Star San og salgsstopp. Er enda mulig å få tak i.

Jeg legger merke til at de kaller Craftsan for et skyllemiddel. De har altså ikke tatt seg bryet med å finne et godkjent desinfiseringsmiddel, men velger å markedsføre det på en måte som omgår regelverket. Jeg er veldig spent på om de ansatte i butikkene klarer å holde seg unna å selge det som desinfeksjonsmiddel.
 
Jeg legger merke til at de kaller Craftsan for et skyllemiddel. De har altså ikke tatt seg bryet med å finne et godkjent desinfiseringsmiddel, men velger å markedsføre det på en måte som omgår regelverket. Jeg er veldig spent på om de ansatte i butikkene klarer å holde seg unna å selge det som desinfeksjonsmiddel.

Det står at det er utviklet spesielt for Bryggselv. Når du googler det, finner du ikke noe. Så de satser vel bare på at det går greit når de kaller det skyllemiddel. Det høres jo mindre skummelt ut - og kanskje finnes det ikke regler på samme måten for en typen produkter?

Så ja, hva vil folk i butikken si når du lurer på hva i all verden du skal med et skyllemiddel:confused:?
 
Jeg legger merke til at de kaller Craftsan for et skyllemiddel. De har altså ikke tatt seg bryet med å finne et godkjent desinfiseringsmiddel, men velger å markedsføre det på en måte som omgår regelverket. Jeg er veldig spent på om de ansatte i butikkene klarer å holde seg unna å selge det som desinfeksjonsmiddel.

De skriver i beskrivelsen det tilsvarer starsan og det ligger under kjemikalier, desinfeksjon på nettet deres. Så det er en starsan erstatning, og desinfeksjonsmiddel ihht hjemmesiden deres. Craftsan 1 liter Skummende, syreholdig skyllemiddel - BryggSelv
 
Jeg synes Bryggselv lever litt farlig nå. Det er jo ingen som er i tvil om at de vil at vi skal forstå at dette er et desinfeksjonsmiddel - men de unngår omhyggelig å kalle det det. Og det er helt umulig å finne noe datablad noe sted.

Jeg synes ikke dette er greit.
 
Jeg synes Bryggselv lever litt farlig nå. Det er jo ingen som er i tvil om at de vil at vi skal forstå at dette er et desinfeksjonsmiddel - men de unngår omhyggelig å kalle det det. Og det er helt umulig å finne noe datablad noe sted.

Jeg synes ikke dette er greit.
Er det noen som har lest årsaken til at Star San plutselig har fått en streng pekefinger fra EU?
Jeg tenker at produktet har fungert godt for oss hjemmebryggere.
 
Nja, produktet er jo ikke i salg enda. Dersom det kreves at datablad skal være tilgjengelig i nettbutikk ved salg av slike midler skal vi ikke se bort i fra at bryggselv fikser dette når de faktisk har produktet i hus.
 
Er det noen som har lest årsaken til at Star San plutselig har fått en streng pekefinger fra EU?
Jeg tenker at produktet har fungert godt for oss hjemmebryggere.

Hva skjer med Star San og PBW? Det er mange som spør oss om dagen, og det er derfor greit med en forklaring:

Ved import av mer enn 1 tonn per år av et kjemikalie (hvert stoff i f.eks Star San, PBW osv), så må det meldes inn til det europeiske kjemikaliebyrået ECHA og registreres og godkjennes i henhold til regelverket REACH (Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals). Det burde nok europaimportør Brouwland ha gjort for lenge siden, men det har jo ikke skjedd før det var for sent... Og nå har de fått krav om REACH-registrering, noe som er en tidkrevende og kostbar prosess. Salg av produktene fra Five Star Chemicals er nå stoppet, men REACH-prosessen er i alle fall i gang. Brouwland jobber nå sammen med Five Star Chemicals med å få dette godkjent for salg igjen så fort som mulig.

Vi har forsøkt å importere direkte fra USA, men på grunn av eksklusivitetsavtaler med Browland, så vil ikke Five Star selge til noen i Europa inntil Brouwland har fått det på markedet igjen. Det er heller ikke lov i henhold til ECHA og det norske Miljødirektoratet å selge disse kjemikaliene uten norsk etikett med følbar varseltrekant, så vi og våre kunder må dessverre vente.


Brewshop.no
 
Noen som har et godt alternativ til PBW, som fungerer på samme måte?

eb5272776f7c241aba4308d4a7b341ec.jpg


Har kun brukt dette dei siste 7 åra.
Skummer litt meir seie folk. Er ikkje plagsomt synest me.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Må du skylle etter bruk, eller holder det å helle ut?
Selges det kun til profesjonelle, som i bonde?
 
Noen som har et godt alternativ til PBW, som fungerer på samme måte?

Bryggselv får snart inn denne, skal visstnok være deres erstatning for PBW:

Suma Bløtlegging K26 2,5 kg Rengjøringsmiddel fra Lilleborg - BryggSelv

Sakset fra Bryggselv sine sider:

"Bruksanvisning og dosering:

  • Fjern alt løst smuss.
  • Lag bruksløsning av 0,5 – 1 dl Suma Bløtlegging K26 per 10 l varmt
    vann (fra 40 °C)
  • Se til at pulveret er godt oppløst før godset legges i løsningen.
  • La godset ligge i 20 min - 3 t
    avhengig av smussmengde. Unngå at produktet tørker ut.
  • Skyll godt med rent vann og
    vask i oppvaskmaskin."
Jeg liker spesielt godt den siste instruksjonen, her :D
 
Noen som har et godt alternativ til PBW, som fungerer på samme måte?

Endel bruker vanlig kaustisk soda som alternativ. Samme virkningstoff og siden det brukes i lutefisk næringsmiddel godkjent. Det funker meget bra til rengjøring og sterk nok blanding stripper maling så du kan styre lett styrken selv. Det Er billigere enn pbw småbokser også. Sikkert noen som er uenig men dette fungerer helt topp.

Billig på biltema ca 67kr pr kilo Kaustisk soda
 
Tilbake
Topp