Karbonering.

Jeg bare kjørte et eksempel fra fermentis appen hvor jeg la inn OG 1,050 US-05 gjær og 0g/l sukker i et eksempel og 6g/l på det andre så det var kun et enkelt eksempel ikke noe reellt.

Er enig med deg det kan ikke være store forskjeller vi snakker om. Den eneste jeg kan forestille meg er litt mer alkoholstyrke.

Du har et godt poeng i å lage noe tynnere lake så det blir mindre endringer.
Ved bruk av vørter slik du gjør skal det ikke være noe anderledes enn karbonering med gass, i så fall skulle jeg likt å se hva i all verden som skulle gjøre det. .

Hadde vært spennende å sent inn til et spektrimeter test for å se om det faktisk er andre endringer enn kun alkohol styrke.

Men for de som merker noe og finner sukkekarbonering bedre er det jo rimelig enkelt å sukkerkarbonere på et fat.

Akkurat, forskjellen blir i praksis mindre når du må lage en sukkerlake, ja. Jeg pleide å bruke opp mot en halvliter vann. (Tjukk sukkerlake er skumle greier! Jeg fikk flaskebomber en gang pga. dårlig utblanding av sukkeret.)

Jeg veit ikke; kanskje kan det være en forskjell i mengden av ett eller annet som ikke så mange er i stand til å registrere i små mengder? Jeg kjenner det i alle fall ikke.
 
Når jeg karbonerer med vørter, blir det gjerne opp mot to liter vørter når jeg flasker 24 liter utgjæret øl med en alkoholstyrke på 4,5-5%. Da endrer jeg ikke på hverken smaksprofil eller alkoholinnhold, så effekten skulle bli den samme som når du karbonerer kunstig på fat.

Jeg opplever dette helt motsatt, og er grunnen til at jeg har helt sluttet å karbonere med vørter. Erfaringen min er at det krever at man har et helt identisk temperaturegime på karboneringen for at ikke gjæren skal utvikle forskjellige estere/fenoler eller hva den nå finner på på den temperaturen du setter flaskene. Å for eksempel å speise en pils så tranger man jo endel vørter for å få rett volum, og den trenger å gjæres lavt og ha en diacetylrest, ellers skinner det i gjennom. Og med hefe, blir helt ødelagt om man prøver å karbonere den i romtemperatur.

Jeg er og en av de som opplever at ølet blir tørrere med sukkerkarbonering, men heller det enn at det blir ubalansert. Min løsning har vært fat på alt bortsett fra hveteøl hvor jeg bruker sukker.
 
Sist redigert:
Jeg har testet de aller fleste mulige kombinasjoner. Sukrose, glukose, DME og vørter på flaske, vørter på fat, vørter og sukrose på boks – og tvungen karbonering på fat, selvsagt, også med overføring til flasker og bokser via beergun og mottrykksfyller.

Har jeg landet på en bastant konklusjon? Nei, det er utrolig vanskelig å skille – og i en blindtest er det helt umulig.

Synes at vørterkarbonering (og DME) gir bedre skumfasthet, men har ingen forklaring på det. Har landet på kunstig karbonering av alle lyse og mørke lagere – og også de fleste andre lyse øl. Hveteøl og alt belgisk karboneres naturlig med vørter. Andre mørke øl får som oftest også en omgang med vørter.

Men det jeg kan si er at flasker er på defensiven hos oss. Til tross for strenge rutiner i alle ledd, har jeg opplevd antydning til oksidering i flasker – og særlig i 0,33 longneck. Bokser kan fylles 100 % fulle – og har null oksygeninntregning ved lagring. Flasker har ca 2 ppb i døgnet – det blir endel i løpet av 6 måneder.
 
Mulig at noen har skrevet dette før, men er det ikke varmelagringen som utgjør forskjellen her?
Et par uker på rundt 20 grader vil gjøre at ølet utvikler seg mer enn et øl lagret på 5 grader, som man normalt vil gjøre med et karbonert fat.

For å teste kan man jo fylle to flasker med ferdigkarbonert øl og sette den ene kaldt og den andre varmt. Jeg tror man ville kjenne forskjell på de etter to uker. Men forskjellen vil nok jevne seg ut med tiden etter at begge settes kaldt.
 
Jeg har testet de aller fleste mulige kombinasjoner. Sukrose, glukose, DME og vørter på flaske, vørter på fat, vørter og sukrose på boks – og tvungen karbonering på fat, selvsagt, også med overføring til flasker og bokser via beergun og mottrykksfyller.

Har jeg landet på en bastant konklusjon? Nei, det er utrolig vanskelig å skille – og i en blindtest er det helt umulig.

Synes at vørterkarbonering (og DME) gir bedre skumfasthet, men har ingen forklaring på det. Har landet på kunstig karbonering av alle lyse og mørke lagere – og også de fleste andre lyse øl. Hveteøl og alt belgisk karboneres naturlig med vørter. Andre mørke øl får som oftest også en omgang med vørter.

Men det jeg kan si er at flasker er på defensiven hos oss. Til tross for strenge rutiner i alle ledd, har jeg opplevd antydning til oksidering i flasker – og særlig i 0,33 longneck. Bokser kan fylles 100 % fulle – og har null oksygeninntregning ved lagring. Flasker har ca 2 ppb i døgnet – det blir endel i løpet av 6 måneder.

Har du prøvd å fylle flaskene fulle, da:)? Det går helt fint, det.

Litt snålt det der med oksygeninntrenging under kronkorkene. Det er jo et visst trykk i flaskene.

I går drakk jeg ei ett år gammel flaske med altbier, oppbevart i kjøleskap. Jeg kunne ikke kjenne at det var noe galt med den, i alle fall.

Jeg har kikka på et par videoer som demonstrerer fating, bl.a. Espen Westums. Og jeg er helt sikker på at om det gjøres på den måten der, blandes det inn mer oksygen enn jeg gjør under flasking:p.

Nåja - det visst karbonering som var tema her. Sorry. (Men om en vurderer karbonering på flaske, må en jo trekke inn dette med oksidering i regnestykket.)
 
Mulig at noen har skrevet dette før, men er det ikke varmelagringen som utgjør forskjellen her?
Et par uker på rundt 20 grader vil gjøre at ølet utvikler seg mer enn et øl lagret på 5 grader, som man normalt vil gjøre med et karbonert fat.

For å teste kan man jo fylle to flasker med ferdigkarbonert øl og sette den ene kaldt og den andre varmt. Jeg tror man ville kjenne forskjell på de etter to uker. Men forskjellen vil nok jevne seg ut med tiden etter at begge settes kaldt.

Det er heller ingen umulig teori. Og særlig hvis man har en litt oksygenvennlig flaskingsteknikk - så vil mye skje fort i flasker som står i romtemperatur.
 
Har du prøvd å fylle flaskene fulle, da:)? Det går helt fint, det.

Litt snålt det der med oksygeninntrenging under kronkorkene. Det er jo et visst trykk i flaskene.

I går drakk jeg ei ett år gammel flaske med altbier, oppbevart i kjøleskap. Jeg kunne ikke kjenne at det var noe galt med den, i alle fall.

Jeg har kikka på et par videoer som demonstrerer fating, bl.a. Espen Westums. Og jeg er helt sikker på at om det gjøres på den måten der, blandes det inn mer oksygen enn jeg gjør under flasking:p.

Nåja - det visst karbonering som var tema her. Sorry. (Men om en vurderer karbonering på flaske, må en jo trekke inn dette med oksidering i regnestykket.)
Joda, det går selvsagt an å fylle flaskene helt fulle. Men jeg sliter litt med det estetiske aspektet - synes det ser litt rart ut. En boks avslører ikke at den er breddfull.

Det virker selvsagt ulogisk at det skal trenge oksygen inn i en trykksatt flaske, men det er loven om partialtrykk, da. Så lenge det er underskudd av oksygen i flasken, vil naturen søke likevekt. Det lekker jo inn mer nitrogen enn oksygen, og CO2 vandrer andre veien.
 
Sist redigert:
Da blir neste steg og investere i et vakuumkammet
87c5e6242750adad424383fff5ff7a55.jpg

Vakuumkammer 203mm Høyde - Gustavsen
 
Joda, det går selvsagt an å fylle flaskene helt fulle. Men jeg sliter litt med det estetiske aspektet - synes det ser litt rart ut. En boks avslører ikke at den er breddfull.

Det virker selvsagt ulogisk at det skal trenge oksygen inn i en trykksatt flaske, men det er loven om partialtrykk, da. Så lenge det er underskudd av oksygen i flasken, vil naturen søke likevekt. Det lekker jo inn mer nitrogen enn oksygen, og CO2 vandrer andre veien.

Det blir som med røyking. Før var det normalt å se folk røyke, nå ser det snålt - og ganske dumt - ut. Før var det normalt med flasker som ikke var fylt skikkelig opp, nå ser det snålt - og ganske dumt - ut. Prøv, så skal du se.

Pokker ta partialtrykket. Jeg satser på å fortrenge det;).
 
Pokker ta partialtrykket. Jeg satser på å fortrenge det;).

Bygge deg et lufttett lagringsrom for øl som du fyller med co2? Men der vil det jo også sive inn luft... og du må ha en sluse å gå inn i med dykkerdrakt hver gang du skal hente en øl...

Det er mulig, men litt tungvint.
 
Bygge deg et lufttett lagringsrom for øl som du fyller med co2? Men der vil det jo også sive inn luft... og du må ha en sluse å gå inn i med dykkerdrakt hver gang du skal hente en øl...

Det er mulig, men litt tungvint.

Det vil ikke sive inn luft fordi rommet måtte være trykksatt pga trykkforskjellen mellom flaske og rommet, for at ikke co2 skal sive ut av flaska over tid. Så hvis man har forskjellige ølstiler stående så trenger man også ett rom pr ølstil som er trykksatt med co2 til den riktige øltypen. Helt klart doable.
 
Det vil ikke sive inn luft fordi rommet måtte være trykksatt pga trykkforskjellen mellom flaske og rommet

Jo, partialtrykket vil føre til at luft vil sive inn i rommet og co2 vil sive ut selv om rommet er trykksatt, akkurat som en flaske i et rom med luft...
 
Det jeg ''vet'' om universet koker ned til at først var det veldig lite, nå er det veldig stort. Man kunne like gjerne kalt det Nivlheim, Muspelheim og Ginnungagap. Oksygeninntrengning i flasker under trykk aksepter jeg glatt, så lenge det finnes folk i hvite frakker som kan forsikre om at det ikke er et resultat av magi. :)
 
Jo, partialtrykket vil føre til at luft vil sive inn i rommet og co2 vil sive ut selv om rommet er trykksatt, akkurat som en flaske i et rom med luft...
Her er det bare å kjøre på med rom-i-rom og luftsluser helt til effekten ikke lengre er registrerbar. Vi jobber jo også iherdig fra motsatt ende med å fylle atmosfæren med co2...

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp