Prosjekt ny kokekjele (igjen)

Lurer litt på disse slange festene:
Vis vedlegget 41106

Det er jo veldig liten gjennomstrømming i disse 1/2" i forhold til åpningene i kranene. Er det optimalt?
I forhold til hva? Jo kranene vil fløde mere, så slangene vil bli begrensningen. Vil du tømme raskere enn hva den slangen klarer? Om du har stort fløde, vil det virvle opp mer fra bunn. At strupningen ikke sitter i kranen, er lurt.
 
I forhold til hva? Jo kranene vil fløde mere, så slangene vil bli begrensningen. Vil du tømme raskere enn hva den slangen klarer? Om du har stort fløde, vil det virvle opp mer fra bunn. At strupningen ikke sitter i kranen, er lurt.

Man skaper turbulens og forskjellig trykk i systemet. Det har iallefall noe å si hvis det sitter en pumpe i kjeden der, men også hvor i kjeden pumpen sitter ifht når forskjellige dimensjoner møtes. Har man stor kran på utsiden av utgangen til ei pumpe kan man få kavitasjon da trykket vil synke, f.eks. Spørs på trykk på inngang vs utgang. Men som regel er nok kjeden mettet da det er 1/2" på sekundærsiden av pumpa og. Men det var et godt spørsmål synes jeg.
 
Sist redigert:
Dersom du skal kjøre whirlpool, ville jeg skaffet meg større diameter, ellers vil den jo fungere.
Spørsmålet er om du endrer til TC for raskere gjennomstrømning... for nå får du lavere...
Synes å huske at Miguel brukte mye tid for å spore opp stor ID i sitt forrige oppsett, selv om det var med hurtigkoblinger
 
Dersom du skal kjøre whirlpool, ville jeg skaffet meg større diameter, ellers vil den jo fungere.
Spørsmålet er om du endrer til TC for raskere gjennomstrømning... for nå får du lavere...
Synes å huske at Miguel brukte mye tid for å spore opp stor ID i sitt forrige oppsett, selv om det var med hurtigkoblinger

Du tenker kanskje på ID på nipplene? Jeg brukte litt tid på å finne ut hvilken OD nippler måtte ha for å matche ID til slangene iallfall. Mindre ID vil forøvrig gi mer fart på WP da man øker trykket.
 
Du tenker kanskje på ID på nipplene? Jeg brukte litt tid på å finne ut hvilken OD nippler måtte ha for å matche ID til slangene iallfall. Mindre ID vil forøvrig gi mer fart på WP da man øker trykket.
Det kan stemme...
Mht mindre ID. Det kommer an på hvor du har innsnevringen. Dersom det er ved pumpen, synker trykk og gjennomstrømning. Er det innsnevring ved utløpet, øker trykket.
 
Lurer litt på disse slange festene:
Vis vedlegget 41106

Det er jo veldig liten gjennomstrømming i disse 1/2" i forhold til åpningene i kranene. Er det optimalt?

Du får jo lavere flow. Har du bestilt så de skal passe til 1/2" slange? Hvis du ser over, det med nipplene så gikk jeg for det samme på TC-koblingene mine, 19mm da får man større hull innvendig som matcher 1/2" ID slange litt bedre, og du slipper slangeklemmer.
 
Det kan stemme...
Mht mindre ID. Det kommer an på hvor du har innsnevringen. Dersom det er ved pumpen, synker trykk og gjennomstrømning. Er det innsnevring ved utløpet, øker trykket.

Jeg brukte hurtigkoblinger med NPT, ikke nippler, fordi jeg så at nipplene var 1/2" OD, som da ville blitt for smått ID, derav egne nippler på hurtigkoblingene med riktig dim, så du husket riktig ja.

Mindre ID akkurat på utløpet ja.
 
Litt sent kanskje, men disse kjelene ser jo ganske OK ut: Category: Kettles | Craft Hardware

Leverer innenfor EU, så man må vel alliere seg med noen i Sverige..

Edit: de sender til Norge på forespørsel, så fremt ordren er på UNDER 1000 euro.
 
Sist redigert:
Litt sent kanskje, men disse kjelene ser jo ganske OK ut: Category: Kettles | Craft Hardware

Leverer innenfor EU, så man må vel alliere seg med noen i Sverige..

Edit: de sender til Norge på forespørsel, så fremt ordren er på over 1000 euro.

Dette var genialt. Litt over 3200kr levert til DHL service point jeg bruker i Sverige. Men hvordan er det med moms mtp EU? Kan jeg be de trekke av tysk moms og så får jeg lagt på svensk?
 
Dette var genialt. Litt over 3200kr levert til DHL service point jeg bruker i Sverige. Men hvordan er det med moms mtp EU? Kan jeg be de trekke av tysk moms og så får jeg lagt på svensk?

Aner ikke, men de svarte veldig kjapt når jeg sendte inn spørsmål via kontaktskjemaet de har. Men, fra fraktsiden: "However, in both cases no delivery can be made to DHL packing stations."
 
Da er det change of plans mtp kokekjele. Blir en custom kjele fra crafthardware. Minst 1500 ish kr billigere enn første løsning som var kjele + sveising, samt at jeg får en større kjele, med forhold 1.2 og ikke 1.0. Helmax egon. Brillefint tips @Jo
 
Da er det change of plans mtp kokekjele. Blir en custom kjele fra crafthardware. Minst 1500 ish kr billigere enn første løsning som var kjele + sveising, samt at jeg får en større kjele, med forhold 1.2 og ikke 1.0. Helmax egon. Brillefint tips @Jo
Blir det 2, 3 eller 4 porter?
 
Burde høre om flere på forumet ønsker kjeler med TriClamp for gratis forsendelse til Norge over 1000€
 
Dette var genialt. Litt over 3200kr levert til DHL service point jeg bruker i Sverige. Men hvordan er det med moms mtp EU? Kan jeg be de trekke av tysk moms og så får jeg lagt på svensk?
Ved fjernhandel fra et EU-land til et annet betaler du som privatkunde moms til selger, ikke til mottakerland. Det er regler om fordeling av momsen for bedrifter som har store deler av salget sitt til andre EU-land, men det trenger ikke privatkunden å forholde seg til.
 
Ved fjernhandel fra et EU-land til et annet betaler du som privatkunde moms til selger, ikke til mottakerland. Det er regler om fordeling av momsen for bedrifter som har store deler av salget sitt til andre EU-land, men det trenger ikke privatkunden å forholde seg til.

Ja jeg mailet litt med selgeren i går kveld og skjønte det. Betaler 17% VAT og frakt, og that's it. Import til norge ville vært 25% VAT + ekstra frakt og mer gebyrer. Handelslekkasje, her kommer jeg! (enda en gang)
 
Nå har vel trådstarter gått bort fra gjennomføringer, men hvordan var det tenkt å lage hull til disse med OD 41mm? Har lett høyt og lavt, men finner ikke hulltager/hole punch i denne størrelsen uten at det koster en formue. Stegbor? @Miguel @LarsUlv
 
Tilbake
Topp