Det er en del enkle faktafeil i det du skriver, og du må faktisk tåle å bli rettet på. Når noen serverer påstander som er feil, må det korrigeres - ellers kan jo ubefestede sjeler tro det stemmer. Vi har faktisk et ansvar når vi poster, for å ha sjekket at det vi påstår, er riktig.
Ikke alt er enten riktig eller galt. Mye innafor bryggefeltet er omdiskutert. Da gjelder det at vi veit at det
vi mener er riktig, faktisk kan diskuteres. Når vi poster diskuterbare meninger skal vi både gjøre oppmerksom på at det vi påstår, kan diskuteres, og vi må tåle å bli motsagt - så lenge det skjer på en saklig måte. Så langt mulig skal vi også oppgi kilder for å belegge det vi påstår.
Noen punkter til det jeg oppfatter at du mener er urimelig behandling ("skrutinering") av deg + et par ting som gjerne kunne vært påpekt ved det du skriver:
- Boblestørrelse: Mindre bobler gir mer effektiv overføring av oksygen til vørteren enn store bobler fordi mindre bobler har større overflate i forhold til volum enn større bobler. Dette er ikke noe å diskutere, det er et enkelt faktum.
- Du påstår i svar til Miguel at det ikke står noe i Yeast om at det blir dårligere øl av ikke å få riktig oksygenmengde. Det stemmer ikke. Les s.77 og videre framover, der behovet for oksygen i vørteren er tema.
- Luftpumpe: Jeg kan ikke se at noen har påstått at det ikke er bra nok, i og for seg. Det er bare det at man må forholde seg til begrensningen på det man kan oppnå med luftpumpe, fordi det i noen tilfeller er mindre enn det som vanligvis oppgis som nødvendig. (Gjenbruk av gjær, brygging av sterkere øl.)
- Du sier at risting kan gi deg 8 ppm. Men det er bare mulig med små mengder vørter i en stor beholder, f.eks. 1 liter i en 5-liters erlenmeyerkolbe. Rister du en vanlig fylt gjæringsdunk i 5 minutter, er grensa 2,7 ppm, i følge en undersøkelse gjort ved laboratoriet til Wyeast. (Palmer: How to Brew, s.96).
- En liten misforståelse angående boblestørrelsen på det du kjøper fra BS: De selger med 0,5 micron stein til bruk med rein oksygen. Det gir "små" bobler. Til akvariepumpe må du ha 2 micron, som gir store bobler. Så du har et utstyr som gir små bobler. (Men med for stor gjennomstrømming blir de antakelig fort til større bobler.)
- Du har misforstått dette med å ta starteren av røreren før den er gått ferdig: Du snakker om 36 og 24 timer. Det er vanlige tidsrammer for total utgjæring. Palmers råd går ut på å ta den av i det halvparten av den tida er gått. Det er ganske viktig å ikke misforstå det.
- Du sier at gjæren trenger oksygen for å formere seg. Det gjør den strengt tatt ikke.
I hovedsak er jeg jo enig med deg. Har du nok god gjær trenger du antakelig i de fleste tilfellene ikke å bekymre deg så mye om å få gitt nok oksygen, og jeg kan ikke se at noen har motsagt deg på det. At noen er uenig med deg i enkelte detaljer, og sier fra om det, eller påpeker konkrete feil i det du skriver, er sånt som er en del av vanlig diskusjonspraksis, og det er ingen grunn til å ta det ille opp så lenge det blir gjort på en saklig måte. Og jeg kan ikke se at noen har vært usaklige her.
Ingen problemer med å få rettet feil jeg det lærer en mye av.
Her er fakta fra Wyeast:
Oksygenering med kraftig risting i 45 sekunder gir 8ppm O2 i 5 gallon batch
Oksygenering med akvariepumpe i 5 minutter gir 8ppm i 5 gallon batch
Oksygenering med fin stein og ren O2 i 1 minutt gir 12ppm med synlige bobler i 5 gallon batch
Det er umulig å få mer enn 8ppm med O2 ved å bruke luft (risting/pumpe)
Dette er ihht Wyeast helt innenfor, det er altså bra nok og det er egentlig oppsummert hva en trenger av informasjon om temaet på hele tråden.
Poenget mitt er ikke retting av feil, men ærlig talt hva prøver en å få til her inne? Hvorfor komplisere 4 linjer så mye?
Punktene dine
1. Vel, dersom du slipper ut 1 liter per minutt gjennom en 0,5 micron stein ser du tydelig boblene, dersom du bruker samme stein og knapt ser boblene må du justere ned volumet med gass fra 1 lpm til ca. 0,3 lpm. Altså bittesmå bobler med masse overflate har betydelig mye mindre volum. Ergo om en vil diskutere dette kan jeg si du tar feil. Større flow = større volum det er ufattelig enkel matte som viser det overføres mye mer med større volum enn mindre volum. Joda dersom du har samme flow (volum) med gass i mindre bobler har du helt rett da overføres mer i små enn store. Men da må du ha betydelig mye flere steiner eller større overflate og finere overflate for å få dette til. Det er fakta, en trenger et visst volum for å påvirke et annet volum, enkel logikk egentlig. Det er som om en tømmer 0,3 liter 60% sprit i et 10 liter spann (små, lite flow) eller 1 liter (større, mer flow)
2. Det står absolutt ingenting om mindre O2 påvirker smaken, jeg har lest opp, ned og i mente. Det viser grafer at forskjellen på ppm gir lengre gjæringstid, og store forskjeller gir forskjellig FG (Når de pitcher samme mengde gjær) som nevnt pitcher du nok gjær er det 100% unødvendig å tilsette O2. Problemet er om en tilsetter for lite gjær må en ha O2 for det er da gjæren kan formere seg fort nok slik at den klarer å produsere nok alkohol før den gir opp.
3. Du skrev at ved bruk av luftpumpe måtte en få tak i filter, en skrev det var ufattelig lang tid å tilsette, og helt usikkert på om det ble nok, hvor lang tid var helt usikkert, det var helt opp til vørteren, OG m.m. Vel fakta er Wyeast sier 5 minutter med akvariepumpe er 8ppm i 5 gallon batch, som er det gyldne nummeret her. Det er også umulig å få mer O2 enn 8ppm med denne metoden sier de. Det er helt topp til enhver øl utafra styrke, gjenbruk av gjær og hva har vi. Det regnes ut i starteren slik den blir riktig. Siden Wyeast påpeker dette faktisk er bra nok er dette faktisk riktig.
4. Wyeats sier 45 sekunder med risting gir 8ppm, utklipp fra informasjon fra dem under
"
Approximately how long do you have to shake a 5 gallon (19L) carboy to get oxygen saturation (8 ppm)?
45 seconds of vigorous shaking."
5. Til Akvariepumpe har jeg brukt samme stein som O2 steinen det fungerer helt topp det, så du må ikke ha 2 micron, uansett er vanlig stein i 5 minutt godt nok ihht Wyeast.
6. Gjæren formerer seg fort så lenge den har O2, når den går tom for O2 bremser den å formere seg og starter å produsere alkohol. Å bruke magnet rører er det anbefalt å kjøre 18 - 36 timer. DET kommer an på gjæren, hvor lenge den har vært lagret osv. En slurry fra topphøst som er helt fersk trenger veldig kort tid mens en 1214 eller en 1388 som er kjente trege startere trenger lengre tid. Samme gjelder selvsagt en gjær som er eldre. Det ser en jo lett på en smack pack, er det kort tid til den blåser seg opp blir det kort tid på rører, tar det lang tid trenger den mer tid. Jeg tar utgangspunkt i 24 timer, men en 1028 jeg startet i går må nok kjøre lengre. Derfor tar jeg ut noen små prøver selvsagt som jeg teller. Når den begynner bremser på å formere seg (celle telling) er starteren klar. Denne regner jeg med ender på omtrent 26-30 timer faktisk, men det vil tiden vise. Palmers råd er vel og bra dersom en ikke teller, men et utgangspunkt på 24 timer er slett ikke dumt i de fleste tilfeller.
7. Du her helt rett den trenger ikke gjær for å formere seg, men uten går det betydelig mye senere. Du kan prøve å sette en starter uten risting, uten magnet rører som bare står stille samtidig med en nøyaktig like stor med magnet rører. Stopp etter 24 timer og se hvilken som har mest gjær, det viser hva oksygen tilførsel gir. Hvis en vil kverulere på dette kan en selvsagt sette en starter kun eksponert for CO2 og en med ren O2 i headspace og se på forskjellen. Så ja du har rett den formerer seg okke som, den gjør det bare mye senere. Det ser en også eksempler på i Yeast boken på grafene som viser Yeast propagation. Skal ikke påberope meg fasitsvar men når min magnetrører sviktet og jeg satt en starter hvor jeg ristet i ny og ne kunne jeg tydelig måle forskjellen i celle telling. Det spennende var å måle celle telling etter risting så etter en time og rett etter risting igjen. Det viste i min telling at jo lengre tid etter risting jo tregere gikk formeringen, men blomstret opp igjen med ny risting.
Poenget mitt alt dette er 100% unødvendig informasjon som overvelder de aller fleste, som skremmer nykommere til å tro ølbrygging er komplisert og vanskelig. Det er det ikke, det er lett å lage god øl. Derfor foreslo jeg "ølnerd" tag på tråder som skal gå så langt utpå som overhodet mulig for å la dem som vil nerde om temaet ned til micro nivå kan utfolde seg under advarselen "dette er egentlig ikke nødvendig"