Ting å kjøpe før 350 kr grensa forsvinner?

Er det noen som har skjønt hvordan den nye ordningen kommer til å fungere? Den skal gjelde fra 1. april 2020, så detaljene bør være klare ganske snart.

350 kroners grense forsvinner fra 1. januar for mat, men det er vel ikke så mange som har kjøpt råvarer innenfor grensa. Det kan kanskje gjøre gjær- og humlekjøp fra utlandet litt dyrere.
 
Ja, litt forvirrende dette. Klær skal være avgiftsfritt opp til 3000,-?
Men det som er bra er at det pålegges utenlandske nettbutikker å kreve inn momsen, da slipper vi gebyret som Posten krever inn i dag for tollbehandling. Hvis det blir sånn er det helt greit å betale moms for småkjøp.

Men det jeg ikke forstår er at de ikke kan vente til 2021 når EU skal innføre sitt nye, forenklede system for netthandel med utlandet.
 
Må innrømme at jeg ikke skjønner alt dette..., Er det noen som enkelt kan forklare? Ta utgangspunkt i en dings fra Kina/Wish/Alibaba som i dag koster meg kr 50 (alt inkludert) ferdig mottatt i postkassen hjemme... Hva vil denne koste meg etter nyttår/01.04.20?
 
Ja, litt forvirrende dette. Klær skal være avgiftsfritt opp til 3000,-?

Klær skal være tollfritt opp til 3.000 kr. I dag er klær noe av det eneste som har toll, og reglene der er ikke helt rett fram.

For klær opp til 3.000 kr skal det altså kun betales merverdiavgift. Det vil si at en norsk butikk som importerer bukser fra USA må betale toll for disse når de importeres og du må betale merverdiavgift til butikken når du kjøper den. Dersom du kjøper den samme buksa direkte fra USA eller fra Zalando i Tyskland betaler du kun merverdiavgift. Kommer den samme buksa fra et land Norge har frihandelsavtale med eller som er mellominntektsland i GSP-systemet er den uansett tollfri.

Men det som er bra er at det pålegges utenlandske nettbutikker å kreve inn momsen, da slipper vi gebyret som Posten krever inn i dag for tollbehandling. Hvis det blir sånn er det helt greit å betale moms for småkjøp.

Og hva hvis nettbutikken ikke gjør dette? Jeg regner med at det da blir vanlig fortolling?

Høres litt ut som det svenske systemet.

Men det jeg ikke forstår er at de ikke kan vente til 2021 når EU skal innføre sitt nye, forenklede system for netthandel med utlandet.

Fordi det er politikk og ble en politisk sak i fjor. Da ble det "umulig" å utsette dette et år, selv om det sikkert hadde vært fornuftig på mange måter.
 
Klær skal være tollfritt opp til 3.000 kr.

Ok, var ikke klar over at det var toll på klær.


Og hva hvis nettbutikken ikke gjør dette? Jeg regner med at det da blir vanlig fortolling?

Det er selvsagt et problem, men hvis de store gjør det er mye gjort. Jeg mener Ebay for et par år siden la på moms på kjøp over 350 kroner til norske kunder, men at det forsvant igjen?


Fordi det er politikk og ble en politisk sak i fjor.

Ja, det er problemet, synd at de ikke kan se fornuften i å vente noen måneder.
 
Sist redigert:
Jeg ser ikke helt for meg at mindre aktører vil inndrive moms fra norske kunder. Dette er typisk en løsning større aktører kan benytte seg av, eller om man f.eks oppretter et firma som er i utlandet men nærmest fremstår som en norsk nettbutikk. (F.eks som NetOnNet, Dustinhome etc)

Ser heller ikke muligheten for at man kan pålegge nettbutikker å inndrive dette, hvor stammer denne opplysningen fra?

Om eventuelt ebay er villige til dette er en annen sak, hvis de f.eks hadde måtte sjekke om det er toll på varene så ville det sette enorme krav til kategorisering av varer.

Så 50kr blir nok 220kr.(Postens gebyr er 158kr, men det sies det skal settes markant ned)

Man kan fortolle selv gratis på Tvinn, men problemet er vel at samtlige speditører prøver å gjøre det for deg, eneste jeg kan huske ha bedt om tillatelse til å fortolle på vegne av meg er Posten.

Tvinn-Internett 3.1
 
Ser heller ikke muligheten for at man kan pålegge nettbutikker å inndrive dette, hvor stammer denne opplysningen fra?

Her er pressemeldinga:
Statsbudsjettet

Norske myndigheter kan ikke pålegge utenlandske nettbutikker dette, men de kan, for eksempel, kreve fortolling av varer som kommer til grensa uten at merverdiavgift er betalt på forhånd.
 
Men speditørene tar for øvrig et ekspedisjonsgebyr selv om du fortoller selv, så blir ikke mye rimeligere. Det er ingen ekstra utgift for de, så rett og slett en straff for at du ikke lar de fortolle for deg.

Leste pressemeldingen. Det gjør det relativt enkelt for f.eks ebay at det er kun moms som innkreves. Varer med toll skal uansett fortolles på nytt inn til Norge, selv om moms er betalt. Så hvis de er med på dette så blir det lite forskjell i totalkostnad, men de vil vel muligens ta litt for tjenesten. (Gitt at speditører ikke uansett vil ha ekspedisjonsgebyr)

Det vil vel bare skille mellom en registrert og uregistrert forhandler/salgsplattform ja. I praksis vil det vel bare si at det blir flere (og større) registrerte enn det er i dag.
 
Man kan jo kanskje være litt optimistisk å tro at de store vil implementere dette i frykt av å kanskje miste kunder som potensielt går over til andre butikker som har dette implementert for å gjøre hele handelen enklere for seg selv. Jeg vet at jeg nok ville gjort det, med mindre systemet blir latterlig enkelt ellers, hvis jeg finner samme/tilsvarende vare et annet sted. men det kan jeg aldri tro at det blir hvis folk her i landet skal bestemme hvordan det skal fungere og koste. Da må man sikkert sende fax og to kopier i brevpost på innbetalt mva i postbanken.
 
Er ukjent med Wish og Alibaba, men har handlet en del på eBay, og ja, de har jo en grei administrasjon, har fått tilbake penger flere ganger for mangler, dårlige varer etc. :)
 
Noe av problemet vil nok bli at pakkene det er betalt merverdiavgift for må merkes eller registreres på et eller annet vis i tillegg til at selgeren må være registrert i Norge på et eller annet vis.

Et firma som eBay eller Alibaba kan kanskje vurdere at det er verdt å registrere seg i Norge og implementere norsk merverdiavgift i sine systemer, men problemet er at de bare er markedsplasser der andre selger sine varer. Mange av disse sender varene sine selv, så de må også støtte dette på et eller annet nivå.

Postnord i Sverige har en avtale med Wish som kan gi et lite hint om hvordan det kan virke for "kinapakker":
Vanliga frågor och svar om avtalet med Wish | PostNord

For store aktører med egen logistikk, som Amazon og Zalando, er det jo ei annen historie. De vil neppe miste det norske markedet.
 
Dette har iallefall vært ganske standard når man kjøper software. Men forskjellen er vel at en pakke blir sendt fysisk, mot at kjøper får varen rett over nett. Antar det er sånn at Amazon pakker kanskje kommer med en QR-kode eller noe, eller iallefall en eller annen form for informasjon om at dette er betalt helt ut for?
 
Tilbake
Topp