Hjelp med styring, software & hardware

Kloakk

Norbrygg-medlem
Fyll koppen, evt glasset, sitt ned og trekk pusten dypt, dette vil ta litt tid. Jeg er helt fersk på både software og hardware og trenger det inn med t-skje.

Det jeg gjerne vil oppnå er å styre, logge og ha muligheten til å programmere steg til temperaturen i gjæringsskapet, jeg vil også ha muligheten til å lese av og logge Tilt, til slutt vil jeg kunne styre og se det hele fra en hvilken som helst enhet uansett hvor jeg skulle befinne meg.

Det jeg har klart å finne ut av er at dette kan gjøres med en Raspberry pi. For å kunne logge på hvor som helst med hva som helst har jeg sett på RealVNC, programmet og gratis bruk av det fulgte med når jeg kjøpte min Raspberry pi 3 B+. Det var enkelt å sette opp og fungerer utmerket til mitt behov. Eneste ulempen med den, som jeg kan se er at jeg må ha raspbian på pi'en. Noe som forøvrig er greit for meg da jeg ikke vil bruke en software som "eier" hele pi'en min, som f.eks Tilpi gjør.

Av software har jeg sett på 2 forskjellige, Fermentrack og CraftbeerPi. Var innom brewpi, men fikk inntrykk av det er langt mer enn hva jeg trenger, det er vel alle de 3, men foreløpig er det Fermentrack som frister, mest fordi den er enkel å installere og til stadighet jobbes med av utviklerene.

Når det gjelder hardware er det eneste jeg har fra før en Raspberry Pi 3 B+ koblet opp med skjerm og tastatur/mus. Jeg har lest litt her: DIYBrewPi Wikia Det er en DIY fra en kar på homebrewtalk og i utgangspunktet ser det veldig greit ut, men hva finnes av kort i dag? Har også sett litt på ESP8266 kort, spesifikt WeMos D1 Mini, men tror det blir litt for komplisert, jeg har ikke loddebolt og vil helst ikke ha en.

Så før jeg i det hele tatt kan grave noe særlig dypere i dette kaninhullet vil jeg gjerne høre hva dere anbefaler for mitt bruk og mine behov. Som sagt jeg vil:

Styre gjæringsskapet, både lokalt og globalt, kunne koble opp mot tilt og styre og logge det hele fra Raspberry Pi 3 B+. Eneste tillegget jeg vil ha er en ekstra temperatur sensor i tillegg til den som styrer temperaturen til gjæringsskapet, siden jeg ofte kjører to gjærkar i samme skap.

Start gjerne med hvilken software dere anbefaler, for jeg antar at handlelisten på hardware vil variere alt ettersom hvilken software man vil bruke. Håper noe tar seg bryet med å forklare til en femåring :)
 
MashtoBrew Dette kortet hjelper til med tilkoblingene. Bruker Craftbeerpi selv med dette kortet. Skal vist komme et nytt kort versjon 4. Sjekk ut denne Facebookgruppa. Mye nyttig info.

Enklere blir det vel ikke, supert med ferdig kort og når jeg bare skjønte at det var australske dollar var det også en hyggelig pris :) Med dette kortet er jeg bundet til å bruke craftbeerpi? Jeg syns stadig jeg leser at craftbeerpi er noe tungvindt å sette opp, men at det fungerer strålende når det først er oppe. Har du, eller noen andre erfaring med fermentrack?

Kan vel i samme slengen spørre åssen kommuniserer dette kortet med raspberry'en? Koblingsskjema?
 
Sist redigert:
Kortet plugges inn. Ferdig. Har ikke brukt fermentrack. Craftbeerpi er ikke vanskelig å sette opp. Kortet kan brukes til alle forskjellige Pi-programmer.
 
Kortet plugges inn. Ferdig. Har ikke brukt fermentrack. Craftbeerpi er ikke vanskelig å sette opp. Kortet kan brukes til alle forskjellige Pi-programmer.

