Fikk det VELDIG travelt, hvilket øl?

Og hva er galt med ikke å like kake:)?

Jeg liker ikke kveikøl, og folk har en underlig tendens til å bli såre når jeg sier det. Som om det er noe i retning av landsforræderi eller noe sånt. Man bør like kveikøl, og gjør man det ikke, er det noe galt med en. Det er liksom opplest og vedtatt at kveik er fantastisk, og det største som har skjedd ølverdenen siden 1883.

Det skal man altså helst ikke være uenig i.

Nei. Det er helt greit å være uenig. Men sleivete kommentarer uten å ha jobbet med kveik selv i forskjellige settinger bare billige poenger. Og det tror jeg du er for god til.
 
Vi var sammen i Polen, og vi smakte også noe kveik i Kristiansand... men det er ikke det jeg forbinder med kveik-smak. Der drakk vi bl.a. råøl med kveik og andre svært tradisjonelle øl - og de har en særegen smak.
Når jeg brygger med kveik, kan jeg få frem mye eller ingen smak fra gjæren. For meg er det akkurat det som er det kule med kveik - den passer nesten enhver anledning... men nei - jeg får den ikke til å smake som en Saison gjær :)
På lørdag får du smake min Norske Porter - gjæret over 3 dager, og CC over 2. Det vil overraske meg om du ikke klarer og plukke ut noe du ikke liker - men 3 dager !!!!!!! :)

I et mørkt øl blir smaken nokså godt kamuflert. I den RIS'en til Fredrik som vant 3.premien i Oslomesterksapet i fjor, var den nesten ikke merkelig - men den var der:). Jeg er spent på porter'n din - og lover å krype skikkelig om jeg ikke kan kjenne kveiken;).
Nei. Det er helt greit å være uenig. Men sleivete kommentarer uten å ha jobbet med kveik selv i forskjellige settinger bare billige poenger. Og det tror jeg du er for god til.

Når kom jeg med en sleivete kommentar om kveik?
 
Grain to glass på fem-seks dager er mulig med us 05 hvis man fater, skru opp til 28 grader ila gjæringsforløpet så jobber den pent den.
 
I et mørkt øl blir smaken nokså godt kamuflert. I den RIS'en til Fredrik som vant 3.premien i Oslomesterksapet i fjor, var den nesten ikke merkelig - men den var der:). Jeg er spent på porter'n din - og lover å krype skikkelig om jeg ikke kan kjenne kveiken;).


Når kom jeg med en sleivete kommentar om kveik?

Kveik smaker kveik?
 
Er det noen som har tips om gode kommersielle kveik-øl?
Synes Voss Bryggeri har noen gode. Spesielt den som heter Kveika Rugøl. Herlig symbiose av smaker. Tror de bruker Rivenes.
Ego Heksekunst. Litt mer spesiell, råøl. Vi likte den.
Har og likt de med Ebbegården og Hornindal uten at eg husker navn i farten.

Har dessverre ikkje kommet meg til å brygge med kveik enda.
 
'Kveik smaker kveik' er en sleivete kommenter, men ikke mer enn hva vi må kunne godta.... etter min mening :)

Enig i det siste, men ikke i det første. Det var ikke en sleivete kommentar - om dere er villige til å tro på at jeg ikke mente den sånn.

Om jeg sier at "belgisk gjær er belgisk gjær" blir neppe noen fornærmet. Det er et visst fellespreg ved belgiske gjærtyper, og jeg mente ikke noe mer enn det når jeg sa at kveik er kveik. Men folk er veldig hårsåre når det gjelder kveik.
 
En kan lage ale med wlp051 på ca 7 dager

Pitch på 18 og la den gå til 19 grader i 4 dager
Skru opp til 22 grader og fat/flask når fg er i mål ca 3 dager etterpå.

Det er måten Liberty Ale blir produsert, og det fungerer helt greit.

Lykke til med festen
 
Det er helt greit å innrømme at man ikke har nok erfaring med kveik til å gi et bidrag til startinnlegget, og akseptere å bli korrigert uten å slå tilbake med å kalle folk hårsåre.

En av de fremste egenskapene til de fleste kveiksortene, er evnen til å gjære ikke bare fort og varmt, men uten fenoler og et så rent preg at noen mener det kan forvekslet med lager. Har sett at en del forsøker dette i USA.
 
Glemte å oppdatere her, og ser at det er jo blitt en mye større diskusjon enn jeg trodde det skulle bli når jeg laga tråden.

Tusen takk for mange flotte innspill! :) Det er nok flere av tipsene som kommer til å bli brukt ved senere anledninger også. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke tenkte veldig mye på at de fleste holder seg til pils-lignende øl, men jeg tenkte såpass at jeg ikke gikk for noe med mye humle og/eller alt for mørkt.

Brygget en Märzen i gårkveld som jeg brukte Sigmunds Voss Kveik på. Jeg ble litt overrasket over at det tilsynelatende ikke var noen aktivitet i den i morges (pitcha nesten ett rør like før midnatt) men satser på at den "kommer igang" i løpet av dagen. Det ble 22.5 liter med OG 1.061, brukte lite vann i motstrømskjøleren så det ikke skulle bli så kaldt, og lot det stå på varmekabler.


Kjøpte en boks med noe kveik fra Voss på polet i helga, og ble helt frelst! Dette kommer jeg til å forske mere på :)
 
Den var kommet igang nå ja :)
Pakket en dyne rundt den for ordens skyld, men kan vel også varme opp gjæringskaret litt ekstra, må bare finne frem varmesløyfa...
 
Jeg har laget mye forskjellig med Voss Kveik og det er ikke det at den smaker særegent men hvordan du bruker den, på hvilken temp du gjærer. Skal du ha den gode appelsin smaken så gjærer du høyt. Skal du ha en nøytral smak så gjærer du lavt (ca 28gr er det jeg mener er sweetspot). Kveik er en fantastisk allsidig gjær og jeg har ikke brukt noe annet det siste året.
 
Jeg har laget mye forskjellig med Voss Kveik og det er ikke det at den smaker særegent men hvordan du bruker den, på hvilken temp du gjærer. Skal du ha den gode appelsin smaken så gjærer du høyt. Skal du ha en nøytral smak så gjærer du lavt (ca 28gr er det jeg mener er sweetspot). Kveik er en fantastisk allsidig gjær og jeg har ikke brukt noe annet det siste året.

Vil ein på ca 28 grader kunne lage ein så nøytral øl at pils folket vil klare å drikke dette ølet ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp