Om øl i mediene

Så for at jeg skal kunne finne ut hva som er nyheter fremover, så må jeg memorere hele øl utvalget, og så se om jeg ser noe jeg ikke har sett før.
Jaja, da bli jeg i ihvertfall eksponert for alkohol info.
 

"Regjeringen opplyser nå at de innfører en ordning som gjør at varene kan fortolles av nettbutikken du handler fra"

Legg merke til ordet 'kan' her, det er altså opp til hver nettbutikk.
Det er det som er det store spørsmålet, hvor mange utenlandske nettbutikker vil samle inn moms for den norske staten uten å få noe igjen for det?

Mulig jeg er unødvendig skeptisk her, time will show...
 
"Regjeringen opplyser nå at de innfører en ordning som gjør at varene kan fortolles av nettbutikken du handler fra"

Legg merke til ordet 'kan' her, det er altså opp til hver nettbutikk.
Det er det som er det store spørsmålet, hvor mange utenlandske nettbutikker vil samle inn moms for den norske staten uten å få noe igjen for det?

Mulig jeg er unødvendig skeptisk her, time will show...
Litt mer om saken her. Alt du må vite om handel fra utlandet
Skatteetaten har ikke aktivt gått ut mot utenlandske butikker, men det skal være 400 registrerte butikker allerede. Value added tax on electronic services (VEOC) er et internasjonalt system, så det er ikke bare lille Norge mot resten av verden.
 
"Hvis ikke nettbutikken har registrert seg og moms må beregnes på grensen, vil det være 0 kr i fortollingsgebyr hvis varen koster under 350 kroner og 149 kr i gebyr hvis varen koster over 350 kroner."

Alt du må vite om handel fra utlandet

Skjønner ikke den jeg... betyr det at det blir likt som det er nå om man kjøper varer som koster under 350kr?
Altså ingenting ekstra og betale, eller kun moms og ikke dette gebyret på 149kr?
 
  • For å unngå problemet med opphopning av pakker på grensen, vil varer med en verdi under 350 kroner ikke bli stoppet og sjekket for skatter og avgifter i denne overgangsperioden.
  • Unntaket gjelder ikke matvarer, særavgiftspliktige varer eller restriksjonsbelagte varer.
  • Fritaket betyr at transportøren ikke vil belaste kunden med fortollingsgebyr.
Merverdiavgift på varer med lav verdi - Skatteetaten

Det står ikke hvor lang denne overgangsperioden er.
 
Tilbake
Topp