Da blir det jo bare å få bestilt med en gang :) Vet at jeg er svært krevende nå, som de fleste femåringer. koblingsskjema?
 
Er ikke skjema. GPIO-nummerene står stemplet på kortet.
Ja det så jeg, men som jeg sa, og det er fordi jeg ikke engang vet hvor jeg skal finne den informasjonen, vet ikke hva de forskjellige GPIO-nummerene står for, jeg vet ikke engang åssen ledning jeg trenger mellom raspberry'en og kortet:(

Jeg skjønner at det må være frustrerende for de som har holdt på med dette, men jeg er altså helt fersk og prøver å lære. Jeg skal opprette en tråd på DIY forum og spørre der, men all informasjon eller hvor jeg kan finne informasjon tas imot med takk :)
 
Begge kortene settes sammen uten kabel. Hunnkontakt bak på utvidelseskortet. GPIO er utganger som kan styre SSR, pumper, kontaktorer og innganger som temperatur, trykk, mengdemåler osv. Det du trenger i tillegg til Rasp og ekstrakort er en 12V strømforsyning, kapsling, temperaturfølere som DS18b20 eller bruke PT100/1000 og et MAX31865 kort, kjøleskap og et varmeelement. Legger ved et bilde av innvendig kapsling
 

Vedlegg

  • Craftbeerpi innvendig.jpg
    Craftbeerpi innvendig.jpg
    1,2 MB · Sett: 104
  • Craftbeerpi utvendig.jpg
    Craftbeerpi utvendig.jpg
    792,6 KB · Sett: 105
Begge kortene settes sammen uten kabel. Hunnkontakt bak på utvidelseskortet. GPIO er utganger som kan styre SSR, pumper, kontaktorer og innganger som temperatur, trykk, mengdemåler osv. Det du trenger i tillegg til Rasp og ekstrakort er en 12V strømforsyning, kapsling, temperaturfølere som DS18b20 eller bruke PT100/1000 og et MAX31865 kort, kjøleskap og et varmeelement. Legger ved et bilde av innvendig kapsling
Mange takk, da er jeg med :) sexy oppsett du har:eek:
 
Mulig jeg missforstår her, men er ikke Brekke sitt oppsett et brygge- og gjæringsoppsett, mens du egentlig ønsker deg kun et gjæringsoppsett?
Dersom det kun er gjæring du ønsker, slipper du unna med mye enklere ting enn dette. Det blir ikke like sexy som Brekke sitt.
For enkel styring av gjæring, kan du tilgjengeliggjøre en inkbird itc-308 wifi på nettet. Du kan da styre den fra hvor som helst.
Du kan også bruke en Sonoff th som har inngang for en ds18b20 sensor du kan ha i kjøleskap. Den vil kun styre varme eller kulde, men som oftest er det kun behov for den ene av dem.
For logging kan du bruke en WeMos d1 mini og en ds18b20. Det kreves noen få kodelinjer, men du kan da meget enkelt få den til og logge til thingspeak. Jeg har gjort dette med mine Temploggere (templogg.no), men her har jeg laget mye styring i tillegg. Det er overkill dersom du kun ønsker å få tilgjengeliggjort data på nett.

Men som sagt. Mulig jeg missfortår hva du trenger :)
 
Mulig jeg missforstår her, men er ikke Brekke sitt oppsett et brygge- og gjæringsoppsett, mens du egentlig ønsker deg kun et gjæringsoppsett?
Dersom det kun er gjæring du ønsker, slipper du unna med mye enklere ting enn dette. Det blir ikke like sexy som Brekke sitt.
For enkel styring av gjæring, kan du tilgjengeliggjøre en inkbird itc-308 wifi på nettet. Du kan da styre den fra hvor som helst.
Du kan også bruke en Sonoff th som har inngang for en ds18b20 sensor du kan ha i kjøleskap. Den vil kun styre varme eller kulde, men som oftest er det kun behov for den ene av dem.
For logging kan du bruke en WeMos d1 mini og en ds18b20. Det kreves noen få kodelinjer, men du kan da meget enkelt få den til og logge til thingspeak. Jeg har gjort dette med mine Temploggere (templogg.no), men her har jeg laget mye styring i tillegg. Det er overkill dersom du kun ønsker å få tilgjengeliggjort data på nett.

