta ansvaret for. Vi må faktisk ha lov til å arrestere faktiske feil. Når du krangler på enkle ting som boblestørrelse, og på hva som faktisk står i en tekst du sjøl kan lese, må det bli mye tull.

Denne diskusjonen er avsluttet for min del. Dette gidder jeg ikke bruke mer tid på.
 
Ja, det var veldig rart. Men han sammenlignar vel kanskje med måten dei dyrkar opp gjær på? Veit ikkje.. Det blir jo mykje volum med øl i forhold til volum gjær, om du forstår kva eg tenker.. Veit ikkje, over mitt haud :p

Gjæren får veldig mye mer energi ut av sukkeret når den respirerer (bruker oksygen) enn når den fermenterer sukkeret, og kan sikkert da også formere seg mer effektivt. (Det er jo det der alt levende har en tendens til å bruke det meste av energien sin på:p.) Men jeg skulle gjerne visst hvor mye høyere vekstraten er - av rein nysgjerrighet, bare. Siden han uttaler seg såpass nedlatende om den virksomheten vi driver, mener jeg:).
 
Tilbake
Topp