Fikk det VELDIG travelt, hvilket øl?

Dama og to kompiser snakka om å feire en felles 30-årsdag, så var det snakk om at jeg skulle brygge ca en 60-litersbatch, som de regnet med var i overkant mye (skulle det bli for mye gjør ikke det meg noe :) )
Etter mye frem og tilbake fikk jeg beskjed om å droppe det, det ble ikke noen stor felles feiring, helt til i kveld hvor jeg plutselig fikk beskjed om at den 26. oktober, altså om mindre enn tre uker skal de ha fest med ~80 deltagere....

Nå er gode råd dyre! Jeg har en Sierra Nevada Pale Ale-klon som blir klar, men trenger minst en vanlig batch til, og jeg rekker ikke brygge stort før over helga...

Jeg tenker at jeg kan f.eks brygge enda en av den samme som straks er ferdig og kaste den rett over gjæra, da bør vel dèt gå fort, men jeg mangler fremdeles 20 liter... (eller mer..)

Temperaturen for tida tilsier vel at jeg KAN brygge lager uten mye om og men og, men holder det på tid?

Det skal tappes på fat, så tida for karbonering kan reduseres vesentlig..
 
Jeg tenker at jeg kan f.eks brygge enda en av den samme som straks er ferdig og kaste den rett over gjæra, da bør vel dèt gå fort, men jeg mangler fremdeles 20 liter... (eller mer..)

Jeg tenker at den tankegangen ikke er så gæren
 
Jeg brygget en Norsk Porter med Gjærneskveik for 5 dager siden. Den har stått over ett døgn på ColdCrash og ble tappet på fat i dag. Serveres om 5 dager under Klubbmesterskapet i Oslo. Gjæret på 35-40 ℃
c75fa5f8d741e0664797926f0d06e109.jpg
 
Seriøst; mener dere at kveik - ja, jeg veit at det er 30-40 ulike typer - er en gjærtype som uten å sette sitt eget avtrykk, kan brukes på alle øltyper? I så fall er den den eneste i verden med den egenskapen.

Sjølsagt kan du bruke en hvilken som helst gjærtype til en hvilken som helst oppskrift. Men bruker du f.eks. en belgisk saison-gjær, så vil den prege det ølet. Du får ikke en kølsch eller en pils eller en porter på den måten.

Jeg har i alle fall til gode å smake et øl brygga med kveik der ikke kveiken har satt sitt preg på det.
 
Seriøst; mener dere at kveik - ja, jeg veit at det er 30-40 ulike typer - er en gjærtype som uten å sette sitt eget avtrykk, kan brukes på alle øltyper? I så fall er den den eneste i verden med den egenskapen.

Sjølsagt kan du bruke en hvilken som helst gjærtype til en hvilken som helst oppskrift. Men bruker du f.eks. en belgisk saison-gjær, så vil den prege det ølet. Du får ikke en kølsch eller en pils eller en porter på den måten.

Jeg har i alle fall til gode å smake et øl brygga med kveik der ikke kveiken har satt sitt preg på det.

Var måten du skreiv ( kveik smaker kveik ) på som eg reagerte på.
Ørsta hadde for nokre veker siden ein kveik leik der det vart servert mykje forskjellig øl brygget med kveik. Er godt mulig å lage godt øl med kveik.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Var måten du skreiv ( kveik smaker kveik ) på som eg reagerte på.
Ørsta hadde for nokre veker siden ein kveik leik der det vart servert mykje forskjellig øl brygget med kveik. Er godt mulig å lage godt øl med kveik.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det var ikke på noen måte meninga å si at kveikøl ikke er godt. Men brygger du øl til en stor fest der det kommer folk med et "vanlig" forhold til øl, så bør du brygge noe relativt nøytralt/ikke altfor ulikt pils. Cream ale eller kølsch; noe i den gata er hva jeg satser på da.

Og sjøl om en del sikkert vil like kveika øl umiddelbart, så er smaken litt spesiell.

Jeg er ikke glad i den smaken sjøl, og er sånn sett et eksempel på at dette er øl ikke alle nødvendigvis vil like. Men jeg mener jo ikke at det at jeg ikke liker det, betyr at det ikke er godt.
 
Setter kveik mye særpreg på ølet?

