Finn Berger
Moderator
Jeg bare kjørte et eksempel fra fermentis appen hvor jeg la inn OG 1,050 US-05 gjær og 0g/l sukker i et eksempel og 6g/l på det andre så det var kun et enkelt eksempel ikke noe reellt.
Er enig med deg det kan ikke være store forskjeller vi snakker om. Den eneste jeg kan forestille meg er litt mer alkoholstyrke.
Du har et godt poeng i å lage noe tynnere lake så det blir mindre endringer.
Ved bruk av vørter slik du gjør skal det ikke være noe anderledes enn karbonering med gass, i så fall skulle jeg likt å se hva i all verden som skulle gjøre det. .
Hadde vært spennende å sent inn til et spektrimeter test for å se om det faktisk er andre endringer enn kun alkohol styrke.
Men for de som merker noe og finner sukkekarbonering bedre er det jo rimelig enkelt å sukkerkarbonere på et fat.
Akkurat, forskjellen blir i praksis mindre når du må lage en sukkerlake, ja. Jeg pleide å bruke opp mot en halvliter vann. (Tjukk sukkerlake er skumle greier! Jeg fikk flaskebomber en gang pga. dårlig utblanding av sukkeret.)
Jeg veit ikke; kanskje kan det være en forskjell i mengden av ett eller annet som ikke så mange er i stand til å registrere i små mengder? Jeg kjenner det i alle fall ikke.