Hjelp med styring, software & hardware

Hvis de ikke sitter som de er, så kan du jo ta av litt isolasjon, brette ledningen flere ganger og lodde det sammen for å få en større dimensjon. Og evt sette en endehylse på.
 
Hvis de ikke sitter som de er, så kan du jo ta av litt isolasjon, brette ledningen flere ganger og lodde det sammen for å få en større dimensjon. Og evt sette en endehylse på.
Da prøver jeg på det :)

Mens du er innom tråden @Amarillo ser koblingene grei ut? Tenkte å sette den i stikkontakten straks:eek:
 
Sist redigert:
Da var craftbeerpi installert og oppe å går, en ting jeg lurer på dog, jeg gjærer alltid 2 kar i samme gjæringsskap, jeg har derfor 2 temp sensorer. Hvordan velger jeg hvilken sensor som trigger reléene?

Redigerer mitt eget innlegg, den måten jeg løste tempstyring og sensor på var å sette opp 2 "Fermenter" og selv om dette fungerer utmerket må dere gjerne dele om det fins en bedre løsning.

received_417070682285298.jpeg

Videre så lastet jeg ned en plugin som gjør at jeg kan utsette start av varme og kjøling, har jeg satt den opp riktig?

received_1361148457399629.jpeg

Og til slutt, jeg tenkte det er greit å ha litt slingringsmonn så jeg vil gi rom for å vike 1 grad alle veier, blir dette riktig? Endte med å la OFF stå på 0 og ON på 1.

received_1359478497542962.jpeg
 
Sist redigert:
Jeg har ikke brukt craftbeerpi til gjæring, bare brygging, men regner med det er omtrent samme oppsett.

Første bilde. Jeg tror ikke du behøver å sette opp et gjæringskar 2, du skal kunne legge ut bare sensoren på skjermen, men det har ingen praktisk betydning, dette funker jo.

Bilde to. Du behøver ikke forsinkelse på varme, bare kjøling. Det er for å skåne kompressoren i kjøleskapet, den har ikke godt av å stoppe og starte med korte mellomrom. 10 min er ok.

Bilde tre. Jeg ville kanskje hatt en lavere hysterese enn 1 hvis det er mulig. Jeg bruker 0,3 på mine gjæringsskap.
 
Jeg har ikke brukt craftbeerpi til gjæring, bare brygging, men regner med det er omtrent samme oppsett.

Første bilde. Jeg tror ikke du behøver å sette opp et gjæringskar 2, du skal kunne legge ut bare sensoren på skjermen, men det har ingen praktisk betydning, dette funker jo.
Da vet jeg det, men faktisk så fungerte dette veldig greit, hver "Fermenter" kan ha 3 sensorer, noe som passer ypperlig med tilt. Da er det 1 sensor for temp isolert mot karet, 1 sensor for temp i karet(tilt) og 1 sensor som måler SG(tilt).

Bilde to. Du behøver ikke forsinkelse på varme, bare kjøling. Det er for å skåne kompressoren i kjøleskapet, den har ikke godt av å stoppe og starte med korte mellomrom. 10 min er ok.

Ja satt 10 min, hadde samme på inkbirden så regnet med det var greit også her, men takk for å bekrefte det :) Byttet også tilbake til Relayboard på varme.

Bilde tre. Jeg ville kanskje hatt en lavere hysterese enn 1 hvis det er mulig. Jeg bruker 0,3 på mine gjæringsskap.

Ja akkurat nå ligger sensorene i friluft, skal brygge i dag, så tenkte det var greit at ting ikke skrudde seg på og av hele tiden, skal sette de lavere når de er isolert mot karet. Mange takk for all hjelpa :)
 
Sist redigert:
received_389161505301909.jpeg
Som dere kan se så sier cbpi'at ingenting står på, men når jeg åpner gjæringsskapet så er det lys, så det er tydelig at det er på? Hvorfor sånn?
 
Laste inn nettsiden på nytt?
Nei det hjalp ikke, det som er merkelig er at når varmen slår inn så blir "knappen" grønn. Når jeg trykker på kjøle "knappen" så er den grønn 2 sekunder og går av, men kjøleskapet er enda på :confused: Det jeg også syns er merkelig er at når jeg ikke "kjører" fermenter så er begge deler på, både kjøleskap og varmerør.
 
Sist redigert:
Hoff og hoff, nå var det mye stress med å skulle få ha litt oversikt på gjæringa.. Nå plutselig blei den ene DS18B20 sensoren min kjempevarm, den er koblet på akkurat samme måte som den andre og jeg har dataarket fra leverandør om hvilke farger som er hva, og uansett den blei ikke varm før i dag og har vært koblet til i mange dager.. Kan motstanden til den utgangen være gåen?
 
Det jeg også syns er merkelig er at når jeg ikke "kjører" fermenter så er begge deler på, både kjøleskap og varmerør.

Det kan virke som at det er noe feil med oppsettet på craftbeerpi, hvis det har vært sånn siden starten.


Kan motstanden til den utgangen være gåen?
Det er sjelden en motstand blir ødelagt, men den kan jo løsne, hvordan har du festet den? Den er 4,7K Ohm og ikke 4,7 Ohm?

Du har sikkert prøvd å restarte pi'en?
 
Det kan virke som at det er noe feil med oppsettet på craftbeerpi, hvis det har vært sånn siden starten.

Tenker du oppsettet i programmet eller koblingene på kortet?

Det er sjelden en motstand blir ødelagt, men den kan jo løsne, hvordan har du festet den? Den er 4,7K Ohm og ikke 4,7 Ohm?

Jeg har ikke festet noe som helst, jeg fikk inntrykk av at med craftbeerpi extension board var det allerede gjort.

Du har sikkert prøvd å restarte pi'en?
Jada, mange ganger.
 
I programmet.
Ja det er jo fullt mulig, en av de tingene jeg ikke helt forstår er hvordan jeg skal vite hvilken utgang som er hva. Det står jo bare en rad med GPIO nummer under hverandre på høyresiden av kortet på den siden utgangene er. Jeg antok at de er fra venstre mot høyre. Altså at relé utgangene er 16 og 19. Er jeg helt på vidda? Har prøvd å finne en forklaring på hvilke utganger som har hvilke GPIO nummer, men uten hell.

En annen ting jeg lurer på er om hele boksen skal klikke når jeg sletter logger? For det gjør deno_O


Ah, selvsagt, du har helt rett.
Bra, fikk litt angst der. Men kan det være sånn at om en sensor svikter så kan den plutselig bli varm?
 
Virket alt første gangen du prøvde det?
Ja, så prøvde jeg å legge til better chart plugin'en og alt klikka, slette programmet og la det inn på nytt, det vil si, på nett sto det at man bare kunne slette cbpi mappa og installere på nytt.

Da fungerte alt igjen, så jeg brygga og satt to kar inn i gjæringsskapet. På kvelden syns jeg den ene temp sensoren sto veldig stille så gikk å sjekka den, da var den plutselig glovarm.

Det eneste som har vært "feil" fra starten av er at reléene er åpne altså strømmen er på, når jeg ikke kjører fermenter.
 
Tilbake
Topp