Men som sagt. Mulig jeg missfortår hva du trenger :)
Du har ikke misforstått, det jeg vil, foreløpig, er å styre og logge det ene gjæringsskapet. Det er riktig, men i tillegg har jeg 1 tilt, snart 2, og vil ha muligheten til logge de, og tilpi v2 er uaktuelt da den "eier" RPi'en. Så jeg må ha en anna software, sånn det ser ut nå blir det enten Fermentrack eller CraftBeerPi. Jeg vil også ha muligheten til å kunne sjekke det hele fra hvor som helst med hva som helst. Noe Realvnc gjør supert og er gratis med RPi. Det aller siste kriteriet var å ha alt samlet på en plass, ikke 3 apper og 7 websider for å ha oversikt.

Jeg har liten peiling, men det jeg har kommet fram til er at, RPi + Kort + CraftBeerPi/Fermentrack er enkleste og beste løsning, men hva vet jego_O

Mens du er innom, noen forslag til hvor jeg kan kjøpe en strømforsyning?
 
Hei
Skjønner ønsket ditt :)
Selv ønsker jeg to separate enheter. En for styring, og en for kontroll, logging og varsling
Jeg har styrt unna Pi, så jeg vet ikke hva de krever. Ofte lett å få tak i strømforsyning til pc dersom Pi tåler 17-20V
 
Hei
Skjønner ønsket ditt :)
Selv ønsker jeg to separate enheter. En for styring, og en for kontroll, logging og varsling
Jeg har styrt unna Pi, så jeg vet ikke hva de krever. Ofte lett å få tak i strømforsyning til pc dersom Pi tåler 17-20V
Skal ikke se bort ifra at jeg på et tidspunkt endrer oppsett, men det er vel en læringskurve som alt anna. For 5 måneder siden hadde jeg sagt at fat er uaktuelt, nå har jeg 5:p.

Jeg trenger strømforsyning til kortet, ikke Pi'en og den skal være 12v5a. Jeg ser jo det finnes på de vanlige plassene, Biltema, Jula, Clas osv, men de har jo munnstykker, jeg tenker at man sikkert kan klippe av enden å bruke den, men er langt fra sikker:confused:
 
@E.Brekke Etter å ha lest litt på Facebook siden du anbefalte, kom jeg over et innlegg hvor det ble nevnt at med CBP kortet så får RPi'en også strøm fra kortets strømforsyning, stemmer det? Og har du noen forslag til hvor jeg kjøper en strømforsyning?
 
Flere dumme spørsmål, beklager for det. Siden jeg har tid, cbpi kortet mitt blir sendt fra Australia i dag. Så lurte jeg på om det ville være lurt å bestille en strømforsyning som f. Eks denne:
Mean Well Svitsjet strømforsyning 12 V (DC) 72 W - Strømforsyning | Kjell.com

Med tanke på å få litt tykkelse på ledningene og ikke minst plass? Ser dog at den leverer opptil 6A, er det et problem?

Og når vi snakker om strøm, åssen kobler dere opp kjøleskap og varmeelement til kortet? Jeg vil ikke inn i verken kjøleskapet eller varmerøret å fikle så så for meg to støpsel.
 
Sist redigert:
Bruker reléen til 230v. Inntil 2300W. Et for varme og et for kjøling. Eller du kan bruke SSR og en av SSR-utgangene. Har ingen betydning om du har mer amperé på strømforsyningen.
 
Bruker reléen til 230v. Inntil 2300W. Et for varme og et for kjøling. Eller du kan bruke SSR og en av SSR-utgangene. Har ingen betydning om du har mer amperé på strømforsyningen.
Relene på cbpi kortet? Altså kan korte gi strøm til kjøleskapet og varmerøret?
 
Tilbake
Topp