Diskusjon angående: "Hjelp! Det plopper ikke i gjærlåsen! Er noe galt?"

Skal tørrhumle idag, så skal måle da.

Flyttet dunken til et "hårfint" varmere rom igår. Satt meg ned og målte tid mellom "plopp". Målte 3 minutter.
Antar det ikke sier så mye. Er vel måling med hydrometer som gjelder.

Fram m. hydrometeret. Hvis dunken er tett, sånn at ploppinga er en pålitelig indikator på aktivteten, er det definitivt ikke noe av betydning som foregår.
 
Skal tørrhumle idag, så skal måle da.

Flyttet dunken til et "hårfint" varmere rom igår. Satt meg ned og målte tid mellom "plopp". Målte 3 minutter.
Antar det ikke sier så mye. Er vel måling med hydrometer som gjelder.
Flytter du til et varmere rom vil ploppingen tilta, siden gassen som er oppløst i ølet frigjøres. Så du må måle med hydrometer.
 
Fram m. hydrometeret. Hvis dunken er tett, sånn at ploppinga er en pålitelig indikator på aktivteten, er det definitivt ikke noe av betydning som foregår.
Målte med hydrometeret nå.
Ser ut som FG er ca 1.013.
Står i oppskriften at FG skal være mellom 1.012-15, så da er jeg vel i mål?
Tørrhumlet nå etter 1 uke, så ifølge oppskriften skal den uansett stå 1 uke til før karbonering/flasking.
lMG3pzn.jpg

lMG3pzn.jpg

CsqfK4Z

03451c6b914a42f44a6a3f548a04d11250e
 
Sist redigert:
Hei! Brygget et batch på 44 liter sist helg og fordelte dette på to kar. Begge begynte og ploppet jevnt etter tolv timer. Ene karet hadde en noe kraftigere stormgjæring en andre karet, dette karet plopper fortsatt. Andre karet hadde som nevnt en mindre aktiv stormgjæring. I dette karet har det ikke ploppet på to dager. Klemte derfor på lokket i går for og slippe ut litt CO2, for så og la vannet i låsen flyte litt "bakover" i låsen. (Rant selvfølgelig ikke noe inn i karet, og det boblet ikke feil vei.) På denne måten kunne jeg se om det hadde vært noe aktivitet i form av positivt trykk inne i karet. Dessverre har ikke låsen rørt seg i det hele tatt siste døgnet. Hva kan dette skyldes?
 
SG er normal. OG var på .048. Nå var SG på 0.010. Forventet FG er 0.008.

Ene bøtta er nok neppe noe tettere en den andre. Som sagt så trykket jeg på lokket slik at vannet sev tilbake i vannlåsen, slik at vannstanden var høyere inn mot karet en ut mot "fri luft" Altså negativt trykk i karet. Hadde dette vært lekk skulle dette utlignet seg.

Synes på tross av dette og normal SG at det er merkelig at det skulle være så store forskjeller i hastigheten karene gjæret på.
 
SG er normal. OG var på .048. Nå var SG på 0.010. Forventet FG er 0.008.

Ene bøtta er nok neppe noe tettere en den andre. Som sagt så trykket jeg på lokket slik at vannet sev tilbake i vannlåsen, slik at vannstanden var høyere inn mot karet en ut mot "fri luft" Altså negativt trykk i karet. Hadde dette vært lekk skulle dette utlignet seg.

Synes på tross av dette og normal SG at det er merkelig at det skulle være så store forskjeller i hastigheten karene gjæret på.
0,010 er ikke særlig normalt, men var SG likt i de to karene?
 
Sjekket ikke SG i andre karet da jeg slo meg til ro med at SG i "problemkaret" var såpass nære FG (I mitt hode). Men er det ikke godt nok med en SG på 0.01 når estimert FG er på 0.008? Er tross alt kun en differanse på 0.002
 
SG er normal. OG var på .048. Nå var SG på 0.010. Forventet FG er 0.008.
Regner med du mener 1.048 og 1.010. De to poenga i forskjell kommer etter hvert antar jeg. Om bøtta er tett eller ikke finner du greit ut hvis du når ølet er tappa, fyller med vann, holder tommelen på pakninga til gjærlåsen, og rister som F. Da lekker det vann ut hvis det er utett. Evt sette en tape over hullet i lokket og snu bøtta på hodet.
 
Ristet bøtta med væske når jeg desinfiserte bøtta med star san; Ingen lekkasje da. Burde nok kanskje ha målt SG av det andre karet også ja... Får lære til neste gang. (Er første brygget mitt! :))

Er heller ingen tegn til infeksjon (basert på hva jeg har lært hittil). Merkelig hvis gjæringsprosessen bare skal stoppe opp slik med mindre det er tomt for sukker da isåfall.. Vært en jevn gjæringstemperatur også.
 
Ristet bøtta med væske når jeg desinfiserte bøtta med star san; Ingen lekkasje da. Burde nok kanskje ha målt SG av det andre karet også ja... Får lære til neste gang. (Er første brygget mitt! :))

Er heller ingen tegn til infeksjon (basert på hva jeg har lært hittil). Merkelig hvis gjæringsprosessen bare skal stoppe opp slik med mindre det er tomt for sukker da isåfall.. Vært en jevn gjæringstemperatur også.
Siste par % av utgjæring tar ofte lenger tid enn feks 20%. Viktigste er at det smaker godt og du er fornøyd. Flasker eller fat?
 
Er vanskelig på hjemmebrygger nivå å få til helt to identiske gjæringsløp uansett om det er samme batch så lenge de gjærer i like men forskjellige kar
Samme vørter, samme type kar, samme gjær i samme temperatur. Ser ikke hvorfor det skulle bli forskjellig. Jeg har ikke opplevd slike forskjeller, og jeg har ganske ofte fordelt brygget i to gjæringskar.
 
Tilbake
Topp