Det er stor skilnad på type kveik. Har kun brygga 2 brygg med kveik. Desse to var ein Amber med godt med homle og ein farmhouse med litt apelsinskal og kamille i. Då dette vart til kveik leiken.
Det vert absolutt meir.
Er ikkje så glad i rå øl så det vert det nok ikke med det første.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Bare å si at man ikke er glad i smaken av kveik er jo som å si at man ikke liker kake.
Som all annen gjær gir de forskjellige kveik forskjellig resultat ved de forskjellige premissene du lar den jobbe under.
 
En dark mild kan du klare å klemme ferdig karbonert på fat rett over en uke etter brygging. Men den er jo en lettere øl.
 
Du kan prøve deg på en Kellerbier, den skal jo brygges i en fei. Jeg har prøvd denne flere ganger, Der Falke Kellerbier Recipe, og benyttet M-76 Bavarian Lager. Gjæret på 13 grader en snau uke, og så etpar dager i romtemperatur før kaldkræsj og hurtigkarbonering. "Rekorden" er 10 dager fra malt til glass. Den blir bedre av å modnes litt, men er absolutt god med en gang.
 
Bare å si at man ikke er glad i smaken av kveik er jo som å si at man ikke liker kake.
Som all annen gjær gir de forskjellige kveik forskjellig resultat ved de forskjellige premissene du lar den jobbe under.

Og hva er galt med ikke å like kake:)?

Jeg liker ikke kveikøl, og folk har en underlig tendens til å bli såre når jeg sier det. Som om det er noe i retning av landsforræderi eller noe sånt. Man bør like kveikøl, og gjør man det ikke, er det noe galt med en. Det er liksom opplest og vedtatt at kveik er fantastisk, og det største som har skjedd ølverdenen siden 1883.

Det skal man altså helst ikke være uenig i.
 
Sist redigert:
Dama og to kompiser snakka om å feire en felles 30-årsdag, så var det snakk om at jeg skulle brygge ca en 60-litersbatch, som de regnet med var i overkant mye (skulle det bli for mye gjør ikke det meg noe :) )
Etter mye frem og tilbake fikk jeg beskjed om å droppe det, det ble ikke noen stor felles feiring, helt til i kveld hvor jeg plutselig fikk beskjed om at den 26. oktober, altså om mindre enn tre uker skal de ha fest med ~80 deltagere....

Nå er gode råd dyre! Jeg har en Sierra Nevada Pale Ale-klon som blir klar, men trenger minst en vanlig batch til, og jeg rekker ikke brygge stort før over helga...

Jeg tenker at jeg kan f.eks brygge enda en av den samme som straks er ferdig og kaste den rett over gjæra, da bør vel dèt gå fort, men jeg mangler fremdeles 20 liter... (eller mer..)

Temperaturen for tida tilsier vel at jeg KAN brygge lager uten mye om og men og, men holder det på tid?

Det skal tappes på fat, så tida for karbonering kan reduseres vesentlig..
Var i tilsvarende situasjon i sommer‚ og løsningen ble å brygge en amerikansk blonde. Det er kanskje verdens enkleste øl å brygge – og resultatet vil for 90 % av gjestene være jevngodt med pils. Bruk en god pilsoppskrift og erstatt gjæren med US-05. Bruk godt med gjær og sett den på 18-20 grader. Øker du til 22-23 grader mot slutten sparer du et par dager. Dette var den jeg brygget: Blonde Ale Recipe - Debbie Harry | Brewgr
 
Jeg liker ikke kveikøl, og folk har en underlig tendens til å bli såre når jeg sier det
Vi var sammen i Polen, og vi smakte også noe kveik i Kristiansand... men det er ikke det jeg forbinder med kveik-smak. Der drakk vi bl.a. råøl med kveik og andre svært tradisjonelle øl - og de har en særegen smak.
Når jeg brygger med kveik, kan jeg få frem mye eller ingen smak fra gjæren. For meg er det akkurat det som er det kule med kveik - den passer nesten enhver anledning... men nei - jeg får den ikke til å smake som en Saison gjær :)
På lørdag får du smake min Norske Porter - gjæret over 3 dager, og CC over 2. Det vil overraske meg om du ikke klarer og plukke ut noe du ikke liker - men 3 dager !!!!!!! :)
 
Weissbier tappet på fat etter 3-4 dager kan også være et alternativ her vel. Jeg har også brygget en slags IPL med Oslo-kveik til bryllyp, innenfor samme tidsramme som du har, og den ble veldig godt mottatt der. Hvis du har brukt US05 på klonen kan du vel bytte ut kveiken med den og ha utgjæring innen 4 dager, da har du god tid til at det klarner og setter seg på fatet etter det i hvertfall.
 
Tilbake
Topp