10-liters batcher, erfaringer?

Jo

Norbrygg-medlem
Holder på å fikse meg nytt utstyr. Kommer til å gå for en 3-kjelers løsning:

* Godt nok isolert meskekjele til at jeg ikke trenger varmekilde / resirkulering. Kan evt oppgradere med en analog kokeplate, PID og pumpe hvis jeg av en eller annen grunn får lyst til det.
* Batch sparging

Vurderer å gå for 10-liters batcher, siden det egentlig passer ganske godt for meg.

Ser for meg at hovedproblemet blir å holde jevn temperatur på mesk når volumet er så lite. Noen andre som har erfaring med lignende oppsett?
 
Med så liten batchstørrelse får du sannsynligvis plass til meskekjelen inni en stekeovn.
Da kan du lett holde temperaturen.
 
Jeg har brygget 12 liter i noen år, ikke 10, men close enough? 16L etter kok forsåvidt, 14 til dunk og 12 på fat/flaske.

No-sparge var en no-brainer for meg med de volumene, en "vanlig" stor meskekjele og så slipper man det styret med skyllingen. Men jeg har kjørt to-kjeles herms oppsett, mesk og kok. Men går vekk fra det nå fordi jeg har kommet dit at jeg brygger heller dobbelt så mye, men sjeldnere, og kan fortsatt kjøre splittbatcher.

Alt spørs på hva du vil ha ut av oppsettet arbeids og resultatmessig.
 
Sist redigert:
Jeg har brygget batcher mellom 11 og 15 liter i flere år, både som BIAB og i Grainfather. Ikke trekjelers oppsett, da, men noen av erfaringene kan vel trekkes videre.

Den store forskjellen er vel nettopp dette med stabil temperatur når man ikke har oppvarming (noe jeg alltid har hatt). Jeg tror dette primært handler om god isolasjon, og jeg tror det er mye informasjon der ute om mesking i kjølebokser fra Clas Ohlson og lignende. Det vanlige er vel å starte med vann som ligger 3-4 grader over mesketemp. Når man tilsetter maltet synker det noe og så får man et gradvis temperaturfall gjennom meskingen. Det er jo egentlig bare å skaffe utstyret og gjøre en måling med varmt vann (uten malt) for å se hvor stort varmetapet er.
 
Nå vet ikke jeg hva som er akseptabelt tempfall ila mesk for TS, men jeg har 1 - 1,5 grad per time når jeg mesker i en 30 liters kjele 2/3 full. Den er isolert med 2 lag liggeunderlag fra clas.
 
  • Like
Reaksjoner: Jo
Kan forøvrig legge til at jeg tror ikke volumet alene avgjør hvor stort tempfall du får. Jeg hadde lavere tempfall når jeg mesket i en 17 liters kjele. Jeg tror det avhenger mer av fyllingsgraden enn volumet i seg selv.
 
  • Like
Reaksjoner: Jo
Hvis du ikke skal ha varme for meskingen, så ville jeg gått for noe slikt istedenfor en kjele. Det gir mye mindre varmetap og batch sparge og vorlauf er fortsatt mulig:

 
  • Like
Reaksjoner: Jo
Kjøpte nettopp denne 15 liters kjelen fra Brewshop
Bryggekjele 15L med kuleventil og lokk - Project Brew
Ser i ettertid at jeg like gjerne kunne gått får denne
Ss Brew Tech Brew Kettle 20 liter 5,5 gallon - BryggSelv
men jeg får nok uansett presset inn 4 kg korn og batcher på 10 -15 liter med en styrke på 1.060 - 1.090.
Jeg har heller ikke noe i mot å bruke litt ekstrakt for å få opp styrken på kraftigere øl eller fylle på med vann får å få opp volumet.
Ser for meg å meske med 4 kg korn til 10 liter vann. Deretter partiskylle i en annen kjele (BIAB).
Funderer også litt på å meske i en meske/kjøleboks og bare bruke kjelen til kok.
 
  • Like
Reaksjoner: Jo
Hvis du ikke skal ha varme for meskingen, så ville jeg gått for noe slikt istedenfor en kjele. Det gir mye mindre varmetap og batch sparge og vorlauf er fortsatt mulig:


I utgangspunktet helt enig. Klok av skade (vørter som lekker inn i isolasjonen i en kjølebag er _nasty_) har jeg mest lyst til å gå for stål denne gangen, evt med lyddempingsplater / liggeunderlag / noenoe på utsiden.
Regner med ut til at jeg ender med to 20-litre, og batch-skyller i meskepose.

Men - jeg var innom crafthardware.de, og nå river GAS i kropp og sinn :/
 
Sist redigert:
Jeg kjørte jo BIAB en stund. Brukte liggeunderlag, falskbunn og en lett lunk fra induksjonsplata. Funket, men måtte jo ha manuell oppfølging av termometeret i tilfelle. Ble litt røring oppi påsan også.
 
Jeg kjørte jo BIAB en stund. Brukte liggeunderlag, falskbunn og en lett lunk fra induksjonsplata. Funket, men måtte jo ha manuell oppfølging av termometeret i tilfelle. Ble litt røring oppi påsan også.

Et veldig bra opplegg, spør du meg;). Funker fint om du vil kjøre batch sparge, også, som jeg gjør. Eller med kontinuerlig skylling, for den sakens skyld.

I utgangspunktet helt enig. Klok av skade (vørter som lekker inn i isolasjonen i en kjølebag er _nasty_) har jeg mest lyst til å gå for stål denne gangen, evt med lyddempingsplater / liggeunderlag / noenoe på utsiden.
Regner med ut til at jeg ender med to 20-litre, og batch-skyller i meskepose.

Men - jeg var innom crafthardware.de, og nå river GAS i kropp og sinn :/

Høres bra ut:). Jeg bruker to gamle liggeunderlag + en gammel sovepose. BIASB:

BIASB.jpg
 
Jeg må spørre, med så små batcher, hvorfor vil du fortsatt skylle? Og når du mener "batch", hvor i kjeden tenker du da, etter kok, eller ferdig på flaske? Jeg kaller mine for 12L batcher, men har 16L etter kok.
 
Jeg må spørre, med så små batcher, hvorfor vil du fortsatt skylle? Og når du mener "batch", hvor i kjeden tenker du da, etter kok, eller ferdig på flaske? Jeg kaller mine for 12L batcher, men har 16L etter kok.

10 liter ut fra gjæringskaret. Har ikke finregnet enda, men tenker det blir ca 13-14 liter til kok.

Hovedgrunnen til at jeg vil gå fra 22-ish til 10-ish liter etter gjæring er rent praktisk. Har ikke et fast bryggerom - alt må vaskes på badet og stues bort mellom hver bryggedag, fulle gjæringsbøtter må bæres rundt på og så videre..

Så etter å ha tenkt litt, er spørsmålet mitt egentlig: Hvis jeg brygger så små batcher - blir marginene for feil for små? All avvik på vekt / volum / temperatur vil jo har større utslag på resultatet.

Når det gjelder skylling: Jeg vil skylle på grunn av at jeg liker det :D Har brygget på ulikt vis opp gjennom årene, og det har blitt den prosessen jeg er mest fortrolig med. Jeg tror tidsbruken blir litt same-same som no-sparge, siden jeg ikke trenger å varme alt vannet i forkant. Skyller jeg, har jeg også rom for å korrigere temp med varmt vann underveis. Selve partiskyllingen er jo kjapt gjort, og oppkok starter jo når første vørteren er tappet av.
 
10 liter ut fra gjæringskaret. Har ikke finregnet enda, men tenker det blir ca 13-14 liter til kok.

Hovedgrunnen til at jeg vil gå fra 22-ish til 10-ish liter etter gjæring er rent praktisk. Har ikke et fast bryggerom - alt må vaskes på badet og stues bort mellom hver bryggedag, fulle gjæringsbøtter må bæres rundt på og så videre..

Så etter å ha tenkt litt, er spørsmålet mitt egentlig: Hvis jeg brygger så små batcher - blir marginene for feil for små? All avvik på vekt / volum / temperatur vil jo har større utslag på resultatet.

Når det gjelder skylling: Jeg vil skylle på grunn av at jeg liker det :D Har brygget på ulikt vis opp gjennom årene, og det har blitt den prosessen jeg er mest fortrolig med. Jeg tror tidsbruken blir litt same-same som no-sparge, siden jeg ikke trenger å varme alt vannet i forkant. Skyller jeg, har jeg også rom for å korrigere temp med varmt vann underveis. Selve partiskyllingen er jo kjapt gjort, og oppkok starter jo når første vørteren er tappet av.

Ja jeg bare tenkte på at det krever litt mer jobb, og utstyr, samt at du introduserer en x-faktor i forhold til å ikke skylle, mtp SG, pH, etc. Nøyaktigheten bør vel gå opp jo mindre batcher man lager, særlig mtp de småtallene, syre tilsatt, andre vannjusteringer etc. F.eks maltmessig så blir det kanskje ish (?) det samme om man har 100g for mye i 10L som 1kg for mye i 100L. Men hvis man bruker måleutstyr som er for 100L, som på 10L så blir kanskje oppløsningen for 10L for lav, hvis du skjønner. Så lenge du finner en god løsning for temperaturkontroll både under mesking og gjæring så har du jo den kontrollen der, men svingningene er nok større begge steder pga det mindre volumet.
 
Sist redigert:
Da snekret jeg et meskekar av en gammel 20-liters kjele og to lag liggeunderlag.

Tapte 1.2 grader på en time, testet med 15 liter vann på 68 grader.

Hadde jeg vært smart nok til å skjønne at alu-tape er en god varmeleder, tenker jeg det hadde vært under en grad. Innafor!

Det var også ganske behagelig å varme vann på 20-ish minutter :)
27dc417d09097e6b00c164a20f4994f4.jpg


Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Da snekret jeg et meskekar av en gammel 20-liters kjele og to lag liggeunderlag.

Tapte 1.2 grader på en time, testet med 15 liter vann på 68 grader.

Hadde jeg vært smart nok til å skjønne at alu-tape er en god varmeleder, tenker jeg det hadde vært under en grad. Innafor!

Det var også ganske behagelig å varme vann på 20-ish minutter :)
27dc417d09097e6b00c164a20f4994f4.jpg


Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Du mister nok litt midndre med malt i vannet, vil jeg tro. Hvis du vil pimpe ytterligere på tempen så legg et lag med "noe" mellom de doble lagene du har nå, f.eks sånn tynn "duk" man legger under parkett.
 
Her er den siste beersmith-podcasten. Den er med Denny Conn og Drew Beechum, som bl.a. snakker engasjert om å brygge små batcher, og gjøre det enkelt. Burde være fin inspirasjon:).

 
  • Like
Reaksjoner: Jo
Jeg sluttet å isolere meskekjelen etter et par episoder der liggeunderlaget kom for nære platen. Selvsagt p.g.a. slurv.
Men en kjeller nesten fylt av røyk og et meeeget strengt blikk fra sambo tilsa at dette var noe jeg burde slutte med.
 
Jeg sluttet å isolere meskekjelen etter et par episoder der liggeunderlaget kom for nære platen. Selvsagt p.g.a. slurv.
Men en kjeller nesten fylt av røyk og et meeeget strengt blikk fra sambo tilsa at dette var noe jeg burde slutte med.
Kan levende se for meg at reaksjonen hadde vært den samme her, ja [emoji16] droppet alu-tape nederst, siden jeg varmer med induksjon. Vurderte "analog" plate med pid, og da er det jo et kjempepoeng. Takk!

Alu-tape var forresten en skikkelig dårlig ide. Tapen leder varme ut av kjelen effektivt og greit - tapen på utsiden var ordentlig varm